«تی آر تی» در گزارشی بررسی کرد؛

اردوغان و ترامپ درباره چه موضوعاتی گفت‌وگو می‌کنند؟

رئیس‌جمهور ترکیه که به منظور دیدار با همتای آمریکایی خود به واشنگتن سفر کرده، قرار است با وی پیرامون مسائل مختلفی تبادل نظر کند.

اردوغان و ترامپ درباره چه موضوعاتی گفت‌وگو می‌کنند؟به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی تی آر تی ترکیه در گزارشی درباره محور‌های گفت‌وگو‌های رجب طیب اردوغان و دونالد ترامپ که اواخر وقت امروز در کاخ سفید انجام خواهد شد، نوشت: رئیس جمهور ترکیه پیش از عزیمت به واشنگتن در سخنانی در آنکارا با بیان اینکه مبارزه با تروریسم مهم‌ترین موضوع در مذاکرات وی با ترامپ خواهد بود، گفت: در خصوص موضوعات مرتبط با امنیت دو کشور مایلیم دوران جدیدی را آغاز کنیم.

مبارزه با شبکه فتو (فتح الله گولن)، پ ک ک همچنین ”ی پ گ“ (یگان‌های مدافع خلق) و به تبع آن تحولات شمال سوریه در صدر محور‌های مذاکرات قرار دارد. همچنین خرید سامانه‌های اس ۴۰۰ از روسیه توسط ترکیه و نقش ترکیه در طرح ساخت هواپیما‌های اف ۳۵ نیز از مهم‌ترین محور‌های مذاکرات خواهد بود.

تی آر تی سفر اردوغان به آمریکا را به اندازه سفر تورگوت اوزال (رئیس جمهور اسبق ترکیه) به واشنگتن در مارس ۱۹۹۱ میلادی و مذاکرات وی با رئیس جمهور وقت آمریکا با اهمیت توصیف و خاطر نشان کرد، رئیس جمهور وقت آمریکا در آن دوران در کمپ دیوید میزبان تورگوت اوزال بود.

تی آر تی افزود در گفت‌وگو‌های امروز در واشنگتن موضوع «فرهاد عبدی شاهین» سرکرده ”ی پ گ“ بار دیگر مطرح خواهد شد. برخی مقامات آمریکایی عبدی شاهین را مخاطب خود دانسته و با وی گفت‌وگو کرده‌اند. اردوغان بر این موضوع تاکید خواهد کرد که حمایت آمریکا به ویژه از رئیس شبکه فتو و ارتباط کاخ سفید با این شبکه تروریستی کودتاگران موجب سرخوردگی در میان افکار عمومی ترکیه شده است. رئیس جمهور ترکیه این موضوع را نیز تشریح خواهد کرد که این مسائل در بلند مدت تا چه اندازه برای روابط آمریکا و ترکیه زیان‌بار خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اردوغان نباید به آمریکا سفر کند

وی اوضاع در شمال سوریه پس از توافق‌های ترکیه با طرف‌های دیگر و نتایج ملموس آن را برای رئیس جمهور آمریکا تشریح و این را نیز گوشزد خواهد کرد که به رغم هزینه‌های فراوانی که تلاش برای بازگرداندن سوری‌ها به سرزمینشان برای ترکیه داشته و سرمایه گذاری‌هایی که ترکیه در این زمینه انجام داده است، اختصاص درآمد‌های منابع نفتی شرق سوریه به یک گروه تروریستی و دفاع نیرو‌های نظامی آمریکا از این گروه اوضاع بسیار نامطلوبی را پدید آورده است.

تی آر تی موضوع خرید سامانه‌های اس ۴۰۰ روسیه توسط ترکیه را نیز یکی دیگر از موضوعات دشوار در مذاکرات اردوغان و ترامپ توصیف کرد. ترکیه سال‌ها در این زمینه منتظر رفتار منصفانه متحدانش در ناتو بود. آنکارا تلاش کرد نیاز‌های ترکیه را در این زمینه با استقرار موقت موشک‌های پاتریوت کشور‌های عضو ناتو رفع کند، اما در اوضاع کنونی که آمریکا مشارکت با گروه تروریستی ”ی پ گ“ را بر مشارکت با هم پیمان خود در ناتو ترجیح می‌دهد، تامین نیاز ترکیه به سامانه‌های پیشرفته دفاع هوایی با تکیه بر منابع داخلی و یا هر کشور دیگر دارای اهمیت حیاتی است. برخی محافل وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) ادعا‌های بی اساسی در زمینه عدم امکان استفاده هم زمان از سامانه‌های اس ۴۰۰ و هواپیما‌های اف ۳۵ مطرح می‌کنند. رئیس جمهور اردوغان در مذاکرات امروز در کاخ سفید تلاش خواهد کرد راه حلی برای این مسئله بیابد.

تصمیماتی که درباره طرح هواپیما‌های اف ۳۵ گرفته خواهد شد نیز بر همکاری‌های آمریکا و ترکیه در بخش صنایع دفاعی تاثیر خواهد گذاشت. این موضوع همچنین تاثیر تعیین کننده‌ای بر آینده روابط دو کشور خواهد داشت. رئیس جمهور ترکیه این موضوع را به همتای آمریکایی خود گوشزد خواهد کرد که اخراج ترکیه از طرح ساخت هواپیما‌های اف ۳۵ بیش از آنکه یک موضوع نظامی و یا فنی باشد، اقدامی از جانب برخی محافل است که در پی لطمه زدن به روابط آمریکا و ترکیه هستند.

تی آر تی نوشت: با توجه به اینکه منافع منطقه‌ای و بین المللی آمریکا و ترکیه تا سال‌ها مسیر موازی همدیگر خواهد داشت، می‌توان گفت این منافع به اندازه‌ای با اهمیت است که نمی‌توان در مقابل لابی‌های طرفدار کشور‌هایی که با ترکیه اختلاف دارند، آن را به حال خود رها کرد.

فخرالدین آلتون، رئیس اداره ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه در مطلبی درباره سفر رئیس جمهور ترکیه به آمریکا در صفحه شخصی خود نوشت: ”همانگونه که رئیس جمهور اردوغان صبح سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت، در روابط با آمریکا با دشواری‌های جدی مواجهیم، اما هیچ یک از این‌ها بدون راه حل نیست. رئیس جمهور اردوغان و ترامپ در مذاکراتی که پیشتر داشتند درباره رفع این مسائل ابراز تمایل کردند. دو طرف اهمیت روابط مستحکم میان آمریکا و ترکیه را درک می‌کنند. ترکیه برای گشودن یک صفحه جدید و تقویت مشارکت راهبردی دو کشور آماده است“.

انتهای پیام/

برچسب ها: ترکیه ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۷ ۲۲ آبان ۱۳۹۸
ترکیه با سیاستهای همسو با منافع ملی و بدون در نظر گرفتن مصلحت دیگر کشورهای همسایه توانسته در تمام عرصه های اقتصادی،سیاسی ، نظامی و گردشگری به موفقیتهای چشمگیری دست پیدا کند .
آخرین اخبار