معاون وزیر راه و شهرسازی کشور:

شرایط برای حضور بخش خصوصی در صنعت مسکن فراهم شود

معاون وزیر راه و شهرسازی کشور گفت: شرایط برای حضور بخش خصوصی به صورت مستقل در بخش مسکن و ساختمان فراهم شود.

مداخلات قیمت عامل ثبات قیمت مسکن نیست

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، حبیب الله طاهر خانی معاون وزیر راه و شهرسازی کشور امروز چهارشنبه ۲۲ آبان ۹۸ درگردهمایی مدیران، سرمایه گذاران و فعالان صنعت ساختمان اظهار کرد: در تمام اقتصادها، مسکن اصلی ترین دارایی خانوار است.

او ادامه داد: در کشور ما مسکن از اهمیت خاصی نسبت به دیگر کشورها برخوردار است چرا که علاوه بر اینکه سرپناه است خانوار را در برابر نواسان های اقتصادی محافظت می کند.

حبیب الله طاهر خانی گفت: در کشور ما به علت تلاطم های اقتصادی ، خانوارها سعی می کنند برای محافظت خود در برابر این تلاطم ها  در زمینه مسکن سرمایه گذاری کنند.

او افزود: خانوارها حاضر هستند از هزینه خانوار بکاهند و هزینه بیشتری را صرف مسکن کنند و این ویژگی سیاستگذار است که تمایل ها را به سمت عرضه مسکن هدایت کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی کشور تصریح کرد: یک وجهه دیگر بازار مسکن در ایران این است که این بازار در انحصار بخش خصوص قرار دارد و مداخلات دولت هم بسیار محدود بوده و بزرگترین مداخله دولت در بخش مسکن، «مسکن مهر» بوده و ۲ میلیون و ٣٠٠ هزار واحد ساخته است.

او گفت: در محدوده بین سال‌های ۸۸ تا ۹۱ صدور پروانه های زیادی داشته ایم و عرضه مسکن حدود ۹ سال است و نقش بخش خصوص در حوزه عرضه مسکن بسیار برجسته است و ورود دولت در این مقطع به نوعی ورود در قالب محرک است و شرایط را به گونه ای باید امکانپذیر کنیم که شرایط برای حضور بخش خصوصی به صورت مستقل در بخش مسکن فراهم شود.

طاهرخانی افزود: آنچه در طول دوران رکود و رونق مسکن در کشور اتفاق افتاده به علت  غفلت سیاستگذار هیچ رابطه ای بین کنترل قیمت مسکن  و دوره های رکود و رونق نبوده است و در سال ٩١ و اوج عرضه مسکن مهر هم جهش قیمت داشتیم. 

او افزود: پس تعیین قیمت مسکن بخش عمده ای از آن تابع مباحث کلان اقتصادی است و رابطه معناداری وجود ندارد و حتی در دوره های رونقی که عرضه مسکن داشتیم ، عرضه مسکن متناسب با تقاضا صورت نگرفت و بیش از ۲ میلیون واحد مسکن خالی ، واقعیت اقتصادی کشور است یعنی بخش عمده سرمایه هایی که می توانسته به تقاضا و عرضه موثر منجر شود در جاهایی ساخته شده که هیچ پاسخی به نیاز مسکن نداده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی کشور با بیان اینکه آنچه نباید از آن غفلت نشود سیاستگذاری بخش مسکن است، افزود: سیاست های تسهیلاتی ، حمایتی و مالیاتی ما باید به گونه ای باشد که به عرضه مسکن متناسب با توان خانوار و خارج کردن سرمایه هایی که با هدف سوداگرانه وارد این بازار می شوند، کمک کنیم چرا که هیچ کمکی به بازار مسکن نمی کنند و بلکه آن را ملتهب می کنند.

طاهرخانی بیان کرد: نوآوری ها در حوزه صنعت ساختمان در کشور بسیار کُند است و باید اقداماتی در این زمینه صورت گیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی کشور اضافه کرد: رکود در بخش ساخت و ساز یک واقعیت انکارناپذیری است که هم اکنون کشور با آن مواجه است و دولت به تنهایی قادر به جبران این خلا نخواهد بود و در وضعیتی که بازار دارای رکود است و دولت باید با استفاده از ابزارهایش، تحرکی به بازار عرضه وارد کند و زمینه برای بخش خصوصی هم فراهم شود.

او  با بیان اینکه برنامه اقدام ملی شقوق مختلفی دارد، ادامه داد: یک بخش ، مسکن مشارکتی است که در آن ، آورده، زمین است و در برخی از شهرها توافقاتی که با شهرداری ها کرده ایم هزینه پروانه ساختمانی با آن ها است و هزینه ساخت با شرکا، سازندگان و انبوه سازان است و صرفا موضوع عرضه مطرح است.

طاهرخانی افزود: مخاطب طرح اقدام ملی اقشار با درآمد کم نیستند بلکه عموما مخاطبان، جامعه متوسط اجتماع هستند و متقاضیان باید امکان تامین ١٠ درصد هزینه ساخت را داشته باشند(برآورد هزینه ساخت بر اساس قیمت تمام شده است).

معاون وزیر راه و شهرسازی کشور گفت: شرایط ساخت، طرح ها و شهرها متفاوت است و رقم ثابتی در رابطه با طرح اقدام ملی وجود ندارد.

او اضافه کرد: ۱۵ درصد هزینه زمین از متقاضیان گرفته می شود چرا که با عوامل پیش بینی نشده زیادی در اجرای برنامه مواجه می شویم.

طاهرخانی ادامه داد: سعی بر این بوده است که این طرح ها در اراضی آماده سازی شده و دارای زیر ساخت، اجرا شود چرا که در تجربه ای که در مسکن مهر با آن مواجه شدیم این است که طرح ها را در  اراضی الحاقی به شهرها شروع کردند و بدون هرگونه خدمات زیرساختی و زیربنایی بود و هزینه هایی به طرح وارد کرد که جایی پیش بینی نشده و مشکل دیگر تامین این هزینه ها برای دولت بود و به مردم هم درخصوص این هزینه ها چیزی به مردم گفته نشده بود.

او در ادامه گفت: همین موضوع باعث تاخیر در آماده سازی طرح، و نارضایتی مردم شد و به همین علت طرح اقدام ملی در طرح هایی اجرا می شود که آماده سازی شده و دارای زیرساخت لازم باشند.

معاون وزیر راه و شهرسازی کشور  تصریح کرد: هم انتخاب سازندگان و انبوه سازان و هم چارچوب قراردادها، در قالب نظام فنی اجرایی کشور خواهد بود.

او، افزود: هماهنگ کردن دستگاه های مختلف برای شروع طرح موضوعی مهم و جدی است تا همزمان با توسعه مسکونی، توسعه زیربنایی و خدماتی هم داشته باشیم.

انتهای پیام/چ

صحبت های معاون وزیر راه و شهرسازی کشور در شیراز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار