نسخه امام صادق در عبور از برخی فتنه‌های آخرالزمانی

امام صادق (ع) در روایتی به برخی نسخه‌های نجات مردم از فتنه‌های آخرالزمان اشاره می‌کند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  مسأله مهدویت و آخرالزمان از مهم‌ترین اعتقادات مسلمانان به ویژه شیعیان محسوب می‌شود؛ این مقطع زمانی که عمدتاً به دوره‌های پایانی عصر غیبت اطلاق می‌شود، دارای فراز و نشیب‌های فراوانی است که آیات و روایات به ترسیم این فضا پرداخته‌اند.

نسخه امام صادق در عبور از برخی فتنه‌های آخرالزمانی

از آنجایی که جامعه بشری به ناچار باید وارد فضای آخرالزمان شود و خود را مهیای ظهور منجی بشریت کند، داشتن تبیین‌های رفتاری متناسب با دوران آخرالزمان ضروری می‌نماید؛ از این جهت هر یک از اهل‌بیت وحی تبیین‌های رفتاری متعددی به شیعیان خویش ارائه کرده‌اند و یا خبر از وقایعی داده‌اند که بشریت در آینده با آن مواجه می‌شود.

به عنوان نمونه امام صادق علیه‌السلام در روایتی فرمود «.. هنگامی که دیدی دغدغۀ مردم شکم و فرجشان است و باکی ندارند چه بخورند و با که هـمبستر شـوند و دیـدی دنیا به ایشان روی آورده است و دیدی که نشانه‌های حق و درستی پوسیده شده‌اند، در ایـن هـنگام مراقب باش و از درگاه خداوند سبحان نجات بخواه؛ وَ رَأَیْتَ النَّاسَ هَمُّهُمْ بُطُونُهُمْ وَ فُرُوجُهُم لَا یُبَالُونَ بِمَا أَکَلُوا وَ مَا نَکَحُوا وَ رَأَیْتَ الدُّنْیَا مُقْبِلَةً عـَلَیْهِمْ وَ رَأَیـْتَ أَعـْلَامَ الْحَقِّ قَدْ دَرَسَتْ فَکُنْ عَلَی حَذَرٍ وَ اطْلُبْ إِلَی اللهِ ــ عَزَّ وَ جـَلَّ ــ النَّجَاةَ».

امام علیه‌السلام در این روایت پس از بیان پاره‌ای از فتنه‌هایی که مردم دچار آن می‌شوند، یکی از راه‌های عبور از این فتنه‌ها را درخواست نجات از خداوند متعال معرفی می‌کند. آنچه در ورای این توصیه امام علیه‌السلام نهفته است، حس دعا و مناجات با خداوند متعال در شرایط سخت فتنه‌ها است. تداوم بر مناجات، در شرایط فعلی که دشمنان جنی و انسی با ابزار‌های مختلف تمام تلاش خود را در راستای تخریب معنویت انسان‌ها به کار بسته‌اند بسیار ارزشمند است و نسخه مناسبی جهت مصون ماندن از ناملایمات محسوب می‌شود.

در ادامه این حدیث می‌خوانیم: «و بدان که مردم، گرفتار خشم خدایند و خـداوند بـه آن‌ها مهلت می‌دهد برای امری که با آن‌ها خواهد کرد و تو مراقب خویش باش و بـکوش تـا خداوند ــ عزّوجل ــ تو را بر خلاف روش آن‌ها ببیند. پس اگر عذابی برایشان فرود آید و تـو در مـیانشان بـاشی، به دریافت رحمت الهی شتافته‌ای؛ وَ اعْلَمْ أَنَّ النَّاسَ فِی سَخَطِ اللهِ ــ عَزَّ وَ جَلَّ ــ وَ إِنَّمَا یُمْهِلُهُمْ لِأَمْرٍ یُرَادُ بِهِمْ فَکُنْ مُتَرَقِّباً وَ اجْتَهِدْ لِیـَرَاکَ اللهُ ــ عـَزَّ وَ جَلَّ ــ فِی خِلَافِ مَا هُمْ عَلَیْهِ فَإِنْ نَزَلَ بِهِمُ الْعَذَابُ وَ کـُنْتَ فـِیهِمْ عَجَّلْتَ إِلَی رَحْمَةِ اللَه».

امام (ع) در این فراز از حدیث می‌فرماید اگر عموم مردم بر خلاف مسیر حق، راه پیمودند، تو مترقب باش و بکوش تا خداوند تو را بر خلاف روش آن‌ها ببیند که همان پیمودن راه حق است. "ترقّب" در لغت به معنای انتظار کشیدن همراه با رصد و بررسی ابعاد مسئله است و شاید به این معنا باشد که انسان مؤمن در شرایط فتنه‌های آخرالزمانی باید حس انتظار خود را به فهم صحیح خود نسبت به وقایع پیش رو و یا فهم از اتفاقات آینده گره بزند و مترصد آن‌ها باشد.

منبع: تسنیم

انتهای‌پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.