قائم مقام امور بازرگانی وزیر صمت:

حداقل ۱۰ کالا باید شامل کد‌های تعرفه فصلی شود

مدرس خیابانی گفت: به غیر از برنج حداقل ۱۰ کالای دیگر می‌تواند در کتاب کد‌های تعرفه سال ۹۹ شامل تعرفه فصلی شود.

حداقل ۱۰ کالا باید شامل کد‌های تعرفه فصلی شودبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان, حسین مدرس خیابانی قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی در نشست با مدیران پژوهشی موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی بیان کرد: تجارت و بازرگانی مانعی برای تولید و صنعت نیست و بدون توجه به بازار، صنعت و تولید هم رشد نخواهد کرد و موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی روی تبیین این موضوع با در نظر گرفتن توجه به اطلاع رسانی کار کند.

او با تأکید بر توجه به حوزه پژوهشگران خطاب به اعضای جلسه، تصریح کرد: پژوهش‌های بازرگانی با در نظر گرفتن نقطه نظرات مدیران حوزه اجرایی، دستگاه‌ها و مجموعه‌های دولتی درون و برون وزارتخانه، اصناف، تشکل‌ها، اتحادیه‌ها و بخش‌های تولیدی باشد و این حوزه‌ها را نیز در مطالعات و پژوهش‌های خود وارد و دخیل کنید تا مطالعات و پژوهش‌ها در تعامل با حوزه اجرا رقم بخورد.

قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص تعامل موسسه با تنظیم بازار، تصریح کرد: تنظیم بازار چیزی جز تنظیم ورود و خروج کالا و کنترل عرضه و تقاضا نیست و کار تنظیم بازار از جنس مداخله گری است و موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی روی مصوبات گرفته شده در ستاد تنظیم بازار کار مطالعاتی و پژوهشی انجام دهد.


بیشتر بخوانید: تشکیل اتاق فکر تولید/ بهره مندی از تجربیات صاحبنظران صنعت و اقتصاد در رفع موانع تولید


مدرس خیابانی همچنین با اشاره به راه اندازی میز صادرات دانش بنیان‌ها در سازمان توسعه تجارت ایران، اضافه کرد: موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی با استفاده از کارگروه‌هایی که دارد روی موضوع رسوخ فناوری نوین در حوزه تجارت و بازرگانی کار مطالعاتی انجام دهد.

او در خصوص برنامه‌های موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی بیان کرد: موسسه در حال بر روی نحوه قیمت‌گذاری سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در جهت اصلاحات مورد نیاز و ارایه مکانیزم‌های جدید است.

قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی همچنین اضافه کرد: این موسسه در حال بررسی قانون مقررات صادرات و واردات فعلی (مصوب ۱۳۷۲) و تغییراتی در جهت حمایت از تولید و توسعه صادرات غیرنفتی است.

مدرس خیابانی با تأکید بر این نکته که موسسه روی موضوع تعیین تعرفه‌های فصلی نیز می‌تواند کار پژوهشی انجام دهد، گفت: به غیر از برنج حداقل ۱۰ کالای دیگر می‌تواند در کتاب کد‌های تعرفه سال ۹۹ شامل تعرفه فصلی شود و موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی با همکاری ستاد تنظیم بازار و دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صمت روی این موضوع کار کند.

او در ادامه با اشاره به اینکه اساتید و صاحب نظران حوزه تجارت و بازرگانی و صنعت در موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی جمع شده اند، اضافه کرد: موسسه به یک سازماندهی و ساماندهی مجدد در زمینه تقسیم نقش‌ها و وظایف بر اساس تقاضای بیرونی و موضوعات روز کشور نیازمند است.

قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی همچنین با تقدیر و تشکر از رویکرد نوین موسسه افزود: موسسه از پژوهش‌های علمی صرف به سمت ارایه راهکار‌های علمی و عملی برای حل و فصل مسایل واقعی و به روز کشور و مردم رفته است و این رویکرد باید حفظ و تقویت بشود.

مدرس خیابانی با بیان اینکه روی آثار شاخص‌های کلان اقتصادی مانند تورم و نرخ ارز و .. در نرخ خدمات و قیمت کالا‌ها مطالعه و پژوهش شود، گفت: دانش موسسه باید به سمت حل و فصل مسایل روز مردم و کشور بیاید.

او همچنین با تأکید بر ضرورت ارایه و اطلاع رسانی دستاورد‌های مطالعاتی کوتاه مدت موسسه، افزود: به تناسب خروجی‌ها و دستاورد‌های مطالعاتی و پژوهشی به دست آمده در پروژه‌ها باید آن را اطلاع رسانی کنید و منتظر گره زدن این دستاورد‌ها با خروجی‌های بیشتر نمانید که البته نقش روابط عمومی و رسانه در این حوزه بسیار مهم است.

گفتنی است که نشست قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی با مدیران پژوهشی موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی امروز چهارشنبه در محل موسسه برگزار شد.

انتهای پیام/

راه اندازی میز صادرات دانش بنیان‌ها در سازمان توسعه تجارت ایران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار