اشتغالزایی ۲۰۰ نفره فرشباف کارآفرین در اراک

فرشباف اراکی با همت و تلاش اکنون ۲۰۰ شغل ایجاد کرده است.

اشتغالزایی ۲۰۰ نفره فرشباف کارآفرین در اراکبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک،  در میان کارآفرینان استان مرکزی رضا جیریایی یکی از کارآفرینان است که در بخش فرش دستباف فعال شده که تا پیش از این خود بافنده بوده است.

رضا جیریایی که از ۴۰ سال پیش در گوشه دنج خانه اش فرش بافی را با همسر آغاز کرده در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک،  گفت: اکنون صاحب ۸۵ کارگاه جمعی و خانگی است.

جیریایی که گره‌های فرش را بر تار و پود فرش بافته و اکنون به کارآفرین تبدیل شده افزود: بیش از ۲۰۰ شغل مستقیم در ۱۰ روستا و ۳ شهر استان مرکزی ایجاد کرده است.

حالا سالانه در کارگاه‌های این کارآفرین بیش از ۲۵۰ فرش دستباف تولید و راهی بازار‌ها می‌شود که زمینه حفظ ارز و ارزآوری ۱۰ میلیون دلاری در کشور شده است.

شهر اراک در مرکز استان مرمزی زمانی مرکز مبادلات تجاری همۀ فرش‌های منطقه و میدان تحولات تولید این کالا بود ودر موزۀ فرش ایران چندین فرش از اراک و فراهانِ دورۀ سلطنت ناصرالدین ­­شاه و حکومت ظل­ال السلطان وجود دارد.

دقت و تبحر فرش بافان روستای جیریا در ۶۰ کیلومتری اراک سبب شده در ۱۰۰ سال گذشته، محصول هنری آن‌ها که با نام تجاری ساروق در بازار شناخته می‌شود، از انواع پرطرفدار فرش باشد.

تراکم بالای فرش جیریا یکی از ویژگی‌های مهم آن است و بیشتر این فرش‌ها در ۱۶۰ رج و گاه تا ۲۰۰ رج هم بافته می‌شود که علاوه بر استحکام، به دلیل نقش‌های متنوع و زیبایشان مثل مهرجو و شاه‌عباسی زینت بخش خانه‌های بسیار شده‌اند.

انتهای پیام / ج

 

فرشباف اراکی با همت و تلاش اکنون ۲۰۰ شغل ایجاد کرده است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.