تولید بیش از نوع محصول در گلخانه

مجری طرح ملی گلخانه‌های کشور پیش بینی کرد صادرات محصولات گلخانه‌ای تا پایان سال به یک میلیارد دلار برسد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ، ولی الله بنی عامری در بازدید از گلخانه گل رز بیرجند با اشاره به صادرات ۵۰۰ میلیون دلاری محصولات گلخانه‌ای در سال گذشته ابراز امیدواری که این صادرات تا سال ۱۴۰۵ به ۱۰ میلیون تن، معادل ۱۲ هزار میلیارد دلار برسد.

او با بیان اینکه طرح ملی گلخانه‌های کشوربا هدف توسعه این نوع کشت از سال ۹۵ آغاز شده و تا ۱۴۰۵ ادامه دارد افزود: قرار است تا پایان این طرح با احداث ۴۸ هزار و ۳۵۵ هکتار گلخانه در کشور، ۲۱ میلیون تن محصول تولید شود.

مجری طرح ملی گلخانه‌های کشور گفت: در حال حاضر در سال چهارم اجرای این طرح هستیم و بیش از ۹۵ درصد کار با موفقیت انجام شده است.

ولی الله بنی عامری با بیان اینکه تاکنون بیش از ۱۰۰ نوع محصول در گلخانه‌ها تولید شده و تنوع بخشی این تولیدات در دستور کار است افزود: لیموترش، تمشک و سبزی‌های معطر از جمله جدیدترین محصولات کشت شده در گلخانه‌های کشور است.

او شتاب توسعه کشت گلخانه‌ای را در خراسان جنوبی به دلیل کمبود آب، را از اولویت‌های مهم اعلام کرد و گفت: در این طرح برای خراسان جنوبی از هزار هکتار شهرک‌های کشاورزی، ۷۰۰ هکتار گلخانه بزرگ و کوچک مقیاس درنظر گرفته شده است.

مجری طرح ملی گلخانه‌های کشور، خراسان جنوبی را استانی مزیت دار در بحث گلخانه‌ها دانست و گفت: دارا بودن سازه‌های استاندارد، وجود نیرو‌های متخصص و اختلاف زیاد دمای هوا در شب و روز از جمله این مزیت‌ها برای تولید محصولات گلخانه‌ای بویژه گل رز است.

ولی الله بنی عامری، از برگزاری دوره‌های آموزشی برای تربیت و آموزش کارگران و گلخانه دارن حرفه‌ای در خراسان جنوبی خبرداد و افزود: ایجاد پایانه و مرکز تهیه و توزیع نهاده‌های مصرفی از دیگر برنامه‌های ما در این استان است که با هدف رفع نگرانی تولیدکننده برای فروش و بسته بندی محصولات گلخانه‌ای صادراتی راه اندازی می‌شود.

او در ادامه با اشاره به وجود ۸۰ هزار همتارباغ درخراسان جنوبی و تبخیر ۳ هزار میلی متر آب در آن‌ها، احداث سایه بان را مهم‌ترین عامل در جلوگیری از تبخیر و تنظیم شدت نور خورشید عنوان کرد و گفت: در مورد محصولاتی همچون انار رعایت این نکته تاثیر بسزایی در کیفیت محصول دارد.

مجری طرح ملی گلخانه‌های کشور در خصوص نقش گلخانه‌های کوچک مقیاس در تثبیت جمعیت روستایی گفت: اولویت ما روستا‌ها بویژه روستا‌های مرزی است که با پیشنهاد طرح گلخانه‌های الگویی خورشیدی افراد می‌توانند در هر مقیاسی حتی در خانه هایشان با کمک تسهیلات بانکی تسهیلات ۴ تا ۹ درصدی گلخانه داشته باشند.

انتهای پیام/ک

صادرات یک میلیارد دلاری محصولات گلخانه‌ای

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار