در گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح شد؛

دلاویز: وضعیت مطلوبی در مصرف بنزین نداریم/ وکیل زاده: قاچاق بنزین نسبت به حامل‌های دیگر کمتر است

شیوه‌های کنترل مصرف سوخت با حضور محسن دلاویز مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت و وکیل زاده مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران بررسی شد.

وکیل زاده: وضعیت مطلوبی در مصرف بنزین نداریمبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، شیوه‌های کنترل مصرف سوخت در کشور امشب ۲۲ آبان ماه در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با حضور محسن دلاویز مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت و وکیل زاده مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران مورد بررسی قرار گرفت.

دلاویز مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با اشاره به اینکه وضعیت مطلوبی در مصرف نداریم گفت: در سال ۳۲۰ میلیون بشکه نفت خام مصرف می‌کنیم، ۲۴ درصد انرژی در بحث حمل و نقل مصرف می‌شود به طوری که ۶۰ درصد آلودگی هوا را خودرو‌ها ایجاد می‌کنند، در دنیا هر ۵۰ سال مصرف انرژی دوبرابر می‌شود، اما در کشور ما هر ۱۰ سال مصرف انرژی به دو برابر می‌رسد.

او با اشاره به اینکه کار بسیار بزرگی در چند سال اخیر صورت گرفته است افزود: از سال ۹۲ تاکنون به کمک همه یعنی کل نظام وزارت نفت و سپاه ظرفیت تولید بنزین را دو برابر کردیم، اما مسابقه تولید مصرف تا کجا باید پیش برود؟

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت با بیان اینکه اگر روند مصرف را کنترل نکنیم ظرف چند سال آینده واردات بنزین را باید دوباره از سر بگیریم و باید ظرف سه چهار سال آینده به سراغ پروژه‌های عظیم برویم خاطرنشان کرد: بعد از ونزوئلا ارزان‌ترین بنزین دنیا را داریم، فاصله قیمتی ما با بعضی از کشور‌های همسایه ۱۴، ۱۵ هزار تومان در لیتر است و انتظار داریم که قاچاق صورت نگیرد عملاً ما بستر را فراهم می‌کنیم تا این مسئله اتفاق بیفتد.

دلاویز با اشاره به اینکه وقتی تفاوت قیمت زیاد است نمی‌توانیم کاری را انجام دهیم گفت: باید با فرهنگ سازی و ابزار‌های قیمتی مصرف را کنترل کنیم، دنیا مصرف را با ابزار‌های مختلفی کنترل می‌کنند و ما هم باید از تجربیات جهانی استفاده کنیم.

او با اشاره به وضعیت ما در بحث یارانه انرژی تصریح کرد: طی بررسی‌های به عمل آمده از ۴۲ کشور ایران رتبه نخست را در سال ۲۰۱۸ کسب کرده است لذا بعد از ایران، عربستان و سپس چین قرار دارد، کشور ما با ۸۳ میلیون جمعیت ۶۹ میلیارد دلار یارانه می‌دهد، اما چین با یک و نیم میلیارد جمعیت ۴۴ میلیارد دلار یارانه سوخت می‌دهد لذا این آمار‌ها نگران‌کننده است و باید به آن‌ها توجه کرد.

مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با اشاره به اینکه بودجه عمرانی کشور در سال ۹۷،۶۲ هزار میلیارد تومان بوده است ادامه داد: ۹۷۰ هزار میلیارد تومان یارانه انرژی داده ایم یعنی ۱۵،۲۰ برابر بودجه عمرانی کشور را یارانه می‌دهیم، باید این مسئله را ساماندهی کنیم و اعتبار گزافی را که به مردم تحمیل می‌کنیم را به سمت توسعه و رفاه مردم ببریم.

او با اشاره به بحث عدالت اجتماعی افزود: در حال حاضر سه دهک ثروتمند جامعه ۵۰ درصد یارانه انرژی را مصرف می‌کند.

دلاویز با اشاره به اینکه باید بخش عظیمی از کنترل مصرف را در صنعت ببینیم عنوان کرد: تولید کنندگان خودرو باید به سمت بهینه کردن انرژی، تکنولوژی و کارآمد کردن افراد پیش بروند.

او با تاکید بر اینکه در بحث قیمت بنزین نباید تک بعدی برخورد کنیم گفت: باید بحث نظارت، حمایت و قیمت را به خوبی دنبال کنیم لذا باید دهک‌های پایین از تغییر قیمت بهره‌مند شوند و در نهایت به سمت عدالت اجتماعی پیش برویم.

فریدون اسعدی کارشناس حوزه انرژی در ادامه برنامه طی تماس تلفنی گفت: با اصلاح قیمت حامل‌های انرژی باید بتوانیم کاهش مصرف انرژی را رقم بزنیم.

او با اشاره به قانون هدفمندی یارانه‌ها افزود: این قانون سهمی را برای صنایع و شرکت‌های تولید کننده انرژی در نظر گرفته است این مسئله می‌تواند به کاهش مصرف انرژی کمک کند و توسعه حمل و نقل عمومی و اصلاح مصرف استفاده از تسهیلات باید بتواند منجر به کاهش مصرف انرژی صنایع شود.

این کارشناس حوزه انرژی گفت: اصلاح قیمت انرژی در فاصله ۳۰،۴۰ سال اخیر همواره در دستور کار قرار داشت، ما باید در یک بازه زمانی مثلاً ۱۰، ۱۵ درصد از برنامه سوم را در دستور کار قرار می‌دادیم، اما بعد در برنامه چهارم متوقف شد، باید تکلیف این قضیه را مشخص کنیم، عوارض ناشی از اصلاح قیمت سیاست‌گذار را نگران کرده است، اصلاح قیمت بنزین بر روی سبد تورم و سطح رفاه خانوار تاثیر آنچنانی ندارد.

وکیل زاده مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران در ادامه برنامه با اشاره به اینکه بحث قاچاق بنزین نسبت به حامل‌های دیگر بسیار کمتر است گفت: در سال ۹۴ نزدیک قیمت فوب بودیم فلذا در آن زمان قاچاق انرژی به صرفه نبود فرآورده‌های پالایشگاه‌ها به نرخ فوب به دولت فروخته می‌شود.

اوبا اشاره به اینکه جایگزین بنزین برای کشور ما فقط سی‌ان‌جی است گفت: اگر خودرو‌های هیبریدی و یا هر نوع سوخت جایگزین دیگری داشتیم تعادل بهتر برقرار می‌شد، در دنیا یک خودرو بین ۳،۴ لیتر در روز مصرف عمومی بنزین دارد، اما در کشور ما بین ۴ تا ۵ لیتر است، ۱۶ میلیون خودرو و ۸ میلیون موتورسیکلت داریم اگر ۸ میلیون موتورسیکلت را معادل ۳ میلیون خودرو در نظر بگیریم ۱۹ میلیون خودرو می‌شود که هر کدام یک لیتر از نرم جهانی بیشتر بنزین مصرف می‌کند.

او با اشاره به اینکه وظیفه شرکت ملی پخش توزیع به موقع و مناسب فرآورده بر اساس نیاز مصرف کننده است گفت: وقتی صحبت از سوخت جایگزین می‌کنیم منظورمان سی ان جی است.

وکیل زاده با اشاره به اینکه باید طرح‌های متعددی را برای کاهش مصرف بنزین در نظر بگیریم گفت: با مصرف بیشتر سی ان جی می‌توان مصرف بنزین را کاهش داد.

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ایران درباره سامانه کارت هوشمند برخط برای سوخت خودرو‌ها افزود: این سامانه برای گازوییل وجود دارد، اما برای بنزین، وجود سامانه برخط مزیت نیست، زیرا اگر ارتباط جایگاه بنزین با شبکه قطع شود توزیع سوخت مختل خواهد شو، البته برخط نبودن به معنای آف لاین بودن سامانه نیست، زیرا جایگاه‌ها هر چند ساعت یک بار اطلاعات خود را ارسال و این اطلاعات ذخیره می‌شود.

وکیل زاده افزود: از ابتدای تیر امسال تاکنون ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار کارت سوخت صادر شده است و ۴ میلیون و ۳۰ هزار نفر نیز درخواست داده اند، ۳ ماه پیش روزانه ۱۸ هزار تقاضا برای کارت سوخت داشتیم که در حال حاضر به ۵ هزار تقاضا کاهش یافته است.

وکیل زاده با اشاره به اینکه با توجه به مصرف و قیمتها، حدود دو و نیم تا سه میلیون لیتر بنزین، مظنون به قاچاق است افزود: در سال ۹۴ با توجه به نزدیکی قیمت بنزین در کشور با قیمت جهانی آن، انگیزه‌ای برای قاچاق وجود نداشت ، پالایشگاه‌ها نفت را به نرخ بین المللی از دولت می‌خرند و بنزین را به نرخ بین المللی به دولت می‌فروشند که اکنون قیمت هر لیتر بنزین ۴۴ سنت، تمام می‌شود.

او با بیان اینکه آماری که شرکت کنترل کیفیت هوا درباره آلوده کننده‌ها ارائه می‌دهد مربوط به شش سال پیش است افزود: اکنون ۳۵ میلیون لیتر بنزین و گازوییل یورو در کلانشهر‌ها و جاده‌های مواصلاتی توزیع می‌کنیم و در آینده نزدیک نیز کل توزیع کشور با استاندارد یورو انجام خواهد شد.

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ایران تصریح کرد: اگر افزایش قیمت سوخت، موجب افزایش همزمان رفاه اجتماعی شود این موضوع تأثیر مثبتی در جامعه دارد.

شهیدزاده مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا طی ارتباط زنده تلفنی با اشاره به اینکه هزینه سلامت بابت افزایش آلودگی هوا در تهران حدود ۲.۶ دهم میلیارد دلار در سال است که رقم بسیار بزرگی به حساب می آید افزود : باید بتوانیم میزان آلاینده هایی که در تهران تولید می‌شود را کاهش دهیم مبنای اطلاعات ما سال ۹۲ است لذا حدود ۷۰ درصد آلودگی به شکل ذرات معلق در تهران و ۸۵ درصد آلودگی گازی ناشی از حمل و نقل است.

او با اشاره به اینکه حمل و نقل بیشترین سهم را در آلودگی هوا دارد افزود: عمده آلودگی‌ هوا ناشی از سوخت است و قسمت کمی از آن ناشی از سایش لاستیک و لنت می شود، اگر صاحب خود هزینه بالاتری را برای تهیه سوخت پرداخت کند ممکن است در نحوه استفاده از خودرو تجدید نظر کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار