وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد؛

آلودگی هوا نتیجه بی‌توجهی به طرح‌های مصوب شهری

اسلامی درباره آلودگی پایتخت و مصوبات شهرسازی احداث پروژه‌های بزرگراهی در کشور توضیحاتی داد.

آلودگی هوا نتیجه بی توجهی به طرح‌های مصوب شهری/ خط قرمز ما جلوگیری از هزینه کرد از جیب آیندگان استبه گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی که مهمان بیست و پنجمین اجلاس شورای عالی استان‌ها بود، ضمن تبریک میلاد پیامبر اکرم (ص) و هفته وحدت گفت: مسائل متنوعی از سوی اعضای شورای عالی استان‌ها مطرح شد که می‌توان پیرامون آن صحبت کرد، اما من سعی می‌کنم در بیانی مختصر به ارائه تمام نکات و زوایا بپردازم.

وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه ماموریت وزارت راه و شهرسازی در ارتباط با زندگی مردم است و هر چه این ارتباط موثر‌تر باشد زندگی مردم بهتر می‌شود، گفت: ارتباط موثر وزارت راه و شهرسازی زندگی مردم را بهتر می‌کند و اگر این ارتباط موثر نباشد، شرایط برعکس می‌شود و نکته مهم این است که ما از ظرفیت قانونی خود استفاده کنیم و تفسیر رأی غلط انجام ندهیم.

اسلامی افزود: ما در مدیریت کشور باید با تعامل با یکدیگر به هنگام عمل کنیم، اما باید به این نکته توجه کرد، ما همواره در بحث بودجه و ارتباط که دو رکن مهم هستند مشکل داشتیم و این مشکل در یک دوره مهم بود و در یک دوره بیشتر به چشم آمد، اما باید فرآیند حرکت ما در جهت پیشبرد اهداف توسعه‌ای باشد.

وی با اشاره به اینکه باید در مسیر عزت ایران و ایرانی پیش برویم، گفت: ما در وزارت راه و شهرسازی اساس توجه خود را باید روی توسعه پایدار و متوازن متمرکز کنیم و در کنار آن نگاه‌های محلی و منطقه‌ای خود را در برنامه ریزی توسعه ببخشیم.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: بر اساس بودجه، برنامه‌ها بر اساس اولویت انجام می‌شود که برخورداری به بیشترین میزان خود برسد و باید بدانیم اگر تعارف‌ها را کنار بگذاریم، آنگاه می‌توانیم بگوییم حرکت ما به سمت عدالت محوری است.

اسلامی ادامه داد: تأکید ما این است که باید برنامه محور حرکت کنیم و می‌توان گفت در موضوعاتی چون طرح‌های جامع تفصیلی رویکرد جدید دوره مدیریت کشور طرح جامع خسته کننده را خاتمه دادیم و شیوه جدید را در مسیر توسعه شهر در طرح جامع پایه ریزی کردیم.

وی با اشاره به متمرکز نبودن مدیریت شهری بر کشور گفت: در چند روز اخیر ما با آلودگی سمی رو به رو بودیم که هیچ کاری از دست مسئولان بر نیامد و تنها باید نگاهمان به خدا باشد تا خدا باد و بارانی بفرستد تا میزان آلودگی کاهش یابد و این مصداق بارزی از بی‌توجهی به طرح‌های مصوب شهری است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: تأکید ما در وزارت راه و شهرسازی این است که مصوبات انجام و دنبال شود و اگر جایی در مکانی توجهی به برخی امور نشده کوتاهی مدیریتی را پیگیری و برای ایجاد زندگی بهتر شهروندان تلاش کنیم.

اسلامی با اشاره به برنامه ششم توسعه گفت: در برنامه ششم توسعه دستورالعمل شهرسازی شهر‌های زیر ۵۰ هزار نفر ابلاغ شده و ما در کنار آن هیئت تطبیق را قرار دادیم تا پیگیر انجام مصوبات باشند و کلیه مغایرت‌ها را تذکر دهند.

وی ادامه داد: از ۹ مصوبه‌ای که به دست ما رسیده تا امروز ۵ مصوبه خلاف قانون بود که برخی نهاد‌ها فشار می‌آوردند که وزارت نباید به برخی از مسائل ورود کند، اما باید به این نکته اشاره کنم که خط قرمز ما این است که نباید از جیب آیندگان خرج شود.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: باغ‌ها و اراضی که موجب رونق شهر‌ها می‌شود نباید به بنا‌های تجاری و مسکونی بدل شوند که این آفتی برای ریه‌های شهری است که موجب ثابت ماندن شهر می‌شود.

اسلامی با تأکید بر اینکه ما در وزارت راه و شهرسازی تلاش کردیم از خودرو محوری گذر کنیم، گفت: توسعه قطار‌های حومه‌ای موضوع مهمی است که ما حرکت قطار‌های حومه‌ای را امسال تشکیل خواهیم داد تا با کمک شهرداری‌ها از این طریق تردد خودروها کاهش یابد.

وی ادامه داد: در سال‌های گذشته هر چه ایستگاه‌های راه آهن ساخته شد، بیشتر در خارج شهر‌ها بود و تشکیل شرکت قطار‌های حومه‌ای می‌تواند با کمک وزارتخانه و شهرداری‌ها قدمی مهم در کاهش سفر‌های شخصی داشته باشد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به وضعیت شهرنشینی و زندگی شهری گفت: ۳۰ هزار کیلومتر راه، آزادراه، بزرگراه و راه آهن در دست ساخت داریم که این در کنار ۶۶ هزار کیلومتر موجود می‌نشیند و از اقدام‌های دیگری که می‌توانم به آن اشاره کنم بزرگراه شرقی و غربی خراسان شمالی است که آن را تا پایان دولت تکمیل و بهره برداری می‌کنیم.

اسلامی با تأکید بر اینکه ما از نقطه زیر صفر مسیری را ایجاد می‌کنیم، گفت: کار‌های سنگینی در حال انجام است و باید اعلام کنم که ما نقاط حادثه خیز در کشور نداریم و نام این نقاط، نقاط پر حادثه است و باید بدانیم هر جاد‌ه‌ای سرعت استاندارد و قوس شیب مشخصی دارد که اگر با مقررات در آنجا رانندگی شود، کمتر شاهد حوادث رانندگی و تلفات جاده‌ای خواهیم بود.

وی ادامه داد: پلیس ۲۵۱ نقطه اولویت دار را ارائه کرده و ما آن نقاط را در کشور آشکار سازی کردیم که مشکلات نزدیک به ۶۸ نقطه برطرف و ۱۴۰ نقطه در دست اقدام و ۶۰ نقطه هم در دست طراحی است و باید تأکید کنم جایی را به یاد ندارم که پلیس نقاط پر حادثه آن را اعلام کند و ما آشکار سازی نکرده باشیم.


بیشتر بخوانید: ساخت مسکن ۴۰ متری در طرح مسکن ملی صحت ندارد/ راه‌اندازی شرکت قطارهای حومه‌ای تا پایان سال


وزیر راه و شهرسازی با اشاره به سفر استانی رئیس جمهور و هیئت دولت به استان‌های یزد و کرمان گفت: در یزد ۱۶۰۰ کیلومتر بزرگراه داریم و ۴۰۰ کیلومتر دیگر هم در دست اقدام است که ما ۶۸ کیلومتر آن را در سفر افتتاح کردیم و در کرمان نیز از پروژه‌های در دست احداث بازدید کردیم.

اسلامی با اشاره به اینکه تصادفات در بزرگراه‌ها بیشتر از جاده‌هاست، گفت: این شرایطی است که در کشور وجود دارد و ما نیاز داریم که مطالعات و فرهنگ سازی بیشتری در بحث رانندگی در کشور انجام دهیم.

وی با اشاره به اهمیت بازآفرینی شهری گفت: بازآفرینی شهری نیازمند مشارکت شورا‌هاست و به موجب طرح ساماندهی مسکن ما این آمادگی را داریم زمین رایگان در اختیار خیران، شهرداری‌ها، اشخاص حقیقی و حقوقی قرار دهیم تا منازل استیجاری احداث شود.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: بر اساس قانون باید در بحث احیای بافت فرسوده دولت هزینه‌ها را به شهرداری‌ها پرداخت کند و باید بگویم تا سال ۹۶ این مطالبات تسویه شده و ما تا تاریخ ۲۸ بهمن ماه پیگیر تسویه مطالبات باقی مانده هستیم.

اسلامی تصریح کرد: از ابتدای سال جاری ۳۸۴ میلیارد تومان برای طرح ستاد بازآفرینی و روبنای شهری بودجه پرداخت شده است، زیرا اعتقاد ما این است بازآفرینی شهر‌ها می‌تواند اصالت آن‌ها را حفظ کند.

وی تأکید کرد: تا امروز ۲۰ هزار نفر برای بازسازی مسکن ثبت نام کرده‌اند که ما آن‌ها را به بانک‌ها جهت دریافت تسهیلات معرفی کردیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به نقش TOD در شهر‌ها گفت: بحث خیابان کامل (TOD) مهم است، زیرا می‌تواند شهروندان را در شهر‌های بزرگ از کاهش سفر‌های درون شهری منصرف کند.

انتهای پیام/

 اصالت شهرها در گرو بازآفرینی است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار