افتتاح رسمی ساختمان موزه جهانی شهاب سنگ نراق / نمایش ۶۳ سنگ آسمانی در موزه جهانی شهاب سنگ نراق

ساختمان دائمی موزه جهانی شهاب سنگ نراق با حضور مسئولان به صورت رسمی افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک ، ساختمان دائمی موزه جهانی شهاب سنگ نراق، همچنین آیین رونمایی ازکتاب باحضور آقازاده استاندارمرکزی، سلیمی نماینده مردم دلیجان، محلات در مجلس شورای اسلامِی ودیگر مدیران مربوطه به صورت رسمی افتتاح شد.

افتتاح رسمی موزه دائمی شهاب سنگ نراق

موزه جهانی شهاب سنگ شهر نراق و نخستین موزه دائمی و تخصصی شهاب سنگ كشور  در شهر نراق از توابع شهرستان دلیجان استان مرکزی در محل سقوط و برخورد شهاب سنگ آسمانی در مدرسه خیرساز دخترانه معصومی راه‌اندازی شده است.

نمایش ۶۳ سنگ آسمانی در موزه جهانی شهاب سنگ نراق

در حال حاضر تعداد ۶۳ سنگ آسمانی ثبت شده جهانی از جمله ۳۶ قطعه شهاب سنگ، ۱۶قطعه سنگ شیشه‌ای و یک قطعه سنگ حاوی الماس جمع آوری شده از سراسر جهان توسط پروفسور ایرج عشقی به موزه شهاب سنگ نراق به عنوان اولین موزه شهاب سنگ دنیا تحویل داده شده است.

پروفسور «ایرج عشقی» استاد دانشگاه آخن آلمان گفت: نمونه‌های به نمایش درآمده قطعاتی از شهاب سنگ‌های چهار سیاره مریخ، عطارد، وستا و ماه هستند که به صورت انحصاری در این موزه به معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته و شامل ۳۸ قطعه شهاب سنگ، ۶ قطعه سنگ شیشه‌ای از قطعات اجرام آسمانی جمع آوری شده در سراسر دنیا است که به موزه نراق اهدا شده است.

پروفسور عشقی افزود: این اجرام آسمانی نمونه‌های کم نظیری هستند و جلوه‌های ارائه شده در موزه شهاب سنگ نراق منحصر به فرد است در هیچ کجای دنیا موزه اجرام آسمانی در محل برخورد شهاب سنگ با زمین دایر نشده است.

سقوط شهاب سنگ به مدرسه‌ای در نراق

ساعت ۹:۲۰ دقیقه روز دوشنبه ۲۸ مردادماه ۱۳۵۳ به وقت تهران، یک شهاب سنگ به وزن ۳ کلیو و ۲۰۰گرم، و وزن مخصوص ۶۴/۳ از جهت شمال شرقی بر روی دبیرستان معصومی نراق سقوط کرد

این سنگ آسمانی که برای نخستین بار سقوط آن در یک منطقه مسکونی گزارش شد پس از سوراخ کردن سقف آزمایشگاه دبیرستان با پهنای ۳۰ سانتیمتر در کف آزمایشگاه فرود آمد.

به گفته کارشناسان شهاب سنگ نراق پس از جدا شدن از سنگ مادر، در حدود ۱۳.۷ میلیون سال سن تابش کیهانی و سرگردانی در فضا در تاریخ مذکور در شهر نراق فرود آمده است و در نتیجه موجب شهرت جهانی شهر نراق از لحاظ علمی و تاریخی شد.

این شهاب سنگ و قطعاتی از آن ابتدا توسط کارگران مشغول به کار در این مدرسه با انگیزه اینکه الماس یا طلای سفید است به خانه برده می‌شود، ولی در نهایت با پیگیری انجمن شهر، ژاندارمری و شهردار وقت کشف و مدت کوتاهی در ژاندارمری نراق نگهداری می‌شود.

انتشار خبر سقوط شهاب سنگ، خبرنگاران و دانشمندان مراکز علمی سراسر کشور را روزانه نراق می‌کند، ولی در آن جمع علاقه‌مند دکتر «ایرج عشقی» به نمایندگی از طرف موسسه ژئو فیزیک دانشگاه تهران موفق به تحویل گرفتن شهاب سنگ و انتقال آن به دانشگاه تهران شد.

استاندار مرکزی درسفربه شهرستان دلیجان علاوه بر افتتاح این موزه از یک واحد تصفیه روغن صنعتی درشهرک صنعتی روانج بازدید و در جریان مشکلات و توانمندی صادرات آن قرار گرفت.

انتهای پیام / ج

برچسب ها: موزه ، شهاب سنگ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.