ساخت ۶۰۰ مدرسه جدید در سیستان و بلوچستان

رئیس شورای عالی انجمن‌های فعال در سیستان و بلوچستان از ساخت ۶۰۰ مدرسه جدید در این استان خبر داد.

ساخت ۶۰۰ مدرسه جدید در سیستان و بلوچستانبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدرضا واعظ مهدوی رئیس شورای عالی انجمن‌های فعال در سیستان و بلوچستان در همایش همدلان آیندنگران سیستان و بلوچستان اظهار کرد: اقدامات وسیعی در جمهوری اسلامی برای این استان داشتیم و وضعیت پوشش تحصیلی در سال ۹۲، ۷۶ درصد بوده که این رقم در سال ۹۵ به ۸۵ درصد افزایش یافته است، در حالی که پوشش تحصیلی کل کشور ۸۸ درصد بوده و به ۹۳ درصد رسیده است. یعنی فاصله سیستان و بلوچستان در امر آموزش با میانگین کشوری کم شده، اما هنوز فاصله وجود دارد. 
 
او ادامه داد: رشد جمعیت دانش اموزی در فاصله سال‌های ۹۲ تا ۹۶ در کل کشور ۴/۶ درصد بوده است که این نرخ در سیستان و بلوچستان ۱۲.۸ درصد رسید و وضعیت سرانه آموزشی از ۲.۸ مترمربع به ۲.۹ مترمربع افزایش یافت، اما در سایر نقاط کشور که رشد و جمعیت دانش آموزی کمتر بوده است از ۴.۸ در سال ۹۲ به ۵.۲ مترمربع رسیده است، بابد توجه ویژه‌ای به این استان مبذول شود تاعقب ماندگی را جبران کند.
 
واعظ مهدوی گفت: قبل از انقلاب ۳۷ دانش آموز در دشتیاری داشتیم و اکنون به ۳۷ هزار دانش آموز رسیده که لازم است از مسئولان تشکر کنم.

رئیس شورای عالی انجمن‌های فعال در سیستان و بلوچستان اظهار کرد: سازمان نوسازی مدارس توجه ویژه به سیستان مبذول داشتند و از عملکرد ۱۵ میلیارد تومانی اعتبارات امسال به ۴۲۰ میلیارد تومان رسید و ۲۶۰ میلیارد تومان هم از اعتبارات ملی نقد شده است.


بیشتر بخوانید: فاصله‌ها مانع از وحدت ملی است/ محصول نهایی تعلیم و تربیت خود را با کنکور تنظیم می‌کند


واعظ مهدوی گفت: طبق گفته استاندار سیستان و بلوچستان در مذاکراتی که با سازمان برنامه و بودجه صورت گرفته است قول دادند معادل ۲۰۰ مدرسه تعهد شده از سوی خیرین، همین تعداد مدرسه براساس اعتبارات استانی ساخته شود.

او افزود: خیرین مدرسه ساز پذیرش ساخت ۲۰۰ مدرسه انجام دادند و امیدواریم با اولویت یک انجام این کار، این فاصله به میانگین کشوری برسد همچنین کارگروه سلامت ظرفیت‌هایی را همچون ایجاد ۸ طرح توانمندسازی در حال انجام دارد علاوه بر آن کارگروه سرمایه گذاری را داریم، وزارت صنایع اعلام آمادگی کرده است که مزیت‌های اشتغال را مانند نقشه آموزش استخراج کنیم و سرمایه گذاران برای ایجاد شغل وارد عمل شوند.

رئیس شورای عالی انجمن‌های فعال در سیستان و بلوچستان گفت: بخش مهمی از مشکلاتی که داریم به دلیل این است که شغل ایجاد نمی‌شود، زیرا بخش خصوصی وارد استان نمی‌شود.

واعظ مهدوی بیان کرد: ۲۰۰ مدرسه، از محل اعتبارات استانی و ۲۰۰ مدرسه هم از سازمان نوسازی مدارس تقبل می‌شود، اگر بتوانیم با این همت به ۶۰۰ مدرسه طی ۲ سال آینده برسیم فاصله شاخص‌ها و کمبود سرانه عبور کرده ایم در نتیجه فضا‌های آموزشی و امکانات استان معادل سایر بخش‌های کشور است و عقب افتادگی تاریخی جبران می‌شود.

در ادامه حسین دهقان مشاور فرماندهی‌ معظم کل قوا در حوزه دفاعی و پشتیبانی از نیرو‌های مسلح با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری توجه ویژه‌ای به توسعه استان سیستان و بلوچستان دارند، اظهار کرد: ایشان بیشترین مدت اقامت را در سفر به استان داشتند و حتی کارگروه ویژه‌ای برای توسعه مکران داشتیم.

او با اشاره به اینکه دولت‌ها هم در زمان‌های مختلف برای توسعه استان اهتمام دارد، گفت: سیستان و بلوچستان استانی محرومی است در حالی که بیشترین امکانات را دارد، اما محرومیت دارد، فاصله آنچه که باید باشد و وضعیت کنونی بسیار زیاد است.

دهقان با اشاره به اینکه باید فاصله‌ها را کوتاه کرد، گفت: این ضعف را داریم که تنوانستیم آمایش ملی را طراحی و اجرا کنیم، ضمن آنکه نمی‌توانیم منتظر بستر و زیرساخت‌های مناسب در همه ابعاد استان باشیم.

او گفت: این استان موقعیت ژئوپلتیک خاصی دارد، اما سوال اینجاست چرا به رغم مواهب الهی باید چهره نازیبای محرومیت امروز را داشته باشد، این امکان در استان وجود دارد که می‌تواند کشور‌های آسیای میانه و افغانستان را از بن بست ژئوپلتیکی خارج کند. همچنین بندر چابهار می‌تواند کشور را جهانی کند و یا توجه به موقعیت جغرافیایی هند را به ما متصل کند.

مشاور مقام معظم رهبری با اشاره به اینکه استان از زمان قاجار تاکنون نادیده گرفته شده است، تصریح کرد: در سنوات گذشته کار‌های بسیاری برای سیستان و بلوچستان شده است، اما باورم بر این است دشمنان ما از شرایط خوب مردم سیستان و بلوچستان ناخشنود هستند درنتیجه ذهنیتی ایجاد می‌کنند که دولت مرکزی بنایی برای کار‌های زیر بنایی و ماندگار ندارد.

دهقان ادامه داد: شیعه و سنتی، اقوام مختلف و مهاجران در کنار هم می‌توانند زندگی کنند، اما القای شائبه داری که بنا نیست این اقوام کنار هم باشند و این در حالی است که هیچگاه سیستان و بلوچستان از مرکز توجه دور نیست.

مشاور فرماندهی‌معظم کل قوا در حوزه دفاعی و پشتیبانی از نیرو‌های مسلح افزود: همواره تلاش شده است که سیستان وبلوچستان از امنیت کافی برای سرمایه گذاری برخوردار نیست، فقر و نابرخورداری موجود منجر به این شده است که بخشی از فرزندان ما قادر به تحصیل نباشند. چرا این همت نیست که استان سیستان و بلوچستان را به لحاظ امکانات همه جانبه به قلب کشور منتقل کنیم، اگر امروز ۸۰ درصد شیلات در اختیار استان است چرا آن را فراتر نبریم.

او بیان کرد: سیستان و بلوچستان استانی پهناور است و خشکسالی دارد، اما وقتی موجودیت را با نیاز‌های خود بررسی می‌کنیم می‌بینیم می‌توان کار‌های اساسی داشت، آنچه امروز می‌تواند چهره استان را تغییر دهد، مردم منطقه و عزم ملی برای پیشرفت است.

دهقان افزود: تلاش باید بر این باشد که جمعیت‌هایی که حضور پیدا می‌کنند ضمن تمرکز بر حوزه‌های تخصصی آن را به سایر افراد معرفی کنند، برجسته کردن نیاز‌های مردم استان در حوزه‌های تصمیم سازی و تلاش بر اینکه تصویر نامطلوب ساخته شده به غلط رواج پیدا نکند.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار