خرما صاحب صندوق حمایت می‌شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: مجوز صندوق حمایت از توسعه خرما دریافت شده و با تامین اعتبار استانی و ملی به زودی راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، محمد تقی منوچهری رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر در دومین همایش بین‌المللی تخصصی خرما و صنایع وابسته در بوشهر بیان کرد: در نشست میز ملی خرما که دیروز با حضور رئیس انجمن ملی خرما و استان‌های خرماخیز در شهر آبپخش شهرستان دشتستان برگزار شد درباره راه‌اندازی صندوق حمایت از توسعه خرما که پارسال در نخستین جشنواره ملی به تصویب رسید، پیشنهاد‌های خوبی ارائه شد.

او افزود: برگزاری دومین نمایشگاه و جشنواره بین‌المللی خرما، محلی مناسب برای تبادل تجربه‌ها و بهره‌گیری از دستاورد‌ها و فناوری‌های نوین در حوزه زنجیره تولید خرما ایجاد کرده و با استقبال خوب شرکت‌ها و صاحبان صنایع داخل استان بوشهر و فعالان صنایع و شرکت‌های ۱۰ استان روبه‌رو شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر ادامه داد: این استان با داشتن ۳۴ هزار هکتار نخلستان و ۶ میلیون اصله نخل، ۱۴ درصد خرمای کشور را به ارزش هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان تولید و صادر می‌کند و زمینه اشتغال مستقیم ۱۸ هزار نفر و غیرمستقیم ۶۷ هزار نفر در این بخش فراهم شده است.

منوچهری با اشاره به فعالیت ۵۵ واحد بسته بندی و فرآوری خرما در استان بوشهر، گفت: با استفاده از اعتبارات اشتغال روستایی ظرفیت سردخانه‌های استان بوشهر دو برابر شده‌است.

او پایداری اشتغال در حوزه خرما و اصلاح شیوه آبیاری را از برنامه‌های جهادکشاورزی در استان بوشهر عنوان کرد و افزود: طرح نخلستان برای بهبود شیوه آبیاری نخلستان‌ها در دو هزار و ۵۷۰ هکتار نخلستان از سال ۹۶ آغاز شده و اکنون حدود ۷۰ درصد پیشرفت دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: در سفر اسفند پارسال هیات دولت به استان بوشهر نیز ۹۰ میلیارد تومان اعتبار برای اصلاح شیوه آبیاری شبکه‌ها و ۷۰ میلیارد تومان اصلاح شیوه درون باغ‌ها تصویب شد که تخصیص مناسبی است و روند اجرای آن در دست پیگیری است.

منوچهری ادامه داد: ثبت برند ملی ارقام کبکاب تنگستان و دشتستان و خرمای زاهدی طلایی دشتستان به نام استان بوشهر از جمله دستاورد‌های دیگر در حوزه نخیلات است که این مهم گام ارزشمندی در رونق بازار فروش این محصولات است.

او بیان کرد: همچنین اعتبار طرح اصلاح شیوه آبیاری برای شهرستان تنگستان به عنوان دومین شهرستان خرماخیز استان بوشهرتصویب شده که تامین اعتبار آن ضروری است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر افزود: استفاده از ظرفیت علمی دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی برای پژوهش‌های کاربردی و توسعه‌ای صنعت خرما امری ضروری است که در دستور کار قرار دارد.

انتهای پیام/ک

استان بوشهر ۱۴ درصد خرمای کشور را تولید می‌کند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.