رئیس سازمان غذا و دارو در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان تشریح کرد؛

ماجرای مرگ چند ایرانی به دلیل کمبود داروی آنفلوانزا، از شایعه تا واقعیت +فیلم

شانه ساز درباره خبر مرگ چند ایرانی به دلیل کمبود داروی آنفلوانزا در کشور واکنش نشان داد.

ماجرای مرگ چند ایرانی به دلیل کمبود داروی آنفلوانزا، از شایعه تا واقعیت +فیلممحمدرضا شانه ساز رئیس سازمان غذا و دارو در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره خبر مرگ چند ایرانی به دلیل کمبود داروی درمان آنفلوانزا (تامیفلو) اظهار کرد:علی رغم اینکه ماده اولیه این دارو در کشور وجود دارد، تولید کننده دارو را تولید نکرد و وقفه ای در تحویل دارو به مراکز بهداشتی اتفاق افتاد.

رئیس سازمان غذا و دارو  ادامه داد: به دلیل وقفه در تولید داروی درمان آنفلوانزا فراخوان واردات فوریتی دارو را اعلام کردیم و برای تامین نیازهای اورژانسی دارو به صورت چمدانی وارد کشور شد.

توزیع محموله داروی تامفیلو برای درمان آنفلوانزا در هفته آینده

شانه ساز افزود:  محموله ای از داروی درمان آنفلوانزا ظرف هفته آینده در مراکز بهداشتی درمانی و داروخانه ها توزیع خواهد شد و  بخشی از این محموله روز گذشته از گمرگ ترخیص و در شبکه بهداشتی توزیع شده است.

رئیس سازمان غذا و دارو  در واکنش به خبر مرگ بر اثر کمبود داروی تامفیلو و ورود سوش مرگبار آنفلوانزا به کشور اظهار کرد: اینها جنگ رسانه ای برای برهم زدن آرامش روانی مردم است و اینکه سوش جدید مرگبار شبیه مرس و سارس در کشور شایع شده صحت ندارد.

شایعه شیوع آنفلوانزای مرگبار در کشور

شانه ساز ادامه داد: باید توجه داشت که ویروس آنفلوانزا هر سال تغییر شکل می دهد و به همین دلیل واکسن آنفلوانزا جدید هر سال وارد بازار می شود و امسال نیز واکسن آنفلوانزا به میزان کافی وارد کشور شد و اکنون نیز در داروخانه ها موجود است اما فصل تزریق و اثربخشی واکسن آنفلوانزا سپری شده است.

وی ادامه داد: طبق برنامه ریزی های سازمان غذا و دارو و شبکه بهداشت و درمان کشور گروه های پرخطر تاکنون واکسن آنفلوانزا را تزریق کرده اند و برای برخی از این گروه‌ها واکسن رایگان تزریق می شود.

رئیس سازمان غذا و دارو تاکید کرد: عده ای به دنبال ایجاد تشویق اذهان عمومی هستند هر چند که این مسئله از خباثت دشمنان ایران که در تامین دارو وقفه ایجاد می کنند کم نمی کند، وزارت خزانه داری آمریکا به دروغ می گوید که دارو و تجهیزات پزشکی تحریم نیست و در تلاش هستند که آخرین روزنه های نقل و انتقال ارز دارو به ایران را ببندند و این تحریم ها و اقدامات غیر انسانی است.

شانه ساز یادآوری کرد: ما توانسته ایم علی رغم تحریم‌های ظالمانه مدعیان حقوق بشر برای جمعیت ۸۳ میلیونی کشور ۹۷ درصد دارو‌ها را تولید و تامین کنیم.

رئیس سازمانغذا و دارو با اشاره به ممنوعیت تزریق کورتوهایی مانند دگزامتازون در افراد مبتلا به آنفلوانزا اظهار کرد: تزریق دارویی مثل دگزامتازون در درمان آنفلوانزا ممنوع است چرا که موجب سرکوب سیستم ایمنی می شود و خطراتی برای سلامت فرد به دنبال دارد.

شایعه مرگ به دلیل کمبود داروی آنفلوانزا و وورد ویروس مرگبار به کشور

گفتنی است؛ در فضای مجازی خبری مبنی بر کمبود شدید داروی تامیفلو برای درمان آنفلوانزا منتشر شده بود، همچنین در این خبر برخی ادعا کرده بودند که احتمالا امسال با طغیان آنفلوانزا روبرو هستیم و موارد شدید ابتلا به این بیماری مشاهده شده است و داروی تامیفلو برای درمان این بیماری به شدت کمیاب شده است و بیمارستان ها با کمبود این دارو روبرو هستند و حتی وزارت بهداشت برای این مسئله نشست اضطراری برگزار کرده است.

انتهای پیام/

کمبود داروی درمان آنفلوانزا و مرگ چند ایرانی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار