هر آنچه درباره سهمیه مناطق در کنکور سراسری باید بدانید

از بین سهمیه‌های کنکور سراسری، سهمیه مناطق پرجمعیت‌ترین سهمیه کنکور است که تمام داوطلبان گروه‌های آزمایشی کنکور تجربی، ریاضی، انسانی، هنر و زبان‌های خارجه را شامل می شود.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، کنکور سراسری حدود ۴۹ بار تاکنون در کشور برگزار شده است. در ابتدا کنکور سهمیه‌ای نبود و بعد از گذشت چند سال از آغاز آن چندین نوع سهمیه در آن به وجود آمد و اولین سهمیه‌ای که در کنکور مصوب شد سهمیه مناطق بود.
 
در این گزارش به بیان توضیحاتی پیرامون سهمیه مناطق و نحوه تقسیم بندی آن می‌پردازیم.

از بین سهمیه‌های کنکور سراسری، سهمیه مناطق پرجمعیت‌ترین سهمیه کنکور است که تمام داوطلبان گروه‌های آزمایشی کنکور تجربی، ریاضی، انسانی، هنر و زبان‌های خارجه را شامل می‌شود. هر یک از شهر‌های استان‌های مختلف کشور بر اساس کیفیت و دسترسی به امکانات آموزشی به سه منطقه یک، دو یا سه تقسیم می‌شوند.

اساس دسته بندی سهمیه مناطق عدالت آموزشی است و سعی شده داوطلبان سهمیه هر منطقه از لحاظ دسترسی به امکانات آموزشی در یک سطح قرار گیرند. به ترتیب هر چقدر از شهر‌ها و مناطق تحت پوشش سهمیه منطقه یک به شهر‌ها و مناطق تحت پوشش سهمیه منطقه سه حرکت می‌کنیم دسترسی به امکانات آموزشی کمتر می‌شود.

نحوه تقسیم بندی داوطلبان در سهمیه مناطق در کنکور

در تقسیم بندی سهمیه مناطق کلانشهرها مانند تهران، اصفهان، مشهد  منطقه یک محسوب می‌شوند، شهر‌ها و شهرستان‌ها در منطقه ۲ و مناطق محروم و شهر‌های کوچک در منطقه سه قرار می‌گیرند؛ بنابراین اساس تقسیم بندی امکانات آموزشی است و داوطلبان کنکور بر اساس این که سه سال آخر تحصیل خود را در کدام منطقه درس خوانده اند، مشمول یکی از سهمیه‌های مناطق ۱، ۲، ۳ می‌شوند اما ممکن است شرایط خاصی پیش بیاید که در ادامه به بررسی این حالت‌های خاص می‌پردازیم:

در صورتی که دانش آموزی در مناطق مختلف تحصیل کرده باشد منطقه مورد اثر در کنکور سراسری برای آن دانش آموز منطقه مرفه‌تر خواهد بود.


بیشتر بخوانید: آغاز تکمیل ظرفیت رشته‌های بدون کنکور از ۲۸ آبان+ جزئیات


فارغ التحصیلان دوره‌های کاردانی (فوق دیپلم) پیوسته، بر اساس بخش محل اخذ مدرک تحصیلی سه سال آخر دوره دبیرستان و یا هنرستان (سال اول، دوم و سوم دبیرستان و یا هنرستان) جزو یکی از سهمیه‌های مناطق ۱، ۲ یا ۳ محسوب می‌شوند.

داوطلبانی که دو سال آخر تحصیل خود را در خارج از کشور گذرانده اند (دوره پیش دانشگاهی و سال ماقبل آن)، جزو منطقه ۳ محسوب می‌شوند.

کلیه داوطلبان معلول (نابینا، ناشنوا، نیمه بینا، نیمه شنوا و معلولین جسمی حرکتی که بند معلولیت را در تقاضانامه ثبت نام علامتگذاری و مدارک مربوطه را نیز به سازمان ارسال نموده اند)، جزو سهمیه منطقه ۳ محسوب می‌شوند.

هر کد رشته محل در دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری دارای ظرفیتی است که این ظرفیت در آزمون سراسری بین سهمیه‌های مختلف توزیع می‌شود یعنی برای هر کد رشته محل ظرفیتی برای سهمیه‌های مختلف در نظر گرفته شده است و داوطلبان واجد شرایط در آن پذیرش می‌شوند.

ظرفیت هر کدرشته محل پس از کسر سهمیه ایثارگران ۲۵ درصدی و ایثارگران ۵ درصدی، با توجه به نوع گزینش هر رشته (گزینش کشوری یا گزینش بومی استانی، ناحیه‌ای و قطبی) در دوره هـای مختلـف توزیـع می‌شود.

رشته‌های کشوری: در رشته‌هایی که نوع گزینش آن‌ها کشوری است ظرفیت هر کدرشته محل به نسبت تعداد شرکت کنندگان هر یک از سهمیه‌های مناطق یک، دو، سه و خانواده شهدا به تعداد کل شرکت کنندگان هر گروه آزمایشی تعیین می‌شود.

رشته‌های بومی: در رشته محل‌هایی که نوع گزینش آن‌ها بومی (قطبی، ناحیه‌ای، استانی) بوده، حدود ۲۰ درصد ظرفیت به داوطلبان آزاد بر اساس سهمیه منطقه یک و دو و سه و خانواده شهدا تقسیم می‌شود و مابقی آن (۸۰ درصد) به نسبت تعـداد شـرکت کنندگان هر یک از سهمیه‌های مناطق یک، دو، سه و خانواده شهدا در بوم مربوطه (قطب، ناحیه یا استان) و به تعداد کل شرکت کنندگان آن بوم در هـر گـروه آزمایشـی اختصـاص می‌یابد البته در رشته‌های پرطرفدار این نسبت ۶۰ به ۴۰ است، به این شکل که ۶۰ درصد ظرفیت به داوطلبان بومی و ۴۰ درصد آن به داوطلبان غیر بومی تعلق می یابد.

نحوه تقسیم ظرفیت هر رشته در دوره‌های روزانه دانشگاه‌ها به نسبت مجازشدگان هر منطقه در دوره روزانه بین سهمیه مناطق ۱، ۲، ۳ تقسیم می‌شود.

تاثیر سهمیه مناطق در کنکور چقدر است؟

سهمیه مناطق باعث می‌شود که داوطلبان به جای این که با کل داوطلبان کنکور سراسری به رقابت بپردازند نسبت به داوطلبان دیگر در همان سهمیه مورد مقایسه قرار می گیرند.

 داوطلب سهمیه منطقه ۱ با سایر داوطلبان منطقه یک نه با کل داوطلبان، داوطلب سهمیه منطقه ۲ با سایر داوطلبان منطقه دو نه با کل داوطلبان، داوطلب سهمیه منطقه ۳ با سایر داوطلبان منطقه سه مقایسه می‌شود. به عنوان مثال اگر ظرفیت پذیرش یک کد رشته محل را ۱۰۰ نفر در نظر بگیریم و تعداد داوطلبان منطقه ۱، ۲۵ درصد و منطقه ۲، ۳۵ درصد و منطقه ۳، ۴۰ درصد از کل شرکت کنندگان باشد در ابتدا ۳۰ درصد از ظرفیت را به داوطلبان سهمیه ایثارگران اختصاص می‌دهند (۲۵ درصد ظرفیت برای داوطلبان سهمیه ۲۵ درصد و ۵ درصد ظرفیت مربوط به ایثارگران زیر ۲۵ درصد و همسر و فرزند رزمندگان تعلق دارد) و از ظرفیت باقی مانده، ۲۵ درصد ظرفیت به داوطلبان منطقه ۱، ۳۵ درصد ظرفیت به داوطلبان منطقه ۲ و ۴۰ درصد ظرفیت به داوطلبان منطقه ۳ اختصاص پیدا می کند.

انتهای پیام/

 سهمیه مناطق در کنکور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۳ ۲۷ شهريور ۱۴۰۱
ببخشید من دو سال دبیرستان را در منطقه ۳ درس خواندم و سال آخر به خاطر شرایط کاری مجبورم به منطقه ۱ درس بخوانم الان سهمیه منطقه ۳ برای من محسوب نمیشود؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۵ ۱۳ مرداد ۱۴۰۱
سلام من متولد تهرانم ولی ۱۰ ساله خراسان شمالی درس میخونم و زندگی میکنیم در نتایج نهایی کنکور سهمیه من خورده منطقه ۱ چرا الان من باید کجا برم تصحیحش کنم لطفا راهنمایی کنید ؟
Iran (Islamic Republic of)
نجلا
۱۴:۵۷ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
من یازدهم تجربی هستم و نیم سال دوم یازدهم در منطقه ۳ تحصیل کردم و سال دوازدهم هم در منطقه ۳ هستم و سال دهم منطقه دو بودم الان درصد منطقه محروم شامل من میشه؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۴:۵۸ ۰۸ بهمن ۱۴۰۰
بودن سهمیه مناطق عادلانه هست اما نیاز به اصلاحاتی داره . مثلا من ۱۰ سال از دوران تحصیلم رو توی منطقه ۳ گذروندم .دوسال آخر رفتم منطقه ۱ . یه ساعت هم از کلاساهای مدرسه منطقه ۱ استفاده نکردم هرچند کلاس ها هم مجازی و بی کیفیت بوده .
با این وجود من منطقه ۳ محسوب نمیشم و جز منطقه ۱ هستم .منطقه ۱ و۳ شاید از نظر قبولی فرق چندانی نداشته باشند اما بالاخره این موضوع باگ سیستم آموزش و پرورش هست و باید اصلاح بشه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۸ ۲۶ دی ۱۴۰۰
سلام.من یک دانش اموز پایه یازدهم‌ تجربی هستم.من امسال و پارسال را که پایه دهم بودم ؛در منطقه سه گذرانده ام.یعنی دو سال از متوسطه دوم رو در منطقه سه گذروندم. اکنون بدلایل خانوادگی و شرایط پیش آمده ،قصد مهاجرت به یکی از شهرستان های کرج را داریم،که اتفاقا آن هم جزو منطقه سه محسوب میشود و دوازدهم را میخواهم انجا بخوانم .سوال من این است که آیا وقتی من کنکور میدهم ،جزو منطقه سه خواهم بود؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۸ ۲۵ آبان ۱۴۰۰
سلام.من سال ۱۲و ۱۱ در منطقه یک(تبریز)تحصیل کردم و سال ۱۲ رو به مشهد که اون هم منطقه یک هست درس خوندم الان بومی کدوم شهر حساب میشم؟
Iran (Islamic Republic of)
پریسا
۱۹:۵۹ ۲۴ بهمن ۱۳۹۹
سلام دوسال آخر دبیرستان رو در شهرستان بخونیم آیا تاثیری در کنکور داره ؟
Iran (Islamic Republic of)
رامتین
۱۸:۴۴ ۱۸ دی ۱۳۹۹
سلام
من دهم و یازدهم رو ارومیه خوندم و میخوام دوازدهم رو تو شهر کوچکی بخونم که در ۶۰ کیلو متری خوی قرار داره
سهمیه من چجوری حساب میشه
ممنون
Israel
ناصر
۰۱:۴۸ ۳۰ آبان ۱۳۹۹
سلام اهواز کلانشهر است دانشگاههای اهواز هم جز دانشگاههای مهم کشور هستند اهواز از نظر دانشگاهی جز سهمیه منطقه یک باید باشد
Iran (Islamic Republic of)
:)
۰۹:۰۳ ۱۰ آبان ۱۳۹۹
سلام
من میتونم از منطقه دو برم منطقه سه و چون اوایل تحصیلم تو دبیرستانه هر منطقه ای برم همون برام حساب میشه
به نظرتون تغییر منطقه کار درستیه؟ شانس قبولی پزشکی منطقه سه بیشتره؟
Iran (Islamic Republic of)
م
۲۱:۴۳ ۲۵ مهر ۱۳۹۹
سلام ببخشید من شنیدم جدیدا کنکور ۹۹ تغییراتی داشته تو ناحیه ها و تو چندتا سایت دیدم که کازرون از ناحیه ۲ به ۳تغییرات داشته ایا صحت داره
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۱:۵۸ ۱۴ مهر ۱۳۹۹
سلام من منطقه 3 هستم و معلول جسمی حرکتی بهزیستی هم هستم حالا همان منطقه سه برای من حساب میشود فرقی نمی کند؟
Iran (Islamic Republic of)
م
۱۴:۳۳ ۰۳ مهر ۱۳۹۹
من تویه شهر اصفهان منطقه ۶ یعنی این سه سال ک اونجام سهمیه ام چه جوریه؟
Iran (Islamic Republic of)
Amir
۱۸:۲۱ ۱۶ تير ۱۳۹۹
سلام من سال دهم در منطقه یک تحصیل کردم و سال یازدهم ودوازدهم در منطقه دو وباید بگم که بچه همون شهرستان بودم و این دو سال رو در مدارس شاهد درس خوندم الان کدوم سهمیه به من تعلق میگیره؟
Iran (Islamic Republic of)
.....
۰۱:۲۱ ۳۱ خرداد ۱۳۹۹
سلام
چرا وضعیت سهمیه ها اینجوریه؟
من خودم به شخصه سال دهم رو تو منطقه دو خوندم و شاید دهم و یادزدهم رو به خاطر شرایطی برم منطقه سه....بعد باید منطقه ای رو برام حساب کنند که فقط یک سال درس خوندم ...اصلا منصفانه نیست
Malaysia
محمد
۱۴:۴۳ ۱۰ خرداد ۱۳۹۹
سلام من دانش اموز نظام جدید هستم و دو سال از سه سال دوره دوم متوسطه ام رو توی منطقه سه خارج از کشور بودم و با این مطلبی که توی این سایت دیدم متعجب شدم چون طبق قانون جدید دانش اموز اگر در خارج از کشور تحصیل کنه اگر حداقل دو سال از سه آخر یا فقط سال آخر رو در خارج تحصیل کنه جز منطقه سه محسوب میشه میخواستم ببینم این مطلب درسته ؟
Malaysia
محمد
۱۴:۳۶ ۱۰ خرداد ۱۳۹۹
سلام
من دانش اموز نظام جدید هستم و دو سال از سه سال آخر تحصیلم رو در خارج از کشور بودم ( دهم و یازدهم ) میخواستم بدونم که آیا من هک جز سهمیه منطقه سه محسوب میشم ؟
ممنون
Iran (Islamic Republic of)
عطا
۱۳:۰۵ ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۹
با عرض سلام و خسته نباشید.
من دهم رو در منطقه یک تحصیل کردم و یازدهم و دوازدهم رو در منطقه ۳ تحصیل کردم.
الان کدوم منطقه برای من شامل میشود؟؟
Iran (Islamic Republic of)
امیررضا
۰۶:۴۷ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
با سلام،
منطقه بالاتر در نظر گرفته میشود.

منطقه 1
Iran (Islamic Republic of)
Asef
۱۹:۲۵ ۲۶ بهمن ۱۳۹۸
سلام اگه یک سال در منطقه یک درس بخونه و به علت شرایط کاری پدر اجباراً به منطقه سه منتقل شود سهمیه منطقه سه میگیره یا نه؟
Iran (Islamic Republic of)
امیررضا
۰۶:۴۸ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
خیر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۴۱ ۲۵ آبان ۱۳۹۸
الان ما در منطقه ۳ زندگی میکنیم اما دخترم به مدرسه ای که در منطقه ۲ است میرود و کلی تو ماشین باید برود تا برسد چطور حساب میکنند . نمی دونستم اگر کسی خارج درس بخونه منطقه ۳ میشه اینو دیگه کجای دلمون بزاریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۷ ۲۷ آبان ۱۳۹۸
دخترتون از سهمیه منطقه 2 برخورداره دیگه
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۸:۱۶ ۲۴ آبان ۱۳۹۸
وضعیت سهمیه ها طوری شده شاگرد اول شهرمان هیج جایی قبول نشده ولی یکی که در واقع به زور تونسته دیپلم بگیره ومجموع درصدهای درو س تخصصی اش به 50درصد نرسده بارتبه 850000 داره پزشکی میخونه بعدا ما باید برای درما ن بریم مطب او . امیدوارم مریضهایش زنده بمانند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۲ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
دوست عزیز اونی که شما نوشتی 850هزاره یه صفر کم کن
آخرین اخبار