معاون پژوهشی وزیر علوم خبر داد:

تجاری سازی طرح های فناوری با حمایت از پارک های علم و فناوری

معاون پژوهشی وزیر علوم گفت:تجاری سازی طرح‌های فناوری یکی از روش‌های مهم حمایت از پارک‌های علم و فناوری است.

دکتر مسعود برومند معاون پژوهشی وزیر علوم در حاشیه سی وچهارمین نشست معاونین پژوهش و فناوری دانشگاه‌های بزرگ و برتر کشور در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان گفت: کشور ما در توسعه علمی جایگاه بسیار ویژه‌ای دارد و یکی از راهبرد‌های اساسی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این خصوص حضور دانشمندان ایرانی در تیم‌های جهانی است که در پژوهش‌های بزرگ شرکت می‌کنند بنابراین همکاری و مشارکت اعضای هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان و دیگر دانشگاه‌های کشور در مجموعه‌هایی مثل "سن" اهمیت بسیاری دارد، چون این اقدام باعث ایجاد ارتباط بهتر و انجام پژوهش‌هایی اخواهد شد که به نفع همه مردم جهان است.

برومند در خصوص میزان بودجه پژوهشی دانشگاه‌ها اظهار داشت: طبیعتا وقتی بودجه دانشگاه‌ها کاهش پیدا کند اولین جایی که آسیب می‌بیند بودجه پژهشی خواهد بود به همین دلیل از جانب وزارت علوم تحقیقات و فناوری با سازمان برنامه و بودجه در این خصوص جلساتی داشتیم تا بتوانیم ویژه‌تر این موضوع را در نظر بگیریم تا این گونه دانشگاه‌ها بتوانند نقش خود را در توسعه علوم، فناوری و نوآوری به خوبی ایفا کنند.

او ادامه داد: عدد بودجه پژوهشی دانشگاه‌ها عدد خاصی نیست، چون جزئی از بودجه دانشگاه‌ها به این امر اختصاص دارد. به طور معمول ۱۵ الی ۲۰ درصد از بودجه دانشگاه‌ها باید به مسائل پژوهشی اختصاص داده شود، اما بودجه‌ای که در اختیار بخش پژوهش قرار داده می‌شود کمتر از بودجه‌ای است که برای این بخش در نظر گرفته شده است. حدود ۵/۱ درصد درآمد حاصل از تولید ناخالص ملی باید به این بخش اختصاص پیدا کند که در حال حاضر کمتر از نیمی از این بودجه صرف پژوهش می‌شود.

برومند در خصوصهدف از برگزاری  سی وچهارمین نشست معاونین پژوهش و فناوری دانشگاه‌های بزرگ و برتر کشور عنوان کرد: این جلسات که به همت دانشگاه‌های بزرگ برگزار می‌شوند باعث شدند معاونین پژوهشی دانشگاه‌های بزرگ به صورت منظم با هم جلسه برگزار وبرنامه‌های خود را نیز با هم هماهنگ کنند گفتنی است تصمیمات بزرگی هم تاکنون در این جلسات اتخاذ شده است.

او ادامه داد: جلسه سی وچهارم به میزبان دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار و موضوعاتی که در این جلسه مطرح شدعمدتا به توسعه فناوری و برنامه دانشگاه‌ها جهت پاسخگویی به نیاز‌ها و چالش‌های کشور اختصاص داشت.

معاون پژوهشی وزیر علوم در مورد حمایت از تجاری سازی طرح‌های فناوری در دانشگاه‌ها گفت: در خصوص بحث تجاری سازی از چندین مکانیزم مشخص این کار پشتیبانی می‌شود در وزارت علوم یکی از روش‌های مهم حمایت از پارک‌های علم و فناوری است.

برومند در مورد ماهیت پارک‌های علم و فناوری بیان کرد: پارک‌های علم و فناوری ذیل وزارت علوم در نقاط مختلف کشور شکل گرفته اند و بودجه‌ای که پارک‌ها دریافت می‌کنند در جهت پیشرفت فناوری هزینه می‌شود. در سال ۹۸ بالاترین نرخ رشد بودجه را در کشور پارک‌های علم و فناوری داشتند وامیدواریم در سال ۹۹ هم همین مسئله رخ دهد. از سمت دیگر دانشگاه‌ها به موضوعات فناوری اهمیت بسیاری می‌دهند. به همین دلیل نوآوری و طرح‌های بدیع در این خصوص در حال شکل گیری است.

او اضافه کرد: آنچه که امروز مورد بحث و توجه همه ما است این موضوع است که چگونه می‌توانیم ارتباطات وتعاملات خود را با بخش‌های مختلف جامعه و صنعت افزایش دهیم تا از منابع آن‌ها نیز در راستای نیاز‌های فناورانه دانشگاه‌ها استفاده کنیم.

معاون پژوهشی وزیر علوم در خصوص تعامل صنعت با دانشگاه‌ها در پشتیبانی‌های طرح‌های فناورانه گفت: نیاز، مادر همه تحولات است و تشکیل و رشد بخش‌های صنعتی طبیعتا به نیاز بر می‌گردد. نسبت به گذشته شرایط در این موضوع بهتر شده و هم دانشگاه‌ها به سمت این موضوع ورود کرده اند و هم کنسرسیوم دانشگاه‌های بزرگ در حوزه محیط زیست کاملا فعال هستند.
 
 
انتهای پیام/ش
 
 

حضور دانشمندان ایرانی در تیم های جهانی علمی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.