نهاوندیان:

هیچ مشکلی برای تامین کالا‌های اساسی کشور نداریم

معاون اقتصادی رئیس جمهور گفت: مردم اطمینان داشته باشند که علیرغم فشار‌های تحریمی و اقتصادی، در حوزه تامین کالا‌های اساسی کشور به هیچ وجه مشکلی نخواهیم داشت.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، محمد نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس جمهور روز جمعه گفت: با وجود تحریم‌های شدید اقتصادی و کاهش منابع ارزی از دی ماه ۹۶ تا خرداد امسال، در حوزه تامین کالا‌های اساسی دچار مشکل نشدیم و با اتخاذ تصمیم‌های مناسب و سیاست‌های تشویقی برای صادرات، بحران تحریمی رفع شد.

او با بیان اینکه اکنون از التهاب اقتصادی یکسال قبل گذر کرده و به مرحله ثبات و آرامش نسبی رسیده‌ایم، اضافه کرد: طی یکسال و نیم اخیر کشور توانست با منابع ارزی حاصل از صادرات غیرنفتی نیاز‌های خود را برای تامین کالا‌های اساسی برآورده کند.

معاون اقتصادی رئیس جمهور به افزایش فرصت‌های صادراتی و تجاری با کشور‌های همسایه نسبت به گذشته اشاره کرد و افزود: در استانی مانند کردستان با توجه به همجواری با اقلیم شمال عراق، میزان صادرات از مرز باشماق چند برابر گذشته افزایش یافته و پتانسیل بیشتری هم در این زمینه وجود دارد.

کمک دولت به ایجاد فضای اشتغالزایی در بخش‌های پیشران اقتصادی

نهاوندیان بر تلاش دولت برای تخصیص اعتبارات عمرانی، احداث زیرساخت‌ها و کمک به فضای اشتغالزایی در بخش‌های پیشران اقتصادی کشور تاکید کرد و گفت: در زمینه احداث راه‌ها، کمک به اجرای طرح‌های بزرگ آبرسانی، خودکفایی کشور در حوزه حامل‌های انرژی و پروژه‌های عظیم پتروشیمی، تخصیص اعتبارات خوبی صورت گرفته است.

او با بیان اینکه تلاش دولت پرداخت تسهیلات بانکی و معرفی ابزار‌های مالی به بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری است، یادآور شد: دولت در رابطه با تشویق و حمایت از بخش گردشگری تصمیمات بسیار خوبی گرفته و مصمم به حمایت از سرمایه‌گذاران برای توسعه این بخش از فعالیت‌های اقتصادی است.

معاون اقتصادی رئیس جمهور اظهار داشت: در بخش مسکن هم یارانه سود تسهیلات بانکی در رابطه با بافت‌های ناکارآمد تصویب شده و از منابع بانکی و تبصره ۱۸، اعتبارات مورد نیاز تخصیص یافته است و به متقاضیان پرداخت می‌شود.

لزوم شتاب سرمایه‌گذاری در کردستان

نهاوندیان به بی‌توجهی به توسعه متوازن کردستان در سال‌های گذشته نسبت به دیگر استان‌های کشور اشاره و اضافه کرد: باید در بحث ایجاد زیرساخت‌ها و توسعه سرمایه‌گذاری در استان تلاش مضاعفی صورت گیرد، همچنانکه در سال‌های اخیر اقدامات ارزشمندی انجام شده است.

او اظهار داشت: کردستان پتانسیل بسیار خوبی در بخش‌های کشاورزی، معدن و گردشگری دارد و دولت در این زمینه باید حمایت لازم را داشته باشد ضمن اینکه اگر بخش مسکن و ساخت و ساز رونق یابد، پتانسیل بزرگی برای اشتغالزایی است و ده‌ها صنعت دیگر را نیز به حرکت در می‌آورد.

معاون اقتصادی رئیس جمهور گریزی به تصویب طرح تخصیص آب برای ۹۶ هزار هکتار از اراضی کردستان داشت و گفت: با اجرای این طرح، مشکلات کمبود آب شرب موجود در برخی مناطق و همچنین آب مورد نیاز بخش کشاورزی در شرق استان تامین می‌شود که در کنار آن امکان ایجاد صنایع تبدیلی، غذایی و اشتغالزایی فراهم می‌شود.

نهاوندیان یادآور شد: امیدواریم سال آینده با اعلام سنندج به عنوان یکی از مقاصد گردشگری در اجلاس جهانی گردشگری در ایران، زمینه‌ساز توجه بیشتر برای توسعه این بخش در کردستان باشد.

محمد نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس جمهور با همراهی جمعی از معاونین وزرا، روسای سازمان‌ها و نهاد‌های حوزه‌های مالی و اقتصادی کشور به منظور ارزیابی پیشرفت طرح‌های توسعه ای، اقتصادی و عمرانی به استان کردستان سفر کرده است.

سفر نهاوندیان به استان کردستان سه روزه و تا جمعه ادامه دارد، بازدید از طرح‌های بازآفرینی شهری؛ بافت فرسوده و شرکت در ستاد بازآفرینی کردستان و همچنین جشن آوای ارادت از برنامه‌های وی در اولین روز سفر (چهارشنبه) به این استان بود.

شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی کردستان در اولین روز سفر معاون اقتصادی رئیس جمهور به این استان چندین کارگروه با حضور مسئولان کشوری در استان برگزار کرد که شامل کارگروه مرز، گمرک و تجارت، کارگروه امور مالیاتی، بیمه و تامین اجتماعی، کارگروه معدن و کارگروه بانکی بود.

نهاوندیان صبح پنجشنبه در سی و چهارمین شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان که با محوریت جمع بندی مشکلات حوزه معدن، گمرک، تجارت، امور مالیاتی، بیمه، تامین اجتماعی و بانکی برگزار می‌شود شرکت کرد.

او پس از شرکت در شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی به شهرستان دیواندره برای بهره برداری از کارخانه آب معدنی تینو و پس از آن به بانه برای بازدید از مرز سیرانبند سفر کرد.

معاون اقتصادی رییس جمهور در روز سوم سفر (جمعه) خود در همایش بهبود فضای کسب و کار در دانشگاه کردستان سخنرانی می‌کند.

انتهای پیام/پ

سفر معاون اقتصادی رئیس جمهور  به کردستان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.