داغ‌ترین اخبار سلامت در هفته‌ای که گذشت؛

از پشت پرده کباب‌های ارزان قیمت تا بیمار پافیلی در بیمارستان امام خمینی (ره)

این هفته در میان اخبار حوزه بهداشت و پزشکی به سراغ ماجرای کباب‌های ارزان قیمت رفته ایم.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، حوزه بهداشت‌ و درمان در هفته‌ای که گذشت با رویداد‌هایی متعدد روبرو بود که در این بسته خبری به بخشی از آنها می‌پردازیم.

ماجرای انتقال بیمار پافیلی به بیمارستان امام خمینی (ره) چه بود؟

علی گنجعلی خان، مدیر درمان مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) درباره خبر انتقال یک بیمار با بیماری الفانتیازیس یا پافیلی به اورژانس بیمارستان امام خمینی (ره) اظهار کرد: این خبر صحت ندارد و ما بیماری که با مورد الفانتیازیس به بیمارستان منتقل شده باشد، نداشته ایم.

مدیر درمان مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) ادامه داد: الفانتیازیس (elephantiasis) یا فیلاریازیس لنفاوی یک بیماری منتقله توسط پشه است که در اثر انواعی از نماتودها از جمله بروگیا مالایی(Brugia malayi) ایجاد می‌شود.

پروانه‌ها در آتش تحریم‌های ظالمانه مدعیان حقوق بشر/ کمبود پانسمان داغ دیگری بر دل بیماران‌ «ای بی»

تصور کنید با یک خراش ساده پوست بدنتان زخم شود، درد و رنج بسیاری تحمل می‌کنید و گاهی انجام بسیاری از کارهای ساده  مانند  لباس پوشیدن  برای شما عذاب  آور می‌شود. اینها حال و روز بیمارانی است که بیماریشان نام قشنگی دارد و به آنها لقب پروانه‌ داده اند، پروانه هایی که همیشه زخم بر بدن دارند و نیازمند پانسمان هستند.

در شرایطی که آمریکایی‌ها یا به اصطلاح مدعیان دروغین حقوق بشر ادعا می‌کنند دارو و تجهیزات پزشکی تحریم نیست، یک شرکت سوئدی تحت فشار تحریم‌ها از پارسال تاکنون به ایران پانسمان نمی‌فروشد و به گفته مدیرعامل خانه‌ E.B از اردیبهشت ٩٧ تاکنون که پانسمان‌ها در اختیار بیماران قرار نگرفته است، ١۵ بیمار به دلیل کمبود پانسمان و عفونی شدن زخم‌ها فوت شده اند.

بر اساس آمار‌های وزارت بهداشت و خانه‌ E.B، تاکنون ٧٠٠ بیمار پروانه‌ای در ایران شناسایی شده است، طبق برآورد‌ها از هر ۵۰ هزار تولد زنده یک نوزاد مبتلا به‌ «E.B» متولد می‌شود؛ براین اساس  باید هزار بیمار در ایران شناسایی شوند، حالا با تحریم‌های ظالمانه امریکا این بیماران پروانه‌ای گرفتار درد و رنج بیشتری شده اند.

هشدار! سنگدان مرغ به جای گوشت در کباب‌های ارزان/ چرا با رستوران‌های متخلف برخورد نمی‌شود؟

محسن فرهادی، معاون فنی بهداشت محیط مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت درباره عرضه چلوکباب ارزان قیمت و برخورد با رستوران ها اظهار کرد: با توجه به شرایط اقتصادی فعلی که موادغذایی گران شده است، مردم باید بدانند که هیچ ارزانی بی حکمت نیست.

او ادامه داد: باید توجه داشت که احتمال تخلف در عرضه غذاهایی مانند چلوکباب ارزان قیمت پنج هزار تومانی وجود دارد و ما نظارت هایمان را بر رستوران هایی که غذای ارزان عرضه می کنند، بیشتر می کنیم.

معاون فنی بهداشت محیط مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت تصریح کرد: کباب کوبیده ای که به قیمت پنج هزار تومان به فروش می  رسد، به طور حتم از مواد اولیه نامرغوب تهیه شده یا تخلفی در مواد اولیه آن رخ داده است.

فرهادی بیان کرد: رستورانی که چلوکبابی پنج هزار تومانی عرضه می کند، نمی تواند از ظرف آلومینیومی یا گیاهی استفاده کند همچنین در این غذاها احتمال استفاده از سنگدان مرغ  و رنگ به جای زعفران وجود دارد و باید مردم به این مولفه ها توجه داشته باشند.

رئیس نظام پزشکی استان تهران استعفا کرد

علی‌اصغر پیوندی از سمت ریاست نظام پزشکی استان تهران کناره گیری کرد.

در حال حاضر پیوندی رئیس جمعیت هلال احمر جمعیت هلال احمر است و در هفته های اخیر به دلیل پرونده ۱.۵ میلیارد اختلاس دوران ریاستش در دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی مورد اتهام قرار گرفته بود و  بازداشت شد و قرار وثیقه ۳ میلیاردی برای او صادر شده است.

پشت پرده کباب‌های ارزان قیمت در رستوران‌ها/ غذا‌هایی که خبری از گوشت در آنها نیست

محمد حسین عزیزی رئیس اداره فرآورده های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو درباره فروش غذاهای خیلی ارزان مثل چلوکباب اظهار کرد:وقتی قیمت تمام شده غذایی مانند چلو کباب ارزان است، این مسئله به معنای آن بوده که مواد اولیه غذا ارزان استفاده شده است و این احتمال وجود دارد که  برای تهیه کباب اصلا از گوشت استفاده نکرده باشند.

او ادامه داد: البته این احتمال هم وجود دارد که برای تهیه کباب مقدار خیلی کمی گوشت استفاده شده  باشد و بیشتر کباب را سویا یا سنگدان مرغ تشکیل بدهد.

رئیس اداره فرآورده های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو  افزود: مصرف سویا و سنگدان مرغ مشکلی برای سلامت افراد ایجاد نمی کند ولی از نظر محتوایی مواد غیر گوشتی محسوب می شود.

ماجرای مرگ چند ایرانی به دلیل کمبود داروی آنفلوانزا، از شایعه تا واقعیت +فیلم

محمدرضا شانه ساز رئیس سازمان غذا و دارو  درباره خبر مرگ چند ایرانی به دلیل کمبود داروی درمان آنفلوانزا (تامیفلو) اظهار کرد:علی رغم اینکه ماده اولیه این دارو در کشور وجود دارد، تولید کننده دارو را تولید نکرد و وقفه ای در تحویل دارو به مراکز بهداشتی اتفاق افتاد.

رئیس سازمان غذا و دارو  ادامه داد: به دلیل وقفه در تولید داروی درمان آنفلوانزا فراخوان واردات فوریتی دارو را اعلام کردیم و برای تامین نیازهای اورژانسی دارو به صورت چمدانی وارد کشور شد.

شانه ساز افزود:  محموله ای از داروی درمان آنفلوانزا ظرف هفته آینده در مراکز بهداشتی درمانی و داروخانه ها توزیع خواهد شد و  بخشی از این محموله روز گذشته از گمرگ ترخیص و در شبکه بهداشتی توزیع شده است.

رئیس سازمان غذا و دارو  در واکنش به خبر مرگ بر اثر کمبود داروی تامفیلو و ورود سوش مرگبار آنفلوانزا به کشور اظهار کرد: اینها جنگ رسانه ای برای برهم زدن آرامش روانی مردم است و اینکه سوش جدید مرگبار شبیه مرس و سارس در کشور شایع شده صحت ندارد.

ماجرای استفاده از آبزیان حرام‌گوشت در کنسرو‌ها و رستوران‌ها؛ از شایعه تا واقعیت

چندی پیش فیلمی در فضای مجازی منتشر شد که ماهی های حرام گوشت در بازارهای ماهی فروخته می شود و این مسئله موجب نگرانی مردم و اعتراض آنها به نبود بازرسی ها می شود.

همچنین برخی گمانه زنی ها از استفاده آبزیان حرام گوشت در کنسروهای ماهی و رستوران ها صورت گرفته بود و موجب نگرانی مردم شده بود، چرا که این مسئله علاوه بر جنبه های بهداشتی، بازی با اعتقاد مردم نیز محسوب می شود و باید با متخلفان به طور جدی برخورد شود.

محمد حسین عزیزی مدیر کل اداره فرآورده های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو درباره استفاده از آبزیان حرام گوشت در کنسروها اظهار کرد: به تازگی در فضای مجازی فیلمی منتشر شده است که آبزیان حرام گوشت در بازار عرضه می شود و باید توجه داشت که معاونت بهداشتی وزارت بهداشت و سازمان شیلات به صورت دوره ای بازرسی های لازم را انجام می دهند تا با متخلفان فروش آبزیان حرام گوشت برخورد شود.

وی  ادامه داد: خوشبختانه در کارخانه های تولید موادغذایی معمولا به دلیل گردش اقتصادی، حضور مسئول فنی و آزمایشگاه، سرکشی دوره ای و دقت کارکنان کمتر با مواردی چون استفاه از آبزیان حرام گوشت رو به رو می شویم.

مدیر کل اداره فرآورده های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو  ادامه داد: بازرسان سازمان غذا و دارو به صورت دوره ای از کارخانه های کنسرو سازی سرکشیمی کنند و از مواد بکار رفته در کنسروها نمونه گیری می شود و نمونه ها آزمایش می شوند.

افراد بیکار رایگان بیمه می‌شوند/ ارزیابی وسیع بیمه‌شدگان روستایی پس از پایان اعتبار دفترچه‌هایشان

طاهر موهبتی مدیر عامل سازمان بیمه سلامت با اشاره به تحت پوشش بیمه قرار گرفتن آحاد مردم اظهار کرد: تمام افراد بیمه شده روستایی که اعتبار دفترچه‌هایشان به مدت ۵ سال است پس از پایان تاریخ انقضاء دفترچه‌هایشان از طرف وزارت رفاه مورد ارزیابی وسع قرار می‌گیرند و با توجه به شرایط‌شان باید حق بیمه خود را پرداخت کنند.

 
او ادامه داد: افراد فاقد شغل و بیکار به صورت رایگان تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند، اما این طور نیست که فردی که دارای شغل آزاد است بتواند خود را بیمه درمانی کند بلکه باید این فرد نیز مورد ارزیابی از نظر تمکن مالی قرار گیرد.
 
موهبتی تاکید کرد: بیمه سلامت برنامه‌ای جهت ارزیابی بیمه شدگان ندارد و افرادی که از تمکن مالی خوبی برخوردار هستند بهتر است خودشان داوطلبانه اعلام کنند.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار