تنفس، اسیر آسم/ آیا بیماری آسم قابل درمان است؟

فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: بیماری آسم یک نوع عارضه تنفسی است که در اثر آن افراد در روز و شب احساس تنگی نفس می‌کنند.

محمد حسن بمانیان فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی بالینی و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد ،گفت: بیماری آسم در همه سنین بروز می‌کند معمولا در کودکان زیریکسال  و بالای  یکسال  علائم آسم در آنها مشاهده می‌شود.

او افزود: هرچه سن پایین‌تر باشد احتمال اینکه فرم آسم، آسم آلرژیک باشد بیشتر است و انواع دیگر این بیماری نیز وجود دارد که در گروه‌های سنی مختلف دیده می‌شود.

بمانیان با اشاره به علائم اصلی آسم، گفت: آسم چهار علامت اصلی دارد و در دوره‌هایی ممکن است این علائم وجود داشته باشد و در دوره‌هایی هم وجود نداشته باشد.

بمانیان اضافه کرد: دوره‌هایی که بیمار علامت دار است سرفه‌هایی را دارد که سرفه ها عموما شبانه است احساس ناراحتی در سینه، تنگی نفس، احساس سنگینی روی سینه و تنفس صدا دار است.

او با بیان ویژگی‌های سرفه‌ها در آسم، گفت: سرفه‌هایی که در آسم با این علائم می‌تواند با خلط یا بدون خلط باشد معمولا در بیماران آسمی حمله سرفه‌های ادامه دار دارند که با دفع خلط سفید رنگ است.

او بیان کرد: بیمار آسمی در فعالیت دچار تنگی نفس می‌شود و فرم‌هایی از آسم وجود دارد که ممکن است هر چهار علامت را باهم نداشته باشند و در کودکان آسم فقط به صورت سرفه‌های مزمن، سرفه‌هایی که به دنبال سرماخوردگی ادامه می‌یابد و ۱۰ تا ۱۵ روز دوره درمان طول می کشد.
او گفت: والدینی هستند که آسم آن‌ها بیشتر علامت تنگی نفس و تنفس صدا دار بارز است.

بمانیان با تاکید برعوامل تشدید آسم، گفت: این عوامل محیطی که در دو گروه تقسیم می‌شوند گروه اول عوامل حساسیت زا یا آلرژن  و گروه دوم عوامل محرک هستند.

او ادامه داد: عوامل آلرژن برای افراد خاصی مشکل ایجاد می‌کنند که معمولا موادی بیولوژیک و از جنس پروتئین یا گلیکو پروتئین  در مواد غذایی، گرده‌های گیاهی یا محصولات جانوری وجود دارند.

چه عواملی بر بیماران آسمی تأثیر دارند؟

بمانیان افزود: عوامل محرک که برای همه بیماران آسمی  مشکل ایجاد می‌کند شامل؛ آلاینده‌های محیط زیست، آلودگی هوا، ذرات معلق  در هوا، فلزات سنگین، گاز دی اکسید کربن و اکسید کربن است.

فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی بالینی و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: بیماری بیماران آسمی معمولا با هوای سرد  بخار سرد نیز باعث تشدید آسم می‌شود.

بمانیان گفت: سیگار، انواع دخانیات، قلیان، دود اسفند و اجاق گازی که در منزل استفاده می‌شود، وسایل گرما زا و سرمازا، پاک کننده‌های مورد استفاده در منزل که از جنس قلیا یا اسید  به خصوص اگر ترکیب شوند تولید گاز‌های سوزاننده می‌کنند و از دیگر آلاینده‌ها برای آسم  هستند.

عوامل شایع تشدیدکننده آسم چیست؟

او با بیان اهمیت عفونت‌های ویروسی، گفت: یکی از عوامل مهمی که باعث می‌شود علائم آسم در فرد خاموش بوده بروز کند بیماری‌های ویروسی به خصوص سرماخوردگی است و عفونت‌های ویروسی از عوامل شایع و مهم تشدید کننده و بروز آسم هستند.

بمانیان گفت: تشخیص آسم باید از سوی پزشکان متخصص با توجه به مجموع علایم بالینی، یافته‌ها در معاینه بیمار آسمی و تست‌های تنفسی برای بیمار انجام شود.

او با توجه به جنبه ژنتیکی آسم، گفت: آسم بیماری واگیردار نیست، ولی ژنتیکی است و این بیماری با درمان قابل کنترل است.

بمانیان گفت: اگر بیمار آسمی شرایط محیطی مساعد و صحیحی از محل زندگی و کار خود، نوع تغذیه، درمان صحیح داشته باشد بیماری کنترل شده‌ای است و می‌تواند فعالیت‌های روزمره خود را داشته باشد.

او افزود: دارو‌هایی که برای آسم استفاده می‌شود بیشتر به صورت افشانه یا اسپری هستند، بسیار موثر و سریع عمل می‌کنند و عوارض طولانی مدت ندارند.

بیماری آسم مادرزادی است و ممکن است تا آخر عمر فرد مبتلا را گرفتار کند؛ افراد مبتلا باید اسپری مخصوص آسم را همیشه به همراه داشته باشند.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار