نکات ایمنی اسکان زلزله زده‌ها در روزهای برفی

بی‌شک در زمانی که افراد در چادر هستند، یکی از خطرناکترین کار‌ها گرم نگه داشتن چادر از روش‌های غیراستاندارد است.

مطلق، مشاوره معاون بهداشت در مدیریت کاهش خطر و بلایای وزارت بهداشت، درمان و آموزش و پزشکی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار داشت: بعد از زلزله ۵.۹ ریشتری در استان آذربایجان شرقی و ویرانی بسیاری از خانه‌های روستایی که تعداد کثیری از ساکنان آن برای اسکان اضطراری به چادر پناه می‌برند، رعایت یک سری نکات ایمنی در چادر‌های اضطراری بسیار الزامی است، چادرهایی که این روزها حکم چاردیواری خانه آنها را دارد و یک بی‌احتیاطی در آنها، ممکن است به قیمت جان افراد تمام شود.

او افزود: بی‌شک یکی از خطرناکترین کار‌ها زمانی که افراد در چادر هستند گرم نگه داشتن چادر است زیرا برخی از افراد به دلیل سرمای بیش از حد، از اجاق‌های شعله‌دار گازی استفاده می‌کنند در حالی که این گرما به شدت خطرناک است و می‌تواند باعث اشتعال چادر و حتی منجر به مرگ افراد شود.
بیشتر بخوانید: کنترل بیماری‌های واگیر در مناطق زلزله‌زده/ تنها دو نفر از مصدومان حادثه در بیمارستان بستری هستند
او افزود: اگر افراد مجبور به استفاده از وسایل گرمایشی در چادر‌های خود هستند، باید از برق‌کشی غیراستاندارد یا استفاده از سیم‌های بدون روکش اجتناب کنند و همچنین از چراغ خوراک‌پزی و روشنایی دارای شعله جلوگیری شود و برای حفظ ایمنی و جلوگیری از گسترده شدن آتش‌سوزی احتمالی، یک ظرف آب یا سطل خاک یا ماسه در نزدیکی چادر قرار دهند و سعی شود از اجاق گاز‌های مسافرتی، منقل یا پیک نیک استفاده نشود زیرا می‌تواند حوادث مهلکی برای یک خانواده دربرداشته باشد.
 
پخت و پز درون چادر ممنوع!
 
مشاوره معاون بهداشت در مدیریت کاهش خطر و بلایای وزارت بهداشت، درمان و آموزش و پزشکی تصریح کرد: برخی از خانواده‌های بحران‌زده غذای مصرفی خود را تهیه می‌کنند، اما باید توجه داشته باشند این کار شاید در نگاه اول بسیار هوشمندانه و پسندیده باشد اما پخت و پز درون چادر می‌تواند خطرآفرین باشد زیرا ممکن است با یک بی‌احتیاطی، اجاق گاز درون چادر سقوط کند و باعث آتش سوزی شود، از این رو توصیه می‌شود اگر قصد پخت و پز دارید حتماً این کار را خارج از فضای داخلی چادر انجام دهید.

سیگار و قلیان درون چادر ممنوع!
 
مطلق یادآور شد: به هیچ عنوان در داخل چادر از قلیان یا سیگار استفاده نکنید. همان طور که می‌دانید ذغالی که برای استعمال قلیان استفاده می‌شود به راحتی می‌تواند چادرتان را شعله‌ور کند. البته سیگار روشن نیز برای شما می‌تواند یک تهدید جدی به حساب آید. از این رو اگر قصد استعمال سیگار یا قلیان دارید، این کار را در فضای بیرون از چادر انجام دهید تا خطری شما را تهدید نکند، البته کشیدن سیگار و قلیان درون چادر می‌تواند باعث آسیب دیدگی بیشتر ریه‌های شما و اطرافیانتان نیز شود؛ چراکه با تجمع دود درون چادر، کسانی که درون چادر هستند با حجم بیشتری از مواد سمی روبرو می‌شوند و این دوز بالای مواد آلاینده آسیب بیشتری به شما وارد می‌کند.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.