آماده احداث ۴ پایگاه امداد و نجات جاده‌ای جدید در اردبیل هستیم

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان اردبیل گفت: آماده احداث چهار پایگاه امداد و نجات بین شهری در محور‌ها و مسیر‌های ارتباطی حادثه‌خیز استان اردبیل هستیم.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، رامین معبودی، مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان اردبیل در نشست با اعضای شورای اسلامی استان گفت: جمعیت هلال احمر موسسه خیریه غیرانتفاعی با شخصیت حقوقی مستقل است که از جایگاه بین‌المللی برخوردار بوده و در داخل کشور و به شکل برون‌مرزی فعالیت می‌کند.

او اهداف چهارگانه جمعیت هلال احمر را یادآور شد و افزود: تامین احترام انسان ها، کوشش در جهت برقراری دوستی و تفاهم متقابل و صلح پایدار میان ملت ها، تلاش برای تسکین آلام بشری، حمایت از سلامت انسان‌ها بدون در نظر گرفتن هیچ گونه تبعیض میان آن‌ها از اهداف شکل‌گیری جمعیت هلال احمر محسوب می‌شود.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان اردبیل با اشاره به اصول هفتگانه جمعیت هلال احمر گفت: بی‌غرضی، بی طرفی، حفظ استقلال، خدمات داوطلبانه، بشر دوستی، یگانگی و جهان شمولی هفت اصل اساسی جمعیت هلال احمر می‌باشد و ادامه داد؛ در کشورمان جمعیت هلال احمر از سال ۱۳۰۱ فعالیت خود را آغاز کرده و در این استان نیز بعد از سه سال با نام شیر و خورشید فعالیت بشردوستانه خود را در قالب نهضت بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر و کمک‌های درمانی و امدادی به همنوع شروع کرده است.

معبودی بیان کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی دو مرکز درمانی هلال احمر شامل بیمارستان فاطمی و بوعلی به دانشگاه علوم پزشکی واگذار و در چارچوب وظایف مشخص شده فعالیت خود را آغاز کرد به طوری که هم اکنون در ۱۰ شهرستان استان ۱۰ شعبه داریم و قرار است با تامین زمین و ساختمان در اصلاندوز یازدهمین شعبه نیز در این شهرستان راه‌اندازی شود.

او افزود: جمعیت هلال احمر استان اردبیل با ۱۲ پایگاه ثابت و ۴ پایگاه سیار به هموطنان ارائه خدمات می‌کند و قرار است در صورت تامین زمین، چهار پایگاه امداد و نجات بین شهری جدید نیز در محور‌های حادثه‌خیز استان راه‌اندازی شود.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان اردبیل این پایگاه‌ها را شامل محور اهر _ مشگین‌شهر، بران، تونل ۱۱ سرچم و منطقه بودالالو اعلام کرد.

معبودی به فعالیت گسترده معاونت امداد و نجات با تنوع خدمات ارائه شده نیز اشاره کرد و گفت: ما سعی کردیم تا در کوثر و سرعین که فاقد انبار امدادی بودیم انبار ذخیره ۱۶ قلم کالا و اجناس امدادی و زیستی را راه‌اندازی کنیم که سال گذشته در کوثر این کار انجام شد و در سرعین قرار است با تامین زمین مورد نیاز عملیات احداث انبار امدادی آغاز شود.

آشیانه امداد هوایی هلال احمر در حال احداث است

او با بیان اینکه هم اکنون به صورت موقت و در موارد مورد نیاز امداد هوایی در این استان فعالیت کرده و به صورت مشترک با استان‌های همسایه شاهد حضور بالگرد هستیم، اظهار کرد: در بیش از ۸ هزار مترمربع زمین احداث آشیانه امداد هوایی جمعیت هلال احمر در منطقه آبی‌بیگلو آغاز شده و امیدواریم با راه‌اندازی آشیانه شاهد حضور بالگرد امدادی در استان به صورت دائم باشیم.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان اردبیل آمادگی تیم‌های تخصصی امدادی نظیر آواربرداری، سیلاب، جاده‌ای، کوهستان و تیم واکنش سریع را یادآور شد و خاطرنشان کرد: تیم‌های ۳۳ نفره در دهستان‌های بزرگ به ظرفیت ۵ هزار نفر که قبلا تشکیل یافته تا در مواقع بروز حوادث در صحنه حضور داشته باشند.

معبودی به فعالیت حوزه جوانان با قدمت ۷۲ ساله و جذب جوانان زیر ۲۹ سال به صورت داوطلبانه اشاره کرد و گفت: کانون دانش‌آموزی ما در ۲۰۰ مدرسه به همراه کانون دانشجوئی، طلاب و روستایی فعالیت می‌کنند که آموزش و جذب نیرو از وظایف آن‌ها به شمار می‌رود.

وی با اشاره به فعالیت معاونت داوطلبان جمعیت هلال احمر با جذب نیرو‌های بالای ۲۹ سال و در چهار گروه هدایت، مهارت، مشارکت و حمایت بیان کرد: این داوطلبان حلقه اتصال نیاز نیازمندان به توان توانمندان هستند و با تشکیل تیم‌های تخصصی مددکاری اجتماعی و اجرای طرح فرشتگان رحمت، همای رحمت و ماندگار فعالیت‌های داوطلبانه می‌کنند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان اردبیل افزود: در حوزه بهداشت، درمان و توانبخشی هلال احمر با ساخت و تولید اندام مصنوعی، مرکز فوریت‌های دارویی، مرکز فیزیوتراپی، کاردرمانی، گفتاردرمانی و دندانپزشکی هلال احمر با نیرو‌های متخصص در خدمت بیماران می‌باشند.

معبودی فعالیت بخش خصوصی دیالیز را با ۱۸ تخت فعال و ارائه خدمات کیفی‌تر یادآور شد و تصریح کرد: در حوزه معاونت آموزش و پژوهش در نیمه اول امسال برای ۱۵ هزار نفر دوره آموزش عمومی و همگانی برگزار شده است.

او گفت: باید با این آموزش‌ها توان تاب‌آوری جامعه و آمادگی آن‌ها را افزایش دهیم تا در حوادثی مانند وقوع زلزله شاهد مصدومیت افراد براثر اضطراب و نگرانی ناشی از این حواث نباشیم.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان اردبیل از برگزاری دوره آموزشی عمومی و تخصصی برای گروه‌های مختلف خبر داد و اظهار کرد: با همکاری صداوسیما ۱۵۷ برنامه آموزشی هلال سبلان پخش شده و در کنار آن از رادیو نیز برنامه‌های آموزشی ما در حال ساخت است.

معبودی بیان کرد: در قالب برنامه‌های آموزشی ما حتی به صورت حضوری به درب منازل افراد مراجعه کرده و برخی از نکات را در بروز حوادث غیرمترقبه به همشهریان آموزش می‌دهیم و در کنار آن از لحاظ تجهیزات و امکانات امدادی وضعیت مناسبی را شاهد هستیم.

۹۹ خانه هلال و داوطلبی در اردبیل فعال است

او به فعالیت خانه‌های هلال و داوطلبی جمعیت هلال احمر در روستا‌های ۱۰ شعبه استان اشاره کرد و گفت: ۹۹ خانه داوطلبی و هلال در روستا‌ها فعال است و ما آمادگی داریم علاوه بر مناطق روستایی در محلات نیز این خانه‌ها را آماده کنیم تا نسبت به آموزش و جمع شدن نیرو‌های داوطلب برنامه‌ریزی دقیقی انجام شود.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان اردبیل با تاکید بر راهیابی این آموزش‌ها به درون خانه‌ها با هدف تحقق شعار هر خانواده یک امدادگر تصریح کرد: در مجتمع‌های مسکونی، مراکز علمی و دانشگاهی و مدارس باید تیم‌های آماده برای مقابله با مخاطرات سازماندهی شوند و انتظار داریم شورا‌ها و شهرداری‌ها از طریق ظرفیت تابلو‌های تبلیغاتی و تلویزیون‌های شهری آموزش عمومی را در برنامه‌ریزی‌های خود قرار دهند.

معبودی با قدردانی از پیشنهاد اعضای شورای اسلامی استان در نام گذاری یکی از خیابان‌های شهر‌های استان به نام هلال احمر، بیان کرد: در استان اردبیل یک پایگاه کوهستان در سبلان فعال است و در کنار آن ۵۰ هزار نفر عضو داوطلب داریم تا در بروز حوادث به یاری هموطنان بشتابند.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.