مدیر انتشارات تجلی مهر در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

مولفان متخلف کتاب‌هایشان را دیجیتالی منتشر می‌کنند

شرفشاهی گفت:باید موضوع حق مولف به درستی و کارشناسانه تعریف شود.

لزوم تعرف درست و کارشناسانه حق مولف/ مولفان متخلف کتاب هایشان را به صورت دیجیتال منتشر می کنند

کامران شرفشاهی،مدیر مسئول انتشارات تجلی مهر در گفت و گو با خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص لغو حق التالیف مولفانی که حق مولف دیگری را رعایت نمی کنند, گفت: معتقدم مسائلی مانند حق مولف، بسیار حساس است.گاهی اوقات این مسائل  به عرصه پژوهش ضربه می زند. باید موضوع حق مولف به درستی و کارشناسانه تعریف شود به گونه ای که موجب صدمه زدن و ایجاد ناهمواری در عرصه کارهای پژوهشی نشود.

وی افزود:معمولا مسئولان وزارت ارشاد به لحاظ اینکه غالبا افراد کاردان و آگاهی نیستند اظهار نظرهایی می کنند که نباید به اظهارنظرهایشان چندان توجهی کرد. 

شرفشاهی ادامه داد: بسیار خوب است شوراهایی متشکل از افراد فرهیخته و اهل  تحقیق  به بررسی چنین موضوعاتی بپردازند.در برخی موارد دیده شده است پژوهشگری درباره موضوعی سال ها تحقیق کرده است و مواردی را بیان می کند که با موضوع یا مضمونی در پهنای شعر و ادبیات داستانی ما استفاده شده است و می گوید فلان موضوع خاص در چه وضعیتی بوده است. برای شاهد این موضوع, مثال هایی را با ذکر نام نویسنده، شاعر و منبع می آورد.در چنین مواردی نمی توان حکم به سرقت ادبی داد. اگر شاعر یا نویسنده ای بدون ذکر نام نویسنده، شاعر یا منبعی از اثری استفاده کند سرقت ادبی به حساب می آید که باید با چنین مواردی به شدت برخورد کرد.

مدیر مسئول انتشارات تجلی مهر با اشاره به شرایط چاپ و نشر کشورمان بیان کرد: در شرایط حاضر که اوضاع چاپ و نشر ما به شدت  پریشان و آشفته است غالبا افرادی دست به سوء استفاده می زنند که معمولا خودشان هزینه چاپ و نشر کتاب را می دهند.این کتاب ها به وسیله چاپ دیجیتال و در تعداد اندکی منتشر می شود از این رو موضوع پرداخت یا پرداخت نشدن حق التالیف آن ها کاملا منتفی است بعید می دانم موارد دیگری باشد که چنین مسئله ای در آن روی داده باشد و مولف دنبال حق التالیفش باشد.البته جدیت بیشتر در لغو حق التالیف متخلف تا حدی از رواج انتشار کتاب هایی که در آن حق التالیفش رعایت نشده است, جلوگیری می کند.

شرفشاهی ادامه داد: هرگونه روشی که موجب تقبیح سرقت ادبی و مدافع حقوق پدید آورنده باشد امر پسندیده ای است . نه تنها این قانون بلکه قانون های بسیاری در کشورمان به تصویب می رسد که ضمانت اجرایی ندارد  و جدیتی در پیگیری مستمر اجرای قانون نیست.یک دوره با  استفاده نکردن از کلاه ایمنی در موتور سواران به شدت برخورد می شد اما پس از مدتی دیگر خبری از آن نبود. در حوزه فرهنگ و چاپ و نشر از این قوانین زیاد داریم که هیچ ضمانت اجرایی ندارد یا در هیچ موردی اجرا نمی شود  بخش عمده ای از هرج و مرجی که در حوزه فرهنگ شاهدیم به دلیل جدیت نداشتن در وجود ضمانت اجرایی و پیگیری قوانین است.

انتهای پیام/ 

برچسب ها: ادبیات ، حق مولف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار