اختصاص ۳۲۶ هزار هکتار از مزارع استان به کشت پاییزه غلات

مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی از اختصاص ۳۲۶ هزار هکتار از مزارع استان به کشت پاییزه غلات (گندم و جو) اختصاص یافت.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه،علی عیدی مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: ۳۲۶ هزار هکتار از مزارع استان به کشت پاییزه غلات (گندم و جو) اختصاص یافت. 

او افزود:از مجموع این میزان مزارع دیم و آبی اختصاص یافته به کشت غلات در آذربایجان‌غربی، ۲۹۰ هزار هکتار به کشت گندم و ۳۶ هزار هکتار به کشت جو اختصاص یافته است.

او اضافه کرد: کشاورزان استان امسال ۲۲۰ هزار هکتار از مزارع دیم و ۷۰ هزار هکتار از مزارع آبی را به کشت گندم اختصاص دادند که با توجه به تداوم فصل کاشت گندم، انتظار می‌رود در بیش از ۵۰ هزار هکتار دیگر گندم کشت شود.

او افزود: به منظور استفاده کشاورزان از بذر‌های اصلاح شده و مرغوب ۱۵ هزار تُن بذر در بین گندمکاران استان توزیع شده که ارقام بذر پیشگام، میهن و حیدری برای مزارع آبی و ارقام هما، صدرا، باران، واران و سرداری برای مزارع دیم است.

مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی در خصوص کشت این محصول در سال زراعی گذشته گفت: سال قبل ۲۸۶ هزار هکتار گندم دیم و ۹۰ هزار هکتار گندم آبی در استان کشت شده بود و در مجموع بیش از ۷۰۰ هزار تُن محصول برداشت شد.

«عیدی» افزود: کشاورزان استان ۳۷۷ هزار تُن گندم مازاد بر نیاز خود را شامل ۳۵۰ هزار تُن خرید تضمینی، ۲۰ هزار تُن گندم بذری و هفت هزار تُن را به صورت خرید توافقی به مراکز خرید گندم تحویل دادند.

او  با اشاره به کشت جو در ۳۶ هزار هکتار از مزارع استان گفت: از این مقدار مزارع جو، ۱۲ هزار هکتار به صورت آبی و ۲۴ هزار هکتار نیز به صورت دیم کشت شده است.

او  اضافه کرد: امسال برای بهره‌وری بیشتر مزارع جو و استفاده از ارقام پربازده، ۲۸۰ تُن بذر جو آبی از ارقام «بهمن» و «واکسیما» و سه تُن بذر جو دیم «سهند» در اختیار کشاورزان استان قرار داده شده است.

او با اشاره به اینکه جو محصولی کم توقع نسبت به منابع آب و خاک بوده و دارای مقاومت بالایی در برابر انواع آفت‌هاست، افزود: شهرستان‌های شاهین‌دژ، میاندوآب و بوکان داری بیشترین سطح زیر کشت این محصول است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: کشاورزان استان ارقام دیگری از جمله «آبیدر»، «ماکویی» و ارقام بومی را در مزارع خود کشت می‌کنند و ۹۰ درصد جو تولیدی در استان به مصرف دام رسیده و بقیه برای مصارف دیگر اعم از تولید نان جو استفاده می‌شود.

او با اشاره به اینکه کشاورزان برای تناوب کشت، جو را در مزارع می‌کارند، افزود: در سال زراعی گذشته کشاورزان استان با کشت این محصول در حدود ۳۵ هزار هکتار از مزارع دیم و آبی، در مجموع ۹۰ هزار تُن محصول را از مزارع خود برداشت کردند.

جو از جمله محصولات مهم در بخش کشاورزی است که بیشتر در صنعت دامداری از آن استفاده می‌شود، کشت این محصول در پاییز و برداشت آن در اوایل خرداد سال بعد است و به همین خاطر بیشترین آب مورد نیاز خود را از باران تامین می‌کند و نیاز چندانی به آبیاری بهاره ندارد.

یکی از امتیاز‌های دیگر کشت جو در مزارع، برداشت زودهنگام آن در ابتدای خرداد است و کشاورزان می‌توانند در همان فصل دوباره کشت محصولاتی دیگر از جمله ذرت علوفه‌ای و دانه‌ای و سبزیجات، گوجه و حتی سیب‌زمینی را در مزرعه خود آغاز کنند.

۸۳۰ هزار هکتار زمین کشاورزی دیمی و آبی و ۱۷۰ هزار هکتار زمین دارای قابلیت کشت در آذربایجان‌غربی وجود دارد و سالانه ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تُن انواع محصولات کشاورزی به ارزش ۱۴۵ هزار میلیارد ریال در این استان تولید می‌شود.

 

انتهای پیام/م

 

افزایش کشت پاییزه در آذربایجان غربی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.