طرحی ادبی که قرار نبود اجرا شود/ ظرفیت‌های کتابخوانی که نباید نادیده بگیریم

طرح پاییزه کتاب در پاییز امسال نیز همانند سال گذشته همزمان با هفته کتاب در سراسر کشور اجرا شد.

طرحی با فروش 70 هزار نسخه ای که قرار نبود اجرایی شود/ظرفیت های کتابخوانی ما کجاست؟

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در پاییز امسال نیز همانند سال گذشته همزمان با هفته کتاب، طرح پاییزه کتاب در سراسر کشور اجرا شد. طرحی که امسال برگزاری آن با تردید روبرو بود. در ابتدا به دلیل اینکه معاونت فرهنگی وزارت ارشاد چشم انداز روشنی از بودجه فرهنگی کشور نداشت، از موسسه خانه کتاب خواست این طرح اجرا نشود. در نهایت قرار شد طرح پاییزه کتاب با همکاری شهرداری تهران تنها در شهر تهران برگزار شود. در نهایت این طرح در سراسر کشور اجرا شد.

طرحی که در ابتدا قرار بود برگزار نشود، در سه روز نخست توانست مخاطبان کتاب را به خود جذب کند و ۷۰ هزار و ۶۵۱ نسخه کتاب به ارزش ۲۲،۷۸۱،۵۹۳،۸۰۲ ریال به فروش برسد. این آمار و ارقام در طرح‌های فصلی دیگر هم دیده می‌شود. از نتایج این طرح‌ها می‌توان اینگونه نتیجه گرفت که تنها دلیل وضعیت فروش کتاب در کشور مسائل اقتصادی است. این مسئله اقتصادی از یک طرف یه قیمت کتاب بازمی‌گردد و از سوی دیگر به قدرت خریدی که در مردم وجود دارد. هرگاه نمایشگاه کتاب چه در سطح استانی و چه بین المللی مانند نمایشگاه بین المللی کتاب تهران و مشهد برگزار شود، مخاطبان کتاب سراغ این یار قدیمی می‌روند.

در طرح‌های فصلی هم که اکنون یک سالی است با مشکلات بودجه‌ای دست به گریبان است، شاهدیم که مخاطبان کتاب، کتاب می‌خرند و می‌خوانند. اگرچه امروز تنها نوع کتابی که در دسترس مردم قرار دارد، کتاب کاغذی نیست و کتاب‌های ایبوک و صوتی هم در بین مردم مخاطبانی دارند. هنوز هم کسانی هستند که کتاب کاغذی بخرند و بخوانند.

سرانه مطالعه در کشور ما ۱۳ دقیقه در روز است. این آماری است که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امسال در هفته کتاب به آن اشاره کرد. سال گذشته هم میزان سرانه مطالعه در کشور همین مقدار بود. این آمار نشان می‌دهد سرانه مطالعه کشورمان آنگونه که باید نیست. یکی از موانع آن هم قیمت کتاب و قدرت خرید مردم است، اما این تنها مانع نیست.

هرچند نمایشگاه‌های بین المللی کتاب، نمایشگاه‌های استانی و طرح‌های فصلی خانه کتاب فرصت‌هایی هستند که مردم ما می‌توانند کتاب را با قیمت پایین تری خریداری کنند اما تنها فرصت‌های دستیابی مردم به کتاب نیستند. از ظرفیت کتابخانه‌های عمومی نباید غفلت کرد. تعداد ۳۵۲۰ کتابخانه عمومی در سراسر کشور وجود دارد. البته نمی‌توان ادعا کرد این میزان کتابخانه برای جمعیت ۸۰ میلیونی ایران کافی است، اما می‌توان از این ظرفیت برای کتابخوانی استفاده کرد. از میان ۳۵۲۰ کتابخانه عمومی که در سطح کشور وجود دارد ۲۵۶۴ کتابخانه، کتابخانه‌های نهادی، ۹۳۲ کتابخانه مشارکتی و ۲۴ کتابخانه مستقل احداث شده است. این تعداد کتابخانه‌هایی است که تا پایان مهر امسال در سطح کشور احداث شده اند. در کنار این‌ها سازمان اسناد و کتابخانه ملی و کتابخانه‌هایی که زیر نظر شهرداری‌ها احداث شده اند، کتابخانه‌های مدارس و دانشگاه‌های سراسر کشور وجود دارند که می‌توانند منابعی برای کتابخوانی ما باشند و فرصت‌هایی را برای ما ایجاد کنند تا با این یار مهربان نامهربان نشویم.

انتهای پیام/

 

 

 

برچسب ها: ادبیات ، کتابخوانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۵ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
عالی
آخرین اخبار