تبعات سنگین تداوم تعطیلی فرودگاه صنعا/ بیش از ۶۰ هزار بیمار یمنی جان باخته‌اند

مدیرکل فرودگاه بین‌المللی صنعا درباره تبعات سنگین تداوم تعطیلی این فرودگاه هشدار داد.

تبعات سنگین تداوم تعطیلی فرودگاه صنعابه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی المسیره، خالد الشایف در گفت‌وگو با المسیره گفت ۲۰ بیماری که قرار بود ماه گذشته از طریق خدمات فرودگاهی برای معالجات به خارج از کشور بروند به دلیل تداوم تعطیلی فرودگاه جان دادند.

وی با اشاره به اینکه سازمان ملل متحد درباره فرودگاه صنعا به تعهداتش عمل نکرده، این سازمان را در این اتفاقات مسئول دانست.

الشایف تاکید کرد: توافق شده بود بیستم اکتبر با ایجاد پل هوایی به بیمارانی که برای درمان نیاز به انتقال به خارج از کشور داشتند کمک شود، ما به این بیماران هم اطلاع دادیم و بیماران هم از استان‌های دیگر خود را به صنعا رساندند و آنان را در هتل‌ها اسکان دادیم، اما سازمان ملل متحد و سازمان بهداشت جهانی به تعهداتشان در قبال این بیماران وفا نکردند حال آنکه این بیماران به شدت به کمک نیاز داشتند. این اتفاق موجب شد تا بیش از بیست نفر از این بیمارانی که خود را به صنعا رسانده بودند جان دهند.

وی افزود همچنین با هماهنگ کننده امور بشردوستانه به عنوان نماینده سازمان ملل متحد در امور انسان‌دوستانه در یمن توافق کرده بودیم این ارتباط هوایی فعال شود، اما متاسفانه با این توجیه که بیمارستان‌های مصر برای پذیرش چنین بیمارانی آمادگی ندارند ارتباط هوایی مورد نظر فعال نشد؛ در شرایطی که بهانه ای چون آماده نبودن بیمارستان‌های مصر برای پذیرش حداکثر ۵۰ بیماری که قرار بود روز بیستم اکتبر اعزام شوند، توجیهی منطقی و عقلانی نیست، البته فرودگاه هم مشکلی نداشت زیرا همین فرودگاه روزانه پذیرای سه پرواز متعلق به صلیب سرخ، پزشکان بدون مرز و سازمان ملل متحد است.

الشایف همچنین در گفت‌وگویی با پایگاه بیست و ششم سپتامبر اظهار داشت، از زمان آغاز تجاوز به یمن تا به امروز، به دلیل تعطیلی فرودگاه، بیش از شصت هزار بیمار در یمن جان داده اند.

او ادامه داد روزانه سی بیمار از مجموع سیصد و پنجاه هزار بیمار در سراسر کشور که جهت پیگیری معالجاتشان در خارج از کشور، نیاز به کمک دارند، جان می‌دهند. غالبا این بیماران، مبتلا به سرطان، اختلالات کلیوی، اختلالات قلبی و اختلالات کبدی هستند.

وی درباره آن دسته از یمنی‌های که در کشور‌های خارجی سرگردان مانده و به دلیل تعطیلی فرودگاه قادر نیستند وارد کشور شوند نیز گفت این افراد بیش از سیصد هزار نفرند که در کشور‌های مختلف جهان به ویژه مصر، اردن و هند به سر می‌برند. این افراد حتی از طریق فرودگاه‌های عدن و سیئون نیز نمی‌توانند وارد کشور شوند.

الشایف ادامه داد حدود دو میلیون از مجموع ده میلیون یمنی مقیم کشور‌های مختلف جهان می‌خواهند برای دیدار با خویشاوندانشان وارد کشور شوند، اما نمی‌توانند.

مدیرکل فرودگاه بین المللی صنعا اظهار داشت خساراتی که بر فرودگاه صنعا وارد شده بیش از دو میلیارد و پانصد میلیون دلار است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار