یادداشت/ حسین شریعتمداری؛

حقی‌که خوب ادا نشد!

طی دو روز گذشته اگرچه اشرار و اراذل اجاره‌ای خسارت‌هایی به بار آورده‌اند، ولی ایران اسلامی و فرزندان امام خمینی (ره) و امام خامنه‌ای بار‌ها نشان داده‌اند بیدی نیستند که با این باد‌ها بلرزند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، «حسین شریعتمداری» در یادداشت روزنامه «کیهان» نوشت:

حقی‌که خوب ادا نشد!

۱- به این آمار و ارقام  توجه کنید:

- ایران با ۸۰ میلیون جمعیت، سالانه ۶۹ میلیارد دلار از بیت‌المال را برای یارانه انرژی هزینه می‌کند و از این نظر رتبه اول جهان را دارد! در همین حال کشور چین با یک میلیارد و پانصد میلیون جمعیت سالانه ۴۴ میلیارد دلار بابت یارانه انرژی هزینه می‌کند! یعنی ۱۹ برابر ما جمعیت دارد، ولی ۲۵ میلیارد دلار کمتر از ایران برای یارانه انرژی هزینه می‌کند! تعجب‌آور که چه عرض شود؟ تاسف‌آور نیست؟!

- این ۶۹ میلیارد دلار از بیت‌المال هزینه می‌شود، یعنی از جیب همه ملت بیرون می‌رود، چه مصرف‌کنندگان بنزین و چه کسانی که بنزین مصرف نمی‌کنند! ضمن آنکه افراد عادی یعنی توده‌های عظیم مردم، در مقایسه با صاحبان ثروت، میزان مصرف بسیار کمتری دارند. این نکته گفتنی است که مطابق آمار موجود ۵۰ درصد یارانه انرژی را ۳ دهک ثروتمند جامعه ایران مصرف می‌کنند.

- به عنوان نمونه در سال ۱۳۹۷، بودجه عمرانی کشور ۶۲ هزار میلیارد تومان بود و در همان سال ۹۷۰ هزار میلیارد تومان بابت یارانه انرژی هزینه شده بود. یعنی ۲۰ برابر بودجه عمرانی کشور که باید صرف آبادانی و عمران می‌شد، برای یارانه انرژی مصرف شده است!

- میزان مصرف بنزین در ایران دو برابر میانگین جهانی آن است.

- روزانه به طور متوسط ۳۰ میلیون لیتر بنزین از کشور قاچاق می‌شود، چرا که بهای آن در کشور‌های همسایه چند برابر قیمت بنزین در ایران است.

۲- این ارقام کلان و ده‌ها میلیارد دلاری که برباد می‌رود را باد با خود نیاورده است بلکه از بیت‌المال یعنی از جیب همه ملت هزینه می‌شود بنابراین فقط با یک حساب سرانگشتی نیز می‌توان نتیجه گرفت که جلوگیری از این هزینه هنگفت و کلان به مفهوم جلوگیری از پُرخوری و مُفت‌خوری ثروتمندان از کیسه و جیب توده‌های مردم است و به بیان دیگر، بازپس‌گیری و یا پیشگیری از حیف و میل بیت‌المال به نفع ملت است.

اکنون در این خصوص دو پرسش در میان است.

چه کسانی و یا کدام کانون‌ها و مراکز داخلی و خارجی از این اقدام آسیب می‌بینند که برای پیشگیری از آن اراذل و اوباش را به خیابان‌ها می‌ریزند تا روی موج مطالبات مردم سوار شوند و با برپایی بلوا و آشوب آب را گِل‌آلود کرده و از آن ماهی مطلوب خود را صید کنند؟!

پاسخ این سؤال با توجه به آمار و ارقامی که در بند یک این نوشته آمده است، روشن و خالی از ابهام است. کسانی که از عدم مدیریت مصرف بنزین و برباد رفتن سرمایه و ثروت ملی سود می‌برند. حرامخواران داخلی اراذل و اشرار را برای برپایی آشوب و بلوا اجاره می‌کنند و دشمنان بیرونی، حمایت سیاسی و تبلیغاتی و مدیریت کلان آشوب را بر عهده می‌گیرند. طی دو روز اخیر بسیاری از مقامات رسمی آمریکا از جمله مایک پمپئو وزیر خارجه این کشور با صراحت از آشوبگران حمایت کرده و ضمن تحریف ماجرا از مخالفت با افزایش قیمت بنزین به مخالفت با صنایع موشکی و حضور مقتدرانه ایران در منطقه، آشوبگران را به ادامه آشوب و حتی آتش زدن اموال عمومی تشویق کرده‌اند! 

بخشی از مردم و توده‌های عمدتاً محروم کشور نیز در شمار معترضان هستند. این طیف نه فقط اهل آشوب و خسارت به اموال عمومی نیستند بلکه افراد انقلابی و مؤمنی هستند که با آشوبگران مرزبندی مشخصی نیز دارند. نگرانی این طیف که با توجه به برخی از شواهد و سوابق بی‌علت هم نیست از آنجاست که معتقدند افزایش قیمت بنزین فقط در محدوده بنزین باقی نمی‌ماند بلکه مانند برخی از موارد قبلی، موج تورمی جدیدی ایجاد کرده و افزایش قیمت سایر کالا و خدمات را نیز به دنبال دارد! تصمیم اخیر سران سه قوه اگرچه با موارد مشابه قبلی تفاوت اساسی دارد، ولی متاسفانه مسئولان ذیربط درباره این تصمیم و چرایی آن توضیحی نداده‌اند بنابراین طیف یادشده به خود حق می‌دهد که نسبت به پیامد‌های سوء افزایش قیمت بنزین نگران باشد. اگرچه باید گلایه کرد که تظاهرات خیابانی در شرایط کنونی مناسب نبوده و می‌توانست سوءاستفاده بدخواهان بیرونی و حرامخواران داخلی را در پی داشته باشد، که داشت و در این خصوص گفتنی‌هایی هست؛ بخوانید!

زندگی تجملاتی برخی از مسئولان با حقوق‌های نجومی و خانه‌های لوکس و گران‌قیمت در محله‌های اشرافی‌نشین این تلقی نه چندان بی‌مورد را در مردم ایجاد کرده است که افزایش قیمت‌ها و مشکلات معیشتی فقط سهم آنان است و در زندگی مسئولان یاد شده تاثیری ندارد تا آن‌ها را به چاره‌اندیشی برای معیشت مردم بکشاند!

حضرت آقا در بیانات دیروز خود (قبل از آغاز درس خارج) با اشاره به برخی اعتراضات فرمودند: «یقیناً بعضی از مردم از این تصمیم یا نگران می‌شوند یا ناراحت می‌شوند یا به ضررشان است یا خیال می‌کنند به ضررشان است» این نکته ظریف از ضرورت توضیح مسئولان برای مردم و آگاه‌کردن آن‌ها از علت تصمیم اخیر و نتایج آن حکایت می‌کند که متاسفانه در اظهارات مسئولان محترم از این روشنگری ضروری نه فقط خبری نبود بلکه تا ساعاتی قبل از اعلام طرح، وجود آن را تکذیب هم می‌کردند!

نکته‌ای که آقای دکتر توکلی از قول حضرت آقا خطاب به آقای روحانی نقل کرده‌اند نیز نشانه دیگری از بی‌تدبیری‌هاست، ایشان فرموده بودند «مناسب بود همزمان با اجرای سهمیه‌بندی بنزین اولین پرداخت نقدی یارانه‌ها نیز صورت می‌گرفت، ولی حالا که انجام نشده، لازم است زودتر اقدام کنید». اگر این اقدام که در دولت قبلی انجام شد در ماجرای اخیر هم صورت می‌پذیرفت اعتماد -متاسفانه آسیب‌دیده مردم‌- به دولت را در پی داشت.

در این میان نکته مهم دیگری نیز هست و آن اینکه رهبر معظم انقلاب در جلسه درس خارج یادشده فرمودند: «.. اگر سران سه قوه تصمیم بگیرند، من حمایت می‌کنم. من این را گفتم، حمایت هم می‌کنم. سران قوایند، نشستند با پشتوانه کارشناسی یک تصمیمی برای کشور گرفتند، باید عمل بشود به آن تصمیم». حضرت آقا به کار کارشناسی شما اعتماد کرده‌اند و انتظار آن است که شما هم با انجام مو به موی توصیه‌های حضرتش به این اعتماد پاسخی شایسته و درخور بدهید. از جمله آنکه همه توان خود را برای پیشگیری از افزایش قیمت کالا و خدمات که در بیانات ایشان آمده است به کار گیرید و مردم را با گرانی افسار گسیخته و موج تورم احتمالی دیگر به حال خود رها نکنید و صدالبته صداقت با مردم و دوری از زندگی اشرافی نیز از لوازم آن است و...

روز ۲۱ آذر ۹۷ رهبر معظم انقلاب با اشاره به تهدید آمریکا به فتنه‌انگیزی در سال ۹۷ فرمودند: «اینکه آمریکایی‌ها گفتند در سال۹۷ چنین و چنان می‌کنیم، ممکن است فریب باشد، ممکن است در سال ۹۷ جنجال بکنند و نقشه را برای سال ۹۸ کشیده باشند. همه، حواسشان را جمع کنند. آمریکا دشمن خبیثی است که دستش با صهیونیست‌ها و مرتجعین منطقه در یک کاسه است. ما باید بیدار باشیم. البته ما قویتر هستیم و آن‌ها تا حالا کاری نتوانسته‌اند بکنند و بعد از این هم نمی‌توانند غلطی کنند.

طی دو روز گذشته اگرچه اشرار و اراذل اجاره‌ای خسارت‌هایی به بار آورده‌اند، ولی ایران اسلامی و فرزندان امام خمینی و امام خامنه‌ای بار‌ها نشان داده‌اند بیدی نیستند که با این باد‌ها بلرزند. آن‌ها مصداق این کلام مولایشان حضرت امیر علیه‌السلام هستند که بعد از جنگ جمل و شکست فتنه‌گران، در وصف دو سپاهی که مقابل هم ایستاده بودند فرمودند: «و قد ارعدوا و ابرقوا، و مع هذین الامرین الفشل، و لسنا نرعد حتی نوقع و لانسیل حتی نمطر. دشمنان (اصحاب جمل)، چون رعد غریدند و مثل برق جرقه‌زده و از جا درآمدند، اما، علی‌رغم (آنهمه لاف گزاف)، هنگام کارزار ناتوان و ترسان بودند، ولی ما (سپاه حضرت امیر علیه‌السلام) خروش برنمی‌داریم، مگر آنکه دست به عمل می‌زنیم و نمی‌باریم، مگر آنکه سیل جاری می‌کنیم».

فتنه‌گران و کارفرمایان پشت‌پرده آنان بار‌ها ملت پاکباخته و رزمندگان جان‌برکف ایران اسلامی را آزموده‌اند و می‌دانند برای آنانی که ۸ سال دفاع مقدس، قلع و قمع داعش، دفاع از حریم اهل بیت (ع)، کور کردن چشم فتنه‌های ۷۸ و ۸۸ و... را در کارنامه خود دارند، قلع و قمع این اراذل و اوباش نیز به آسانی ممکن است.

دور نیست زمانی که صف مردم عادی از شما جدا شود و آنگاه...

رسول خدا (ص) بعد از فتح مکه این دستور الهی را بر مردان خداجوی و فاتح مکه خواندند که فرموده بود؛ «.. لَوْلَا رِجَالٌ مُؤْمِنُونَ وَنِسَاءٌ مُؤْمِنَاتٌ لَمْ تَعْلَمُوهُمْ أَنْ تَطَئُوهُمْ فَتُصِیبَکُمْ مِنْهُمْ مَعَرَّةٌ بِغَیْرِ عِلْمٍ لِیُدْخِلَ اللَّهُ فِی رَحْمَتِهِ مَنْ یَشَاءُ لَوْ تَزَیَّلُوا لَعَذَّبْنَا الَّذِینَ کَفَرُوا مِنْهُمْ عَذَابًا أَلِیمًا ... (آیه ۲۵ سوره مبارکه فتح) ... اگر مردان مؤمن و زنان مؤمنه‌ای که شما اکنون نمی‌شناسید (در مکه) وجود نداشتند که اگر حمله کنید آن‌ها را ندانسته پامال و هلاک می‌سازید... به شما اجازه حمله داده می‌شد» این حمله فقط به همین علت تا جدا شدن صف خداجویان از کافران به تاخیر افتاد... و امروز هم چنین است.

منبع: روزنامه کیهان

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۲ ۲۷ آبان ۱۳۹۸
آقا من ماشین ندارم ، بنزین را بکنند ۷۰۰۰ تومن ، یارانه را هم بکنند نیم میلیون ،
ولی خط واحد و تاکسی و نون و گوشت و نخود و ... گران نشود ، من راضی می شوم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۵ ۲۷ آبان ۱۳۹۸
آقای شریعتمداری حرفتان صحیح، ولی ترمیم اقتصاد بیمار در شرایط بحران اقتصادی فعلی که کمر شکن بوده واقعا زجر آور شده متاسفانه افزایش بنزین در همین چند روز اندک تورمش را نشان داده و حتی بعضی از فروشندگان مایل به فروش کالاهای خود نیستند باید افزایش قیمت بنزین با این شیب تند و وحشتناک اتفاق نمی افتاد حقیقتا همه ما در قبال هم مسئول خواهیم بود اگر زجر و فشار به همه اقشار وارد شود اعتراضی نیست ولی چون فشار اینگونه طرحها بر روی افراد ضعیف و فقیر است برای اکثریت جامعه نگران کننده شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۱ ۲۷ آبان ۱۳۹۸
کاش یه ماه مث مردم‌زندگی‌میکردی بعداظهارفضل میکردی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۲ ۲۷ آبان ۱۳۹۸
گل گفتی
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۱۳:۴۰ ۲۷ آبان ۱۳۹۸
آقای شریعتمداری ممنون .مطالبتون مثل همیشه ریشه ای و با تدبیره.ولی مخاطبش ما هستیم یعنی مردم.که دیدین برای فهموندنش به مسئولین جز اعتراض و کتک خوردن ، اغتشاشگر نامیده شدن کاری از دستمون بر نمیاد.لطفا مطالبتون رو به مسئولین خیلی بالادست بفهمانید که زیر دستانشون مملکت رو دارن به غارت میبرن.
Iran (Islamic Republic of)
@@@@
۱۳:۳۵ ۲۷ آبان ۱۳۹۸
بنزین مملکت که در تهران و اصفهان وتبریز وزنجان وچند شهر دیگه قاچاق نمیشه در استانهای مرزی این کار صورت میپذیردپس چه لزومی دارد که تاوان مرز نشینان را بقیه شهرها بدهند اگر مشکل بنزین است اگر چیز دیگری است پس ریشه یابی شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۱ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
دوست عزیز من یک مرز نشینم و از منطقه ی محروم زابل. بنزین اینجا از زمان دولت قبلی سهمیه بندی بوده و هیچوقت سهمیه اش برداشته نشد.این بنزینی که شما میگی قاچاق میشه از استان های دیگه بارگیری میشه و فقط از مرز اینجا رد میشه همین.خیلی ناراحت کننده است که مرزنشینان محروم رو به قاجاق متهم کنی و ازون بالاتر درد بیشتر اینه شناختی از محرومیت اینجا هم نداری.این اولین و اخرین پیام من توی این سایته و اینو با دلی پر درد و چشمی گریان نوشتم که فقط بدونی ما عزت داریم و دوست نداریم کشورمون ضرری ببینه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۹ ۲۷ آبان ۱۳۹۸
فرهیختگان تیتر درستی زد روحانی و زنگنه خسته ۶ سال ظریف رو چرخوندند اروپا و امریکا . تازه یادشون اومد مردم دارن بنزین رو می خورن .!اگر هر سال مبلغی به قیمت بنزین اضافه می شد ان هم آخر سال که طبق روال همه حقوق ها و اجناس بالا می ره مردم اعتراضی نداشتن .نه اینه الان پاییز یکبار قیمتها با بنزین بالا برود و یکبار هم دوباره اخر زمستان هر ماه تغییر مردم رو کمر می شنکنه . دیروز لوبیا سبز ۵ هزار تومانی شد ۷۰۰۰ تومان نگرفتم امروز رفتم همان مغازه گفت کیلویی ۸۰۰۰تومان .مگه می شه قیمت ها بالا نره . تو را به خدا به داد ملت نرسید اصلا کاری با این ملت نداشته باشید
Iran (Islamic Republic of)
سهیل
۱۳:۲۸ ۲۷ آبان ۱۳۹۸
من طرفدارت بودم دیگه دوزار قبولت ندارم
Iran (Islamic Republic of)
HM
۱۳:۲۴ ۲۷ آبان ۱۳۹۸
اقا میخوایی آزاد کنی یارانه ندی بدرک
میگی فشار رو دولته
آزاد کن
ولی ماهم نمیخواییم به دولت یارانه بدیم
تعرفه واردات خودرو و لوازم رو صفر کن
هم مرگ میر مردم کمتر میشه هم تو هزینه هاشون برای تعمیرات این لگن ها صرفه جویی

معلومه من که با یک ماشین فکستنی ایران خودرو با هزار جور خرابی ماه به ماه ، پول بنزین بهم فشار بیشتر میاره
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۳:۱۹ ۲۷ آبان ۱۳۹۸
حداقل انتظار مردم این بود که سهمیه 60لیتر را به 150لیتر افزایش می دادند زیرا اکثر ماشین های ساخت داخل مصرف سوختشان بالاست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۳ ۲۷ آبان ۱۳۹۸
ما میگیم اصلا نباید گرون بشه
Iran (Islamic Republic of)
متین
۱۳:۱۸ ۲۷ آبان ۱۳۹۸
اقای شریعتمداری شما از نظر مردم چهره خوبی نیستی پس ادعا نکن حامی مردمی چون نیستی شما فقط فکر موقعیت خودت هستی
-
ناشناس
۱۳:۱۴ ۲۷ آبان ۱۳۹۸
من مخالف دولت روحانی بودم وهستم ولی ای کاش همان طرح سهمیه بندی بنزین(زمان احمدی نژاد) با یک شیب مناسبی ادامه پیدامیکرد که هم ما دچار این شوک بسیارخطرناک نمی شدیم هم اصل طرح که یک طرح علمی واقتصادی ونزدیک به عدالت هست اجرا می شد وروحانی امروز در چنین وضعیت اقتصادی طرحی را داره اجرا می کنه که شش سال قبل تمامیت آنرا زیرسوال می برد.واینهم بپذیریم که مردم ما هم دارای شعورسیاسی پائینی هستند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۰ ۲۷ آبان ۱۳۹۸
اقای شریعتمداری سر حالی کم و کسری که نداری
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۳:۰۷ ۲۷ آبان ۱۳۹۸
اگه خودت هم مثل مردم عادی ماهی دو میلیون
درآمد داشتی به خدای محمد این حرفها نمیزدی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۷ ۲۷ آبان ۱۳۹۸
تخم مرغ 40% گرون شده، گوجه 100% و... هنوز 4 روز هم نگذشته از گرونی بنزین! جواب این گرونی ها رو کی میده؟
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۲:۰۰ ۲۷ آبان ۱۳۹۸
سلام به خدا یارانه مبلغش خیلی کمه و اصلا تو این شرایط اقتصادی کمکی به اقشار کم درآمد نمیکنه و فقط مشکل مردم بنزین نیست مردم تو این چند ساله از ناکارآمدی مسئولین خسته شدن و زیر فشار روحی زیادی بودن و الان هم بنزین موجب فوران این خشم و نارضایتی شده و این تصور در جامعه نهادینه شده که مسئولین اصلا از دقدقه های مردم بیخبرن و درکی از وضعیت تمام اقشار جامعه ندارن
Iran (Islamic Republic of)
سیاوش
۱۱:۴۲ ۲۷ آبان ۱۳۹۸
دقیقا چرا باید از جیب من و حق من به ثرتمندا یارانه انرژی پرداخت بشه و سودش رو قاچاقچی ببره ؟؟؟ به نظر من پول یارانه به انژی و کامل قطع کنن و به دلار بدنش به خود مردم
-
ناشناس
۱۱:۳۵ ۲۷ آبان ۱۳۹۸
چراهمه فقط سوختو با کشورهای دیگه مقایسه می کنید حقوقو دستمزدهارا هم مقایسه کنید.لاجرن اختلاسهارا هم مقایسه کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۴ ۲۷ آبان ۱۳۹۸
حقیقتاً ملت ما درست مصرف نمی کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۰ ۲۷ آبان ۱۳۹۸
به ایران خودرو بگید خودروهای از رده خارج شده بیشتری تولید کنن که مصرف سوخت کاهش پیدا کنه!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۴ ۲۷ آبان ۱۳۹۸
همه اينا درست ،مگه مردم چقدر مي تونند فشار تحمل كنند اقاي شريعتمدار شا وامثال شما درامد بالايي داريد كك تون هم نمي گزه، ولي مردم زير فشار دارن له ميشن اصلا شما مي بينيد؟نمايندگان ومسولين زندگي اشرافي رو در پيش گرفتند.اينها هم بيان مثل امام رحمه عليه زندگي كنند بعد مردم هم قدرشون رو مي دونند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۱ ۲۷ آبان ۱۳۹۸
برگرد و دوباره متن را بخون بعد به بنده خدا گیر بده
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۱:۳۳ ۲۷ آبان ۱۳۹۸
وقتی دلار گرون شد جنسها همه بالا رفت و وقتی هم که ارزون شد قیمت هیچ جنسی به تناسب دلار پایین نیومد....این دولت امتحانش پس داده شما قولهای قبلیتون عمل نکردید
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی
۱۱:۲۸ ۲۷ آبان ۱۳۹۸
اگه الان اعلام میکنند سهمیه بندی خوبه و به نفع مردمه مگه قبلا" سهمیه بندی نبود همین دولت اعلام کرد سهمیه باعث فساد میشه چطوریه اون وقت بد بود حالا خوب شد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۳ ۲۷ آبان ۱۳۹۸
مسئولین قادر به حل ریشه ای مشکلات نیستند و غالبا فقط صورت مسئله را پاک میکنند.
Iran (Islamic Republic of)
متین
۱۳:۱۹ ۲۷ آبان ۱۳۹۸
مشکلات سوءمدیریتی خودشون مردم باید از جیبشون پرداخت کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۶ ۲۷ آبان ۱۳۹۸
تیتر شنبه یکشنبه و دوشنبه کیهان رو مقایسه کنین متوجه میشین کی به فکر مردمه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۵ ۲۷ آبان ۱۳۹۸
قبل سخنان رهبری دولت رو ترور کرد بابت افزایش قیمت بنزین.حالا واسه ما از ضرورت های افزایش قیمت بنزین میگه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۹ ۲۷ آبان ۱۳۹۸
متوجه نشدی گفت الآن زمانش نبود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۸ ۲۷ آبان ۱۳۹۸
مگر مردم ما انرژی را میخورند؟!!! خب تقصیر دولته که خودروها استاندارد نیست! خانه ها استاندارد نیست! حمل و نقل عمومی بسیار بسیار ضعیفه! مردم چه گناهی کردند؟! مگر چقدرش مربوط به خود مردمه؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۸ ۲۷ آبان ۱۳۹۸
مشکل نداره حقوق مردم را هم به سطح اونها برسونید فقط مالیات و افزایش ها را بلدید اما حقوق یه کارمند یا کارگر را می‌خواین افزایش بدید اون کم می‌کنه این کم می‌کنه شما تو یارانه دادن مشکل دارید اما فقط افزایش فشار بر مردم و هزینه هاتون و مقایسه مصرف ما به کشورها را یادگرفتید چرا نمیگید یکی از عوامل اصلی افزایش سوخت ایران خودرو و سایپا هستند که با این محصولات تخیلی پر مصرف این افزایش را به بارآوردن چرا خودروی برقی را ارزان نمیکنید و آزاد .خود آقایون مقصرند در درجه اول با مدیریتشون که این وضع به بار آوردند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۸ ۲۷ آبان ۱۳۹۸
حرفات قشنگه ولی فقط حرف میزنید مث بقیه مسعولین. هیچکدومتون به فکر ملت و مردم عادی که گرانی کمرشونو شکسته نیستید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۰ ۲۷ آبان ۱۳۹۸
این بنده خداکه مسئول نیست چیزی دستش نیست.
Iran (Islamic Republic of)
فدک
۱۴:۰۳ ۲۷ آبان ۱۳۹۸
لااقل خیلی چیزها را برای ما روشن می کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۷ ۲۷ آبان ۱۳۹۸
عالية
-
ناشناس
۱۱:۰۶ ۲۷ آبان ۱۳۹۸
درود بر زبان حق گوی شریتمداری . کسانی که بنای صحیح کارت سوخت دولت احمدی نژاد را خراب کردند باید پاسخگوی تاریخ باشند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۵ ۲۷ آبان ۱۳۹۸
آيا زير ساخت هاي چين را هم باايران مقايسه ميکني
Iran (Islamic Republic of)
نا شناس
۱۱:۰۰ ۲۷ آبان ۱۳۹۸
چرا ایران رو با صنعت خودرو و یا راههای چین و یا با در امد اونها مقایسه نمی کنی
در ضمن این سه تا سران مگه معصوم هستند که تصمیم اشتباه نگیرند ولی مجلس باید ایستادگی می کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناصر
۱۰:۳۶ ۲۷ آبان ۱۳۹۸
آقای شریعتمداری عزیز غم نون نداری که مردم موعظه می‌کنی می‌دونی بیکاری و شرمنده اهل عیال بودن چه طعمی داره؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۶ ۲۷ آبان ۱۳۹۸
اقای شریعتمداری دغدغه مواد مصرفی را هم ندارد چون برای ایشان از بهشت می اید واصلا غذای زمینی نمیخوردایشان غمی ندارند
Iran (Islamic Republic of)
متین
۱۳:۲۰ ۲۷ آبان ۱۳۹۸
نه نمیدونه چون موقعیت ایشون با این حرفها بهتر میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۴ ۲۷ آبان ۱۳۹۸
مطمئن باش نمیدونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۶ ۲۷ آبان ۱۳۹۸
متأسفانه حرف حق تلخ است اون دسته که اعتراض دارند آگه میدونستند اين همه پول اگربه جای دود شدن صرف امور عمرانی می شد ديگر بیکار وفقیری درجامعه نبود به امید بالا بردن دانش اقتصادي مردم
آخرین اخبار