مسعودی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

حرکت ایران به سمت بر قراری ارتباط با کشور‌های تاثیرگذار در اتحادیه اروپا

کارشناس مسائل اروپا گفت: در حال حرکت از گسترش روابط با اتحادیه اروپا به سمت تعامل دوجانبه با کشور‌های تاثیرگذار اروپایی هستیم.

حرکت ایران به سمت بر قراری ارتباط با کشور‌های تاثیر گذار در اتحادیه اروپاحیدرعلی مسعودی کارشناس مسائل اروپا در گفت‌و‌گو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره سفر سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه به هلند، گفت: رویکرد ایران نسبت به اتحادیه اروپا تا حدودی تغییر کرده است و از گسترش روابط در سطح چند جانبه با خود اتحادیه اروپا در حال عبور به سمت روابط دو جانبه با کشور‌های تاثیر گذار در داخل اتحادیه اروپا است.

او افزود: کشور‌های تاثیر گذار در اتحادیه اروپا در وهله اول فرانسه و آلمان هستند که ایران طی ماه‌های اخیر در سطح عالی با آنها مذاکره انجام می‌داد، مذاکره‌ای که گاهی خبر آن در سطوح ریاست جمهوری در دو کشور اعلام شده و گاهی هم اعلام نشده است.

مسعودی گفت: کشور‌هایی که در اتحادیه اروپا در درجه دوم اهمیت هستند مانند هلند در دستور کار دستگاه سیاست خارجی ایران قرار گرفته است تا بتواند خلاء اراده سیاسی کشور‌های قدرتمند‌تر مانند فرانسه و آلمان را تا حدود زیادی جبران کند در نتیجه سفر معاون سیاسی وزارت امور خارجه در این راستا قابل تحلیل است.

کارشناس مسائل اروپا با اشاره به تاثیر گفت‌وگو‌های میان هلند و ایران، توضیح داد: تاثیرات عینی این چنین سفر‌ها در کوتاه مدت ملموس نخواهد بود، به نظر من بخشی از علت سفر به کشور‌های اروپایی به اختلافات یا شکاف‌هایی بر میگردد که در درون خود اتحادیه اروپا نسبت به مسائل سیاست خارجی و امنیتی آن وجود دارد که برجام هم یکی از آن موارد است.

او افزود: همواره یک اختلاف و شکافی بین عمدتا کشور‌های اروپای غربی با اروپای شرقی نسبت به همراهی یا عدم همراهی با ایالات متحده آمریکا برای وارد کردن فشار روی جمهوری اسلامی ایران وجود داشته است، عمدتا کشور‌های اروپای شرقی تا حدود زیادی با سیاست‌های واشنگتن همراه و اروپای غربی مخالفت می‌کردند، اما کشور‌های اروپای غربی معتقد بودند که بایستی با ایران به شکل محتاطانه تری برخورد شود. 

مسعودی تاکید کرد: به نظر می‌رسد  برقراری روابط باکشور‌های مانند هلند مفید برای اروپا هم خواهد بود، در واقع  می توان گفت که برای پر کردن خلاء‌ها و  ایجاد یک نوع پل ارتباطی بین دو نیروی سیاسی (اروپای غربی با اروپای شرقی) در داخل اتحادیه اروپا اهمیت دارد.

کارشناس مسائل اروپا گفت: روابط دو جانبه ایران و هلند جدای از بحث توافق هسته ای در جریان است و روابط تهران با کشوری که در این سطح از اتحادیه اروپا قرار دارد برای کشور ما واجد اهمیت است، طبیعتا بخش مهمی از این گفت‌وگو‌هایی که در این دیدار‌ها صورت میگیرد، ناظر بر همین روابط دو جانبه بین ایران و این کشور‌ها خواهد بود.

«سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزارت امور خارجه به منظور برگزاری سومین دور گفت‌وگو‌های سیاسی میان ایران و هلند عصر دیروز یکشنبه عازم لاهه شد. او در این سفر با همتای هلندی و استف بلوک وزیر امور خارجه هلند دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

گفت‌وگو‌های سیاسی، چارچوب تبادل نظر سازمان‌یافته‌ای است که معمولا هر شش ماه یک بار در پایتخت دو کشور برگزار می‌شود. آندره هاسپلز معاون سیاسی وزارت امور خارجه هلند آبان ماه سال گذشته برای برگزاری دور دوم گفت‌وگو‌های سیاسی به تهران سفر کرده بود و با معاون سیاسی وزارت امور خارجه دیدار و پیرامون موضوعات مختلف دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی تبادل نظر کرده بود.


بیشتر بخوانید:سفر عراقچی به هلند در چارچوب گسترش روابط تهران با کشورهای اروپایی است 


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۶ ۲۷ آبان ۱۳۹۸
اینترنت سرویسی است که پول دادیم پاش باید جوابگو باشین که چرا این سرویس رو در اختیار ما قرار نمیدین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۴ ۲۷ آبان ۱۳۹۸
اینترنت وصل کنید لعنت ب این زندگی
آخرین اخبار