دبیر مجمع بیداری اسلامی در اختتامیه اولین دوره انتخاب کتاب مدافعان حرم:

نظام سلطه جهانی فکر نمی کرد تفکر بسیجی مانع رسیدن به اهدافشان شود

اکبری گفت: نظام سلطه جهانی پس از فروپاشی شوروی ،فکر نمی کرد تفکر بسیجی مانع رسیدن به اهدافشان شود.

آغاز اختتامیه اولین دوره انتخاب کتاب مدافعان حرمبه گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، اختتامیه اولین دوره انتخاب کتاب مدافعان حرم، عصر امروز در تالار سوره حوزه هنری با حضور علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، نیکنام حسینی پور دبیر هفته کتاب و مدیر عامل موسسه خانه کتاب، محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری، مرتضی سرهنگی مدیر دفتر ادبیات پایداری حوزه هنری و جمعی از نویسندگان برگزار شد.

محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری با اشاره به اینکه جایزه، مربوط به شهید همدانی است، گفت: آقای حسام پیشنهاد برگزاری اولین دوره انتخاب کتاب مدافعان حرم را  داد. وی و گلعلی بابایی و عزیزان دبگری که در کنار شهید همدانی بودند از اطلاعات سوریه و فتنه آگاه و نگران بودند و می گفتند ممکن است نویسندگانمان از این فتنه بزرگ کم اطلاع داشته باشند.

مومنی شریف بیان کرد:سرعت اتفاقات در کشور ما باعث فراموشی سریع آن شد. برخی اتفاقات تاریخی ما در تاریخ معاصر وجود دارد که چون هنرمندان و نویسندگان به آن نپرداختند از یاد ها رفته و تنها نام آنها باقی مانده است.

شهدای مدافع حرم رستاخیزی بین مردم ایجاد کردند

وی بیان کرد: بی شک تصمیم جمهوری اسلامی ایران در زمینه ورود به فتنه شام، بزرگترین تصمیم کشور در دهه چهل انقلاب اسلامی بود. در زمانی که همه بزرگان گمان می کردند کار سوریه تمام است و سقوط خواهد کرد رهبری فرمودند نباید اجازه بدهید آمریکا به اهدافش در سوریه برسد چه کسی باید حلقه واسطی باشد که این تصمیم بزرگ را بین مردم تبیین کند. شهدای نخست مدافع حرم ما در سکوت تشییع شدند و پس از آن هر شهیدی که آمد رستاخیزی بین مردم ایجاد کرد به طوریکه صف عظیمی برای رفتن به سوریه و عراق ایجاد شد. هنرمندان در این زمینه نقش داشتند و مستند سازها در این باره فیلم هایی ساختند که هنوز به نمایش در نیامده است.

حمید حسام دبیر اولین دوره کتاب مدافعان حرم درباره این جایزه ادبی گفت: چون ما را منتسب به شاگردی حسین همدانی می دانند برگزاری جایزه را به دلیل ارادت ما به این شهید می دانند اما ضرورت، زمان شناسی ما را بیشتر ترغیب کرد تا آستین را بالا بزنیم و از غیرت اربعینی شهید سلیمانی کمک بگیریم. این کار با نگاه به آثاری که از سال ۹۰ از همان ابتدا درباره شهدای مدافع حرم نوشته شد تا سال ۹۷ آغاز شد و۷ سال خلق اثر در چهار قلمرو ایران، سوریه، عراق و لبنان بررسی شد.

او افزود:اولین دوره انتخاب کتاب مدافعان حرم در شاخه های پژوهش های تاریخی، مستند نگاری، شعر، ترجمه و خاطره نویسی کار خود را با انتخاب سرداورانی با انگیزه هایی از جنس مدافع حرم شروع کرد.

حسام با بیان اینکه ۳۶۵ اثر، اقلیم فارسی زبانان را دربرمی گیرد،بیان کرد:کیفیت آثار به ویژه در بخش پژوهش‌های تاریخی و مستندنگاری قابل اعتناست. تجربه دفاع مقدس نویسی در آثار نویسندگان و شاعران، مورخان و محققان ما به شدت پیداست که این جای بسی خرسندی است.گنج غنی دفاع مقدس ما به کمک شاعران و نویسندگان به وجود  آمده و الگو‌هایی برای نگارش شده است. اگرچه کمیت بخش ترجمه پایین است اما نشان می‌دهد یک فعالیت در ثبت و ضبط اطلاعات شروع شده است. بعد از سه ماه داوری از ۱۵ نفر در ۵ گروه به عنوان برگزیده و تقدیری معرفی خواهیم کرد.

مرتضی سرهنگی، مدیر دفتر ادبیات پایداری حوزه هنری با اشاره به خاطره ای از همسر شهید هاشم دهقانی گفت: ادبیات مدافع حرم اتفاقاتی را که هزاران کیلومتر دورتر رخ داده است و در آن نبودیم، بیان می کند و دست ما را در دست آن حوادث می گذارد.

وی با بیان اینکه صاحب ادبیات جدیدی شده ایم که به ادبیات جنگ ما گره خورده است، همانطور که فرماندهان آن با فرماندهان جنگ ما گره خورده اند، بیان کرد: یک عشق هایی هم مثل عشق نسیم سلطانی است که جای پای همسرش را که شهید مدافع حرم است، می بوسد. چنین عشق هایی هزینه می‌شود امیدوارم این کار ادامه داشته باشد چرا که استمرار می تواند یکی از راه هایی باشد که ما را به آنچه می خواهیم برساند.

اکبری دبیر مجمع بیداری اسلامی با اشاره به اینکه این سال ها به ویژه در دو سه دهه گذشته اتفاقات بسیار مهمی رخ داد که شاید از نظر کمیت و کیفیت با گذشته قابل مقایسه نباشد اما با ظهور جمهوری اسلامی ایران، شاهد اراده خداوند بودیم، گفت: شعار داعشی ها این بود اگر این بار در شام حاکم شویم تندیس یزید را در شام می زنیم و اجازه نمی دهیم اشتباهاتی که در کربلا رخ داد، تکرار شود.

او افزود: نظام سلطه جهانی پس از فروپاشی شوروی هیچ مانعی دربرابرشان نداشتند و فکر نمی کردند در برابر آن ها تفکر بسیجی بیاید و باعث شود که نتوانند به اهدافشان برسند. در جنگ تحمیلی از روحیه شهادت طلبی استفاده کردند و در لبنان جوانان اندک معتقد به اسلام، اسرائیل را در جنگ سی و سه روزه شکست دادند. خداوند، عربستان را با یمن که کشور کوچکی بود تحقیر کرد و در سوریه که شهید همدانی آنجا مدال شهادت را گرفت حوادث مهمی رخ داد.

اراده خداوند را در سوریه شاهد بودیم

اکبری با یبان اینکه انواع جریان‌های تکفیری را در سوریه پای کار کشاندند و وقتیکه ۸۵ درصد سوریه سقوط کرده بود هم اراده خداوند را مشاهده کردیم، بیان کرد: ایران از سوریه دفاع کرد؛ دفاع ما از سوریه دفاع از بشریت در برابر آمریکا بود. جمهوری اسلامی با استعانت از وعده‌های الهی ریسک بزرگی را آغاز کرد و  با تفکر بسیجی وارد میدان شد. یک جنگ جهانی در سوریه بود که ایران در آن پیروز شد.

در این مراسم علیرضا مختارپور، دبیر نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از خرید هزار جلد از کتاب‌های برگزیده و ۷۰۰ جلد از کتاب‌های تقدیری اولین دوره انتخاب کتاب مدافعان حرم خبرداد و از برگزیدگان این جایزه ادبی تقدیر شد.

انتهای پیام/

 

برچسب ها: کتاب ، مدافعان حرم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۸ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
روحشان شادالهی واقعا به یادشان باشم