معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری مطرح کرد؛

شهرهای بزرگ مهد استارت‌آپ‌ها هستند/ بانک‌ها در آینده نابود می‌شوند

ستاری درباره شهر هوشمند و دستاوردهای موجود در حوزه استارت‌آپ‌های داخلی توضیحاتی داد.

شهرهای بزرگ مهد استارت‌آپ‌ها هستند/ بانک‌ها در آینده نابود می‌شوندبه گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری به منظور ارائه گزارش درباره شهر هوشمند مهمان ویژه یکصد و هفتاد و هفتمین جلسه علنی شورای شهر تهران شد.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با تأکید بر اینکه قدرت حرکت عظیمی در نسل جوان ما در حوزه حمایت از استارت‌آپ‌ها شکل گرفته است، گفت: باید ببینیم که آیا مدیریت شهری و شهرداری تهران بخشی از این حرکت است یا می‌خواهد جلوی این حرکت بایستد.

ستاری با تأکید بر اینکه متأسفانه در کشور ما شهرداری صاحب شهر نیست، گفت: این در حالی است که در کشور‌های پیشرفته جهان شهرداری صاحب شهر است و با الزاماتی که وجود دارد، شهرداری تهران نیز می‌تواند صاحب شهر شود، زیرا شهر‌ها در آینده به جایگاه مهمی دست پیدا خواهند کرد و آینده مال شهرهاست.

او با تأکید بر اینکه نظام آموزشی متحول شده است، گفت: نظام آینده آموزشی به معنی آموزش تا لحظه مرگ است و شهر‌ها پلت فرم آن هستند و می‌توانیم به این منظور اعتقاد پیدا کنیم زمانی که می‌بینیم افرادی که هیچ آشنایی به اینترنت ندارند، امروز با موبایل خود همه کار انجام می‌دهند و باید از خود پرسید چه اتفاقی می‌افتد که این افراد بدون آموزش به علم دست پیدا می‌کنند و جواب آن توسعه به زیرساخت‌های شهری است.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: ما به دانشگاه به دید تأمین نیروی انسانی نگاه می‌کنیم که در این امر ۵۰۰ هزار متر مربع فضای آموزشی داریم و نزدیک به ۶ هزار استارت‌آپ فعال که ما به همه آن‌ها به منظور تأمین نیروی انسانی نگاه می‌کنیم.

ستاری با اشاره به اینکه ۴ هزار و ۶۰۰ شرکت دانش‌بنیان داریم، گفت: این تعداد شرکت دانش بنیان ۳۰۰ هزار شغل مستقیم ایجاد می‌کنند و ما توانستیم ۷۰۰ و ۸۰۰ (دانشجو) دانشگاه را از ۱۰۰ دانشگاه برتر برگردانیم.

او تصریح کرد: بانک‌ها دیگر بازیگر اصلی نیستند و ما باید به این نکته اشاره کنیم که در آینده بانک‌ها از بین می‌روند، اما بانکداری با حوزه استارت‌آپ‌ها باقی می‌ماند.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به اینکه سال گذشته بانک‌ها ۱۲ هزار میلیارد تومان وام در حوزه استارت‌آپ‌ها پرداخت کردند، گفت: در حال حاضر برنامه‌ریزی در دست اقدام است که باید بر اساس آن پیش بینی کنیم که ۵ سال آینده چه اتفاقی خواهد افتاد و این برنامه‌ریزی باید روی جوان‌هایی انجام شود که سرمایه آن‌ها پول توی جیب آن‌ها نیست و عقل آن‌ها به عنوان سرمایه است.

ستاری با اشاره به احداث کارخانه نوآوری، گفت: ما در حال حاضر ۲ کارخانه نوآوری داریم و برنامه‌ریزی این است که تا سال ۱۴۰۰ یک میلیون متر مکعب فضای جدید استارت‌آپی در کشور خواهیم داشت که به واسطه آن ۷۰۰ هزار شغل مستقیم ایجاد می‌شود.

او در تشریح اینکه تعریف نواحی نوآوری چیست؟، گفت: زمانی که درباره شهر نوآور صحبت می‌کنیم سوال این است که شهرداری همراه این حرکت است یا در مقابل آن؟

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری تأکید کرد: تهران جزء ۵۰ شهر برتر در حوزه استارت‌آپ‌های دنیا است که دانشگاه‌ها می‌توانند نیرو‌های جوان و فوق‌العاده ۱۶ میلیون نفری را در این حوزه تزریق کنند.

ستاری تأکید کرد: نهاد شهرداری به تنهایی می‌تواند شتاب‌دهنده باشد و از این طریق درآمد کسب کند و نکته‌ای که باید به آن اشاره کنم این است که اگر شهرداری جلوی این حرکت بایستد، جوانان ما کار خود را انجام می‌دهند و تنها ضرر این پیشرفت به شهرداری‌ها می‌رسد که نمی‌توانند از منافع مالی آن بهره‌مند شوند.


بیشتر بخوانید: الزامات تبدیل پایتخت به شهر هوشمند اعلام شد


او با اشاره به استارت‌آپ‌های فعال در حوزه حمل و نقل عمومی مانند تاکسی‌های اینترنتی گفت: بعد از گذشت ۴۰ و ۵۰ سالی که شهر‌ها در اختیار آژانس‌ها بودند با ورود استارت‌آپ‌ها در حال حاضر سهمیه شهرداری‌ها از درآمد آن‌ها ۱.۵ درصد است و پیش‌بینی می‌کنم که اگر شهرداری جلو حرکت استارت‌آپ‌ها در حوزه حمل و نقل نمی‌ایستاد درآمد ۱.۵ درصد امروز آن‌ها بالغ بر ۵۰ درصد بود.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: نزدیک به ۴۰ پارک علم و فناوری در سراسر کشور داریم و این حرکت ما را به سمت داشتن پهنه نوآوری سوق می‌دهد و به اعتقاد من بهترین نقطه برای داشتن نواحی نوآوری مناطقی است که در مجاورت دانشگاه‌ها قرار گرفته باشد.

ستاری در تشریح کارخانه نوآوری آزادی گفت: کارخانه نوآوری آزادی اولین کارخانه نوآوری در ایران است که حدود ۱۱۰۰ اشتغال ایجاد کرده و در آینده به اشتغال ۳ هزار و ۵۰۰ نفری می‌رسد.

او در تشریح آینده شهر‌ها گفت: در آینده درجه شهرنشینی بالا می‌رود و آینده شهر‌ها در همین افزایش درجه شهرنشینی است، اما باید توجه داشت که با افزایش درجه شهرنشینی هزینه‌ها افزایش پیدا می‌کند و با افزایش هزینه‌ها کاغذ‌بازی‌ها نیز گسترش پیدا می‌کند.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری تأکید کرد: ما خدمات را به صورت گران و به صورت محدود در اختیار شهروندان قرار می‌دهیم، اما جوانان ما در حوزه استارت‌آپ‌ها می‌توانند با هزینه پایین این خدمات را در اختیار شهروندان قرار دهند و باز من این سوال را از مدیریت شهری می‌پرسم که شما می‌خواهید جزئی از این حرکت باشید یا جلوی آن بایستید؟

ستاری با اشاره به همکاری شهرداران مناطق گفت: شهرداری منطقه ۲ جزء یکی از مناطقی بود که در حوزه حمایت از استارت‌آپ‌های داخلی با ما همکاری گسترده‌ای داشت، اما باید به این نکته هم توجه کنم که بودند مناطقی از شهرداری تهران که در مقابل ناحیه نوآوری و شکوفایی ایستادند و به اصطلاح گفتند اگر قرار باشد این ناحیه شکل گیرد، قلم پای آن‌ها را خواهیم شکست.

او با تأکید بر اینکه شهر‌های بزرگ مهد استارت‌آ‌پ‌ها هستند، گفت: شهرداری می‌تواند جزئی از این حرکت باشد و باید به این نکته اشاره کنم که هر کس با توسعه فناوری و ناحیه آن در بیفتد در اصطلاح به طور حتم برخواهد افتاد.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به اینکه در حوزه حمل و نقل هوشمند هزار ایده در دنیا وجود دارد، گفت: راه‌اندازی تاکسی‌های اینترنتی تنها یک ایده از آن هزاران ایده بود و باز هم شهرداری با مقاومت‌هایی که در توسعه این فعالیت دانش بنیان داشت، درآمد ۳۰ درصدی امکان‌پذیر خود را به یک ونیم درصد تقلیل داد.

ستاری افزود: شما در مدیریت شهری مسئولیت مهمی دارید و می‌توانید هماهنگ‌کننده توسعه فعالیت‌های دانش بنیان باشید و از این مسیر درآمد‌های میلیاردی کسب کنید و آن را جایگزین عوارض ساخت و سازی کنید که همواره به یکی از معضلات مدیریت شهری تبدیل شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار