تحلیلگر مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

تنها اقدام اروپا ماندن منفعلانه در برجام است

کارشناس سیاست خارجی گفت: اروپا تا امروز به رغم فرصت‌هایی که در اختیارشان قرار داده شده، موفق نبوده و فقط در برجام منفعلانه باقی مانده‌اند.

اروپادیاکو حسینی، تحلیلگر ارشد مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره استراتژی ایران در مقابل بدعهدی‌های اروپا اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران بر مبنای همین که اروپا هیچ قدمی را برنداشته است، تصمیم گرفت گام چهارم را به منظور کاهش تعهدات خود بردارد و با وجود جنجالی که اروپایی‌ها به راه انداختند، آنها توانایی انجام اقدامی موثر را ندارند.

تحلیلگر ارشد مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری تأکید کرد: اروپایی‌ها نه تعهدات خود را می‌توانند عملی کنند و نه توانایی مقابله با آمریکا در مورد راه‌اندازی یک مکانیسم تبادل تجاری بین ایران و طرف‌های اروپایی را دارند.

او ادامه داد: علاوه بر موارد ذکر شده به نظر نمی‌رسد که آمریکا قصدی برای انجام تعهداتش یا حداقل امتناع از مانع تراشی برای انجام تعهدات دیگر طرف‌های اروپایی داشته باشد، در چنین وضعیتی می‌توان گفت که ما در بن بست قرار گرفته‌ایم و ادامه این مسیر چیزی نخواهد بود مگر ادامه کاهش تعهدات ایران در دوره‌های آینده و باید ببینیم که اروپایی‌ها در برابر این وضعیتی که گرفتار آن شده‌اند چه اقداماتی را انجام خواهند داد.

حسینی تصریح کرد: اکنون این تصمیم به عهده سایر طرف‌ها به ویژه کشورهای اروپایی در برجام است و ایران کار زیادی نمی‌تواند انجام دهد،  بجز اینکه تعهدات خود را متوازن کند و این به معنای کاهش تعهد ایران در ماه‌های آینده خواهد بود.

تحلیلگر ارشد مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری گفت: طرف‌های اروپایی تا امروز به رغم فرصت‌هایی که در اختیارشان قرار داده شده موفق نشده‌اند تعهدات مالی خود را انجام دهند و عملا به تعهدات خود در برجام عمل نکرده‌اند. آنها تنها کاری که تا امروز انجام داده‌اند این بوده که  فقط بر روی کاغذ در این توافق‌نامه باقی مانده‌اند، بنابراین طبیعی است که ایران هم برای ایجاد این تعادل درون برجام با کشور‌های ۱+۴ چاره‌ای جز کاهش تعهدات خود نداشته باشد و اگر اوضاع تا ۲ماه آینده به همین منوال ادامه داشته باشد، برداشتن گام پنجم از طرف کشورمان قطعی به نظر می‌رسد.

او با اشاره به دیدارهای اخیر ظریف وزیر امورخارجه کشورمان با هیئتی گرجی و فرستاده ویژه نخست وزیر مالزی و همچنین افزایش تعاملات چندجانبه ایران با کشور‌های همسایه تصریح کرد: واقعیت امر این است که این دیدار‌ها یکسری رفت و آمد‌های دیپلماتیک نرمالی است که بین ایران و کشور‌های آسیایی و یا همسایه انجام می‌شود، ولی تا زمانی که امکان تبادلات مالی و بانکی بین ایران و سایر کشور‌ها وجود نداشته باشد و فشار‌های آمریکا به این کشور‌ها در چارچوب تحریم‌های یک جانبه ادامه پیدا کند، نمی‌توان  نسبت به افزایش چشمگیر  فرصت‌های اقتصادی با این کشورها خوشبین بود.

کارشناس سیاست خارجی تصریح کرد: حتی کشور‌های همسایه هم به دلیل تبادلات گسترده مالی و همچنین تعاملات سیاسی که با آمریکا دارند محتاطانه عمل کرده و ترجیح می‌دهند ریسک به خطر انداختن رابطه خود و آمریکا را در جنبه‌های ذکر شده قبول نکنند، به همین دلیل است که ضمن علاقه‌مندی آنها به داشتن روابط تجاری و سیاسی عادی با ایران، فشار وارد شده به آنها از سوی آمریکا سنگین است و تصور نمی‌کنم تا زمانی که روابط ما با آمریکا در چنین سطح بالایی از تنش قرار دارد و تحریم‌های مختلف علیه ایران اعمال می‌شود، توقع داشتن روابط اقتصادی  در سطح عالی داشته باشیم.

انتهای پیام/

برچسب ها: برجام ، اروپا ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار