وجود ۱۲ هزار زندانی جرایم غیر عمد در فارس

مدیر عامل ستاد دیه استان فارس گفت: بیش از هزار و ۲۰۰ محکوم بدهکار مالی یا متعهدین به پرداخت دیه ناشی از حوادث کارگاهی و رانندگی در استان وجود دارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، مدیرعامل ستاد دیه استان فارس با بیان اینکه زندانیان جرایم غیرعمد استان فارس نسبت به مدت مشابه پارسال رشد ۱۰ درصدی دارند، گفت: غفلت نسبت به ایمنی محیط کار، بی‌توجهی به مقررات رانندگی، افزایش قیمت طلا، تغییر فاحش قیمت‌ها در بازار، سوءاستفاده برخی وام گیرندگان از تضامین بانکی و بیش از همه مشکلات معیشتی اقشار متوسط به پایین از دلایل اصلی حبس این افراد به شمار می‌آید.

اصغر تراب‌پور با اشاره به میانگین ۲۰ میلیون تومانی این افراد دربند افزود: امروز با همکاری خوب محاکم قضایی مجازات افراد غیربزهکار در قبال پرداخت محکومیت‌های مالی پایین چندان به زندان منتهی نمی‌شود، اما با این احوال به دلیل تعدد پرونده‌ها و مبالغ سنگین محکومٌ‌به افرادی بیشماری روانه حبس می‌شوند که افزون بر حبس بعضا بی‌بضاعتی و مشکلات روحی و روانی حاصل از این نوع مجازات‌ها خانواده‌های بسیاری با از دست دادن نان‌آور خانه درگیر معضلات اجتماعی و در مواردی ناخواسته گرفتار فساد‌های اخلاقی می‌شوند که بسیاری از این آسیب‌ها دیگر راه جبرانی هم ندارند.

مدیرعامل ستاد دیه استان فارس با قدردانی از همیاری خیرین در روند پیشگیری از ورود ناخواسته افراد به زندان‌ها و همچنین مقوله انساندوستانه حبس‌زدایی گفت: در هفت ماهه نخست امسال ۲۴۲ زندانی جرایم غیرعمد به آغوش گرم خانواده‌های خود بازگشتند.

او افزود: مجموعه بدهی این افراد رقمی بالغ بر ۹۴ میلیارد و ۲۹۷ میلیون تومان بوده که به میزان ۶۴ میلیارد تومان آن با گذشت شاکیان پرونده از اصل بدهی کسر شده است و مابقی مبلغ نیز از طریق ارایه تسهیلات بانکی بدون سود، و جلب اعتبار از صندوق تأمین خسارت‌های بدنی یا شرکت‌های بیمه پرداخت شده است.

تراب‌پور با اشاره به جمعیت محکومان غیرعمد استان افزود: هم‌اکنون یکهزار و ۲۰۱ نفر زندانی جرائم غیرعمد در سطح زندان‌های استان تحمل حبس می‌کنند که از این تعداد ۳۸ نفر زن و مابقی مرد هستند.

مدیرعامل ستاد دیه استان فارس وی از کاهش زندانیان زن خبر داد و گفت: در شش ماهه نخست امسال، ۳۱ درصد از زندانیان زن از بند رهایی یافتند.
انتهای پیام/م 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار