در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

اعطای وام به زلزله زدگان "ورنکش" / منتظر ابلاغ سقف تسهیلات توسط دولت هستیم

انارکی زمان ارائه تسهیلات به واحد‌های آسیب دیده زلزله آذربایجان شرقی را یک هفته پس از ابلاغ تامین مالی بانک مرکزی اعلام کرد.

اعطای وام به زلزله زدگانرحیمی‌انارکی مدیرعامل بانک مسکن در گفت و گو با خبرنگار بورس،بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به تمهیدات بانک مسکن برای اعطای تسهیلات به مناطق زلزله زده "ورنکش" آذربایجان شرقی اظهار کرد: در حوادث طبیعی که در کشور رخ می دهد پس از عبور از بحران های بوجود آمده پروسه ای برای ترمیم و بازسازی آن ها وجود دارد.

او ادامه داد: در این روند، ابتدا خسارتِ آسیب های وارده بر منازل و واحد تجاری برآورد می شود، معمولا برآورد خسارت پس از حوادث بر دوش بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است. پس از اینکه خسارت تخمین زده شد گزارش آن در هیئت دولت قرائت می شود.

این مدیر عامل بانک گفت: هیئت دولت سقف های تسهیلات را در هربار وقوع حادثه با کارشناسی های ویژه تعیین می کند که این تسهیلات شامل وام بازسازی واحد مسکونی، تعمیر واحد مسکونی، خرید مجدد لوازم خانگی و در نهایت کمک های بلاعوض است.

سقف ارائه تسهیلات به زلزله زدگان توسط دولت تعیین می شود

انارکی رحیمی با اشاره به تنوع در ارائه تسهیلات به زلزله زدگان و آسیب دیدگان سایر بلایای طبیعی، گفت: سقف های تعیین شده برای ساخت و تعمیر متفاوت است. در ادامه روند تعیین ارائه تسهیلات دولتی به آسیب دیدگان بلایای طبیعی دولت این ارقام را به بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه کشور ابلاغ می کند.

مدیر عامل بانک مسکن بیان کرد: بانک مرکزی بر اساس مصوبه هیئت وزیران بانک ها عامل را با تعیین سهم ارائه تسهیلات، نسبت به تامین منابع و تخصیص تسهیلات موظف می کند.


بیشتر بخوانید: زلزله سد ورنکش آذربایجان شرقی را تهدید نمی‌کند


رحیمی انارکی به زمان بندی ارائه تسهیلات پس از اعلام مصوبه هیئت دولت به بانک مرکزی برای تامین تسهیلات مورد نیاز زلزله زدگان روستای "ورنکش" آذربایجان شرقی اشاره کرده و گفت: بانک ها ظرف مدت یک هفته پس از ابلاغ بانک مرکزی شروع به  ارائه تسهیلات به خسارت دیدگان می کند.

علت تعویق در ارائه تسهیلات به زلزله زدگان "ورنکش"

او گفت: دلیل اینکه ارائه تسهیلات به زلزله زدگان کمی به تعویق افتاد این که است که بانک‌ها به طور مستقیم وارد این روند نمی شوند و منتظر ابلاغ دولت برای ارائه تسهیلات می شوند.

این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که چرا بانک ها در چنین مواردی مجوز ارائه مستقیم تسهیلات نیستند؟ بیان کرد: دلیل اینکه بانک ها در ارائه تسهیلات خاص این چنینی خودمختار نیستند این است که باید منابع تسهیلات خاص، از طریق منابع دولتی(یارانه و قرض الحسنه) تامین شود.

او در پایان گفت: در حال حاضر ما به عنوان متولی ارائه وام مسکن در انتظار مصوبه دولت برای اعطای تسهیلات به زلزله زدگان روستای "ورنکش" هستیم.

گفتنی است روز گذشته سازمان برنامه و بودجه کشور طی ابلاغیه پس از برآورد خسارت وارد شده به روستای "ورنکش" استان آذربایجان شرقی، مبلغی بالغ بر ۱۱۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار را به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ابلاغ کرد تا با رعایت قوانین و مقررات در امر مذکور اقدام‌های لازم انجام پذیرد.

بر اساس این ابلاغیه، جهت احداث (۳۰۰۰) واحد مسکونی روستایی به ازای هر واحد مبلغ ده میلیون تومان، کمک بلاعوض جهت تعمیر واحد‌های مسکونی شهری و روستایی به ازای هر واحد تا مبلغ پنج میلیون تومان، کمک هزینه اسکان موقت (۳۰۰۰) واحد مسکونی روستایی به ازای هر واحد مبلغ ده میلیون تومان، کمک بلاعوض جهت تامین لوازم معیشتی (۳۰۰۰) واحد مسکونی آسیب دیده به ازای هر واحد مبلغ پنج میلیون تومان، کمک بلاعوض جهت احداث (۲۰۰۰) واحد جایگاه دامی به ازای هر واحد مبلغ پنج میلیون تومان است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار