تکمیل پازل معامله قرن/ واشنگتن برای تل‌آویو سنگ تمام گذاشت

نتانیاهو مدعی شد که مواضع آمریکا نه تنها مانع از مذاکرات با فلسطینی‌ها نمی‌شود بلکه بالعکس طرفین اسرائیلی و فلسطینی را به سوی سازش سوق می‌دهد!

تکمیل پازل معامله قرن/ واشنگتن برای تل‌آویو سنگ تمام گذاشتبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، دولت آمریکا و دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور به همراه تیم خود طی دوره اخیر بارها و بارها به صورت آشکارا و رسمی حمایت تمام قد خود را از رژیم نامشروع صهیونیستی اعلام کرده اند و هر بار با موضع گیری در قبال مسائل مختلف مرتبط با فلسطین، بر هم پیمانی خود با این رژیم تاکید می کنند.

هنوز بر سر موضع گیری آمریکا در قبال قدس اشغالی و به رسمیت شناختن آن به عنوان مرکز رژیم صهیونیستی در مجامع عربی و بین المللی جنجال وجود دارد اما این بار آمریکا از زبان مایک پمپئو وزیر خارجه این کشور بر طبل حمایت از تل آویو می کوبد. پمپئو به تازگی در اظهاراتی تأمل برانگیز اعلام کرده است که کشورش دیگر شهرک‌سازی های اسرائیلی در کرانه باختری را برخلاف قانون بین‌الملل نمی‌داند.

وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد که دولت‌های قبلی آمریکا شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی را غیرقانونی می‌دانستند اما این دولت دیگر شهرک‌سازی‌ها را مغایر با قانون بین‌الملل نمی‌داند و مخالفتی با آن ندارد.

پمپئو با مطرح کردن این سخنان به صورت کامل موضع گیری دولت قبل را در خصوص مسأله شهرک سازی ها زیر پا گذاشت.

بعد از این سخنان بود که موجی از واکنشهای منفی به موضع گیری آمریکا در جهان پدیدار شد. بسیاری از کشورها در کنار گروه های فلسطینی و تشکیلات خودگردان به شدت این موضع گیری را رد کردند. آنها هم چنین نسبت به پیامدهای چنین سخنانی بر آینده مسأله فلسطین و تحقق صلح و تلاش ها در این خصوص هشدار دادند.

تکمیل پازل معامله قرن/ واشنگتن برای تل‌آویو سنگ تمام گذاشت

در همین ارتباط، حازم قاسم سخنگوی جنبش حماس اظهارات پمپئو در این باره را محکوم کرد و آن را کاملا مغایر با قوانین بین‌المللی دانست. وی تصریح کرد که این اظهارات تاکید جدیدی بر مشارکت دولت آمریکا در حمله علیه مردم فلسطین و حقوق آنهاست. شهرک سازی‌ها مانند اشغالگری، امری غیرقانونی است و ملت ما به مبارزه خود تا توقف شهرک سازی‌ها، بیرون راندن اشغالگران و بازگشت ملت فلسطین به سرزمینی که ناگزیر به مهاجرت از آنها شده‌اند، ادامه خواهد داد.

جنبش جهاد اسلامی نیز با محکوم کردن اظهارات پمپئو گفت که این اظهارات، استعماری، خصمانه و فاقد هرگونه مشروعیت است. این جنبش با انتقاد از موضع جهان عرب در قبال فلسطین گفت: سکوت کشورهای عربی در قبال تجاوز به غزه، قدس و کرانه باختری، دولت آمریکا را برای اعلان چینن تصمیمات خصمانه ای جری کرده است. در این بین حتی اتحادیه اروپا و روسیه نیز موضع گیری آمریکا را محکوم کرده و آن را مغایر با قوانین بین المللی دانستند.

فلسطینی ها نیز منفعل نبوده و ۳ نامه خطاب به سازمان ملل ارسال کردند. در این نامه ها که خطاب به «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد، رئیس شورای امنیت و رئیس مجمع عمومی سازمان ملل متحد ارسال شده است بر مخالفت با موضع گیری آمریکا در قبال شهرک سازی ها تاکید شده است.

این در حالیست که موضع گیری پمپئو به مذاق بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی خوش آمده و وی نتوانست ذوق زدگی خود را از این مسأله پنهان کند. نتانیاهو مدعی شد که این موضع گیری تصحیح یک اشتباه تاریخی به شمار می رود. وی هم چنین به صورت تلفنی با ترامپ در این خصوص صحبت کرده و از مواضع آمریکا در این زمینه قدردانی کرد.

نتانیاهو مدعی شد که مواضع ترامپ نه تنها مانع از مذاکرات با فلسطینی ها نمی شود بلکه بالعکس طرفین اسرائیلی و فلسطینی را به سوی سازش سوق می دهد!

آمریکا در حالی اعلام می کند که موضع خود را در قبال شهرک سازی ها تغییر داده و دیگر به مواضع ۴ دهه قبل خود در این خصوص پایبند نیست که روسیه و اتحادیه اروپا سریعا اعلام کردند که موضع خود را در این خصوص تغییر نداده و هم چنان شهرک سازی ها در کرانه باختری را غیر قانونی می دانند.

به صورت کلی باید گفت که دولت دونالد ترامپ طی دست کم ۳ سال اخیر موضع گیری هایی در قبال حمایت از رژیم صهیونیستی از خود نشان داده که باعث شده جامعه جهانی در برابر آن واکنش نشان دهد. ترامپ در سال ۲۰۱۷ اعلام کرد که قدس اشغالی را به عنوان مرکز رژیم صهیونیستی به رسمیت می شناسد. همین مسأله کافی بود تا اعتراضات علیه این اقدام در جهان به اوج خود برسد. یک سال بعد آمریکا رسما سفارت خانه خود را به قدس اشغالی منتقل کرد. این اقدام نیز در حمایت از رژیم صهیونیستی و تحریک فلسطینی ها و در کل اعراب انجام شد.

تکمیل پازل معامله قرن/ واشنگتن برای تل‌آویو سنگ تمام گذاشت

علاوه بر تمام این اقدامات، ترامپ در مارس ۲۰۱۹ حاکمیت دروغین رژیم صهیونیستی بر بخشی از خاک سوریه یعنی بلندی های اشغالی جولان را به رسمیت شناخت؛ بلندی هایی که به اشغال رژیم صهیونیستی درآمده ولی در واقع بخشی از خاک سوریه است و حتی سازمان ملل آن را به رسمیت می شناسد.

آخرین تلاش های آمریکا برای هم پیمان صهیونیست خود، تدوین و ارائه نقشه شومی تحت عنوان معامله قرن بوده که تاکنون با مخالفت گروه های فلسطین و کشورهای عربی رو به رو شده است چرا که در این معامله، در واقع تمام حق و حقوق فلسطینی ها از جمله حق بازگشت آوارگان فلسطینی نادیده گرفته شده و قبل از آنکه برای حل و فصل مسأله فلسطین ارائه شود در حقیقت برای محو و پاک کردن این مسأله ارائه می شود.

البته باید گفت که مطرح کردن این موضع گیری در شرایطی که رژیم صهیونیستی با اختلافات سیاسی و بحران تشکیل کابینه جدید رو به رو است جای تأمل دارد چرا که نتانیاهو که هم پیمان مهم ترامپ به شمار می رود این روزها به سختی، آخرین تلاش های خود را برای تشکیل کابینه جدید به کار می گیرد اما به نظر می رسد که موفق نخواهد بود و رقیب وی یعنی بنی گانتس در این میدان نقش جدی ایفا می کند.

بنابراین نمی توان این حمایت آمریکا از رژیم صهیونیستی در شرایط کنونی را جدای از شرایط داخلی رژیم صهیونیستی و بحران سیاسی آن بررسی کرد. به نظر می رسد آمریکا قصد یاری رساندن به نتانیاهو و تقویت جایگاه وی را از طریق حمایت رسمی و علنی از گسترش شهرک سازی ها دارد.

در هر صورت این موضع گیری آمریکا در قبال کرانه باختری جدای از وعده های انتخاباتی نتانیاهو قبل از برگزاری انتخابات در اراضی اشغالی مبنی بر الحاق بخشهایی از کرانه باختری به اراضی اشغالی نیست و به نظر می رسد هر دو طرف در اقدامی هماهنگ به سمت تثبیت بیش از پیش اشغالگری و گسترش محدوده شهرک سازی های غیر قانونی و در نهایت تکمیل پازل معامله قرن و اجرایی کردن آن حرکت می کنند.

منبع: مهر

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار