قبل از اینترنت چه کار می‌کردیم؟

آن‌هایی که اواخر دهه ۱۹۷۰ به دنیا آمده اند، آخرین نسلی هستند که بدون اینترنت بزرگ شدند. یک نویسنده و گزارشگر کانادایی به شرح جزئیاتی در این باره پرداخته است.

قبل از اینترنت چه کار می‌کردیم؟به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، چیزی نمانده تا زمانی که هیچ‌کس روی زمین یادش نیاید دنیا پیش از اینترنت چه شکلی بود. آن‌هایی که اواخر دهه ۱۹۷۰ به دنیا آمده اند، آخرین نسلی هستند که بدون اینترنت بزرگ شدند. جامعه‌شناسان به آن‌ها «واپسین معصومان» یا «مهاجران دیجیتال» می‌گویند. آن «معصومیتِ» ازدست‌رفته، اگر اصلاً معصومیتی در کار بوده، چه بود؟ یک نویسنده و گزارشگر کانادایی به ایامی می‌اندیشد که ذهن مان اجازه سرگردانی داشت.

دنیا پیش از اینترنت

در این عصر آکنده از تردید، پیش‌بینی‌ها بی‌ارزش شده‌اند، ولی یک پیش‌بینی انکارناپذیر هم وجود دارد: چیزی نمانده تا زمانی که هیچ‌کس روی زمین یادش نیاید دنیا پیش از اینترنت چه شکلی بود. صد البته سوابقش خواهد ماند که در بایگانی‌های نامحدود و ناملموس ابری ذخیره خواهد شد. ولی تجربه زیسته واقعی در کار نخواهد بود که بگوید پیش از ظهور کلان‌داده، اندیشیدن و حس کردن و انسان بودن چه شکلی داشت. وقتی که این اتفاق بیفتد، چه چیز از دست مان می‌رود؟

اوایل امسال به ویلمسلو، از حومه‌های منطقه منچستر، سفر کردم تا با الیزابت دنهام مصاحبه کنم. او کمیسیونر اطلاع‌رسانی انگلستان است که می‌شود گفت تواناترین رگولاتور داده روی سیارۀ زمین است. بحث مان گسترده بود، اما یکی از پروژه‌های آن نهاد که شوق او را برمی‌انگیخت «آیین‌نامه طراحی متناسب با سن» یا به طور خلاصه «آیین‌نامه کودکان» بود که هم‌اکنون در مرحله مشاوره عمومی است. این آیین‌نامه جدید محدودیت‌های سخت‌گیرانه‌ای برای محتوا و طراحی اپ‌ها، بازی‌ها و پلتفُرم‌هایی که کم‌سالان را هدف می‌گیرند، وضع می‌کند.

تا چند هفته پس از ملاقات دنهام، ایده مهاجرت دیجیتال و معنایش برای نسل من دست از سرم برنمی‌داشت. همیشه گمان می‌کردم متصل نبودن من در دوره کودکی، مانعی سر راهم بوده است؛ همین موضوع هم روشن می‌کند که چرا نمی‌توانم از کنترل تلویزیون هوشمند یا تنظیم ترموستات دیجیتال سر در بیاورم، مثل اکثر بچه‌ها، روز‌های بیکاری تابستان را در باغچه پرسه می‌زدم تا ببینم هر ابر شبیه چه چهره‌ای است، ولی کودکی‌ام (مثل اکثر بچه‌های دهه ۱۹۸۰) سرشار از زباله فرهنگی هم بود. مدتی که من جلوی صفحۀ نمایشگر می‌گذراندم به مراتب بیشتر از بچه‌های خودم بود.

معصومیت از دست رفته
شروع به تحقیق کردم که مشخصه نسل من چه بود؟ آن «معصومیتِ» ازدست‌رفته، اگر اصلاً معصومیتی در کار بوده، چه بود؟ بعد غافلگیر شدم که فهمیدم بسیاری از عصب‌شناسان، روان‌شناسان فضای سایبری و اخلاق‌شناسان فناوری که زندگی‌شان را وقف بررسی دلالت‌ها و پیامد‌های فرهنگی و اخلاقی انقلاب دیجیتال کرده‌اند، معتقدند نسل من و خاطره آن گذشته مشابه جمعی‌مان ویژگی خاصی دارد، نه این که مهاجران دیجیتال باهوش‌تر یا مستعدتر از نسل بومیان دیجیتال باشند که پس از ما آمده‌اند. گویا ما از این نظر منحصربه فردیم که واپسین نمونه‌های یک گونۀ روبه‌انقراض هستیم بنابراین آخرین منابع حیّ و حاضر از یک پهنه تجربه بشری هستیم که چیزی نمانده از دست برود.

«ترجیح می‌دهی کدام باشی: بسیار فقیر با دوستان فراوان، یا بسیار ثروتمند بدون دوست؟» همین اواخر، پسرخوانده ۱۱ ساله‌ام بی‌مقدمه این سؤال را از من پرسید. جوابش برای من ساده بود. گفتم: «فقیر با دوستان. در درازمدت، تنهایی بدتر از فقر است.» پسرخوانده‌ام مخالف بود. «اوووم... ثروتمند بدون دوست. در عمارتم می‌مانم و فورت‌نایت بازی می‌کنم و یوتیوب تماشا می‌کنم و با آدم‌های آنلاین معاشرت می‌کنم.»

برای تولد ۱۱ سالگی‌اش اولین تلفن هوشمند را به او دادیم که انگار کلید‌های دروازه‌ای جادویی به سوی یک جهان موازی آرمانی را به او داده‌ایم. به یک معنا هم لابد همین کار را کردیم. چون در آغاز دوره بلوغ، دلخوشی به او دادیم که برای معصومانی مثل من و همسرم در دوران نوجوانی‌مان- دورانی که از دیگران فاصله داشتیم- در کار نبود: حس دایم با دوستان بودن، فقدان تنهایی.

آثار زیان بار
سال‌هاست بحث علمی می‌شود که آیا استفاده مُدام از اینترنت، اثر زیان‌باری بر کارکرد مغز انسان (به ویژه مغز‌های درحال‌رشد کودکان) دارد یا نه؟ بحث بی‌پایان «مدت‌زمان صفحه» از قدیم بیشتر مبتنی بر گمانه‌زنی و کمتر بر اساس داده‌های استوار بوده است. اما بهار امسال نتایج یک مطالعه فراگیر بین‌المللی در ژورنال معتبر بین‌المللی ورلد سایکایتری منتشر شد که شاید ورق را به نفع شکّاکان به فناوری دیجیتال برگرداند.

یک تیم بین‌المللی از پژوهشگران که با دو روش‌شناسی مجزا (تصویربرداری مغز ام‌آرآی و مشاهده رفتاری) روی گروه‌های نمونه وسیعی مطالعه می‌کردند، همگی شواهد قانع‌کننده‌ای یافتند مبنی بر این که استفاده طولانی از اینترنت «تغییرات حادّ و پایداری در نواحی خاصی از شناخت» ایجاد می‌کند که می‌تواند منعکس‌کننده تغییرات درازمدتی در مغز باشد و بر بازه توجه، حافظه و تعامل‌های اجتماعی اثر می‌گذارد.

دکتر ژوزف فرث، عصب‌شناس متولد منچستر و مدیر این مطالعه، به من گفت: به نظر می‌رسد مغز انسان معاشرت و اتصال آنلاین را تقریباً شبیه نسخه رودرروی آن تفسیر می‌کند (که خبر خوبی برای آن فوق‌ثروتمندان بی‌دوستِ خانه‌نشین است)، ولی ثابت شده است که دیگر کارکرد‌های شناختی تضعیف می‌شوند. او گفت: مثلاً مغز نسبتاً سریع عادت می‌کند که با اینترنت مثل یک‌نوع بانک حافظه برون‌سپاری‌شده برخورد کند که به مرور زمان به کاهش «کارکرد حافظه تعاملی» خودمان منجر می‌شود. این کارکرد همان فرایند‌های مرتب‌سازی ذهنی است که ذهن پیاده می‌کند تا یک واقعیت یا تصویر ذهنی را جایابی کند و بردارد.

فرث توضیح داد: «مشکل اینترنت این است که به نظر می‌رسد مغزمان به سرعت می‌فهمد اینترنت وجود دارد و [کار‌های خودش را]برون‌سپاری می‌کند». اگر می‌شد برای دستیابی به اطلاعات به اینترنت هم مانند کتابخانه ملی بریتانیا تکیه کنیم، ایرادی نداشت. ولی وقتی ناخودآگاه یک فرایند شناختی پیچیده را به یک دنیای نامطمئن آنلاین برون‌سپاری می‌کنیم که در معرض شیّادی منافع سرمایه‌داری و تحریف‌کنندگان است، چه می‌شود؟ او پرسید: «چه بر سر کودکان متولدشده در دنیایی می‌آید که در آن، حافظه تعاملی دیگر اساساً یک کارکرد شناختی [مغز]نباشد؟»

حتی تصویر جدیدی که دنهام می‌خواهد از اینترنت بسازد نیز نمی‌تواند آن معصومیت پیشا-دیجیتال ما را کاملاً احیا کند. هرقدر هم قانون وضع شود، آن فقدان پیشین را به ما برنمی‌گرداند. معنای حرفم این نیست که نمی‌شود با تمرین دقیق روزانه، آن معصومیت یا حداقل نسخه‌ای از آن را پس گرفت؛ تمرین‌هایی از قبیل این که اتصال بچه‌هایمان به اینترنت را قطع کنم و آن‌ها را به باغچه بفرستم تا بازی کنند یا این که یک ساعت پشت میز خالی پدرم بنشینم.

منبع: ترجمان

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶۷۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۷ ۰۱ آذر ۱۳۹۸
اینترنتو وصل کنید
Iran (Islamic Republic of)
امیر مقدم
۲۱:۵۸ ۰۱ آذر ۱۳۹۸
امیدوارم فردا نت وصل شده باشه! وگرنه...
Iran (Islamic Republic of)
نفس
۰۵:۴۳ ۰۱ آذر ۱۳۹۸
عاااااااااااشقتم yjc
Iran (Islamic Republic of)
ف
۰۱:۵۱ ۰۱ آذر ۱۳۹۸
قبل از ماشین...پیشرفت طب ...چکار میکردیم؟
Iran (Islamic Republic of)
سونا
۰۱:۱۷ ۰۱ آذر ۱۳۹۸
تروخدا اینترنتو وصل کنید من چندروزه هیچ درامدی ندارم معده درد عصبی ولم نمیکنه بخدا دیگه انقد گریه کردم حالم بده
Iran (Islamic Republic of)
تینا
۰۱:۱۲ ۰۱ آذر ۱۳۹۸
چقدر گزینشی نظراتو میذارید چرا انقدر سانسور میکنید؟اینجاهم حق انتقاد نداریم؟کاملا معنیه آزادی بیان معلوم شد آزاری بیان یعنی هرچی به نفع دولت و مسئولین بگی آزادی بقیشو سانسوری
Iran (Islamic Republic of)
ابراهیم
۲۱:۴۹ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
وصل شه یا نشه هیچ کاری نمی کنیم فقط مثل لودر کار میکنیم تا میخوایم چیزی بخریم سوبله میشه
Iran (Islamic Republic of)
اچ
۲۳:۱۷ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
هععععیییی...... حرف دل شوهر بیچاره منو زدی....
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۱۸:۳۸ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
قبل از اینترنت چکار می کردید؟
من: yjc می دیدم
بعد از اینترنت چکار می کنی؟
من:yjc می بینم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۳ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
عجیبا غریبا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۳ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
عجیبا غریبا
Iran (Islamic Republic of)
خاطرات کودکی
۱۸:۲۱ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
داداش دستتون درد نکنه چند روز اینترنت قطع بود به همه اقوام سر زدیم چندجا ناهار و شام دعوت شدیم رفتیم خوش گذشت , اقوام هم اومدن خونه ما دیگه روحیمون عوض شد.

فقط من هنوز احساس کمبود میکنم ! اگر امکانش هست آدرس اعضای شورای عالی امنیت ملی و وزیر کشور رو هم بزارید برسیم خدمتشون سلام گــــــــرمــــــــــــــــی تقدیمشون کنیم ثواب داره .شاید کسی نرفته دیدنشون بنده خداها نمیدونن هنوز اینترنت وصل نشده!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۵ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
ده وصلش کن اون لامصبو تا اون روی سگم بالا نیومده
Iran (Islamic Republic of)
معین
۱۷:۲۵ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
اینترنت کی وصل میشه؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
Nafas
۱۷:۰۰ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
اوهههههه چقدرم نظر دادین به خدا اگه اینترنت بود اگه گذرتون به اینجا میخوووورد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۰ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
تا چشت کور شه ما نظر میدیم اصن عاشق خبرنگاران جوان هستیم :)
Iran (Islamic Republic of)
یه شخصی
۱۷:۵۴ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
با نفس درست صحبت کن :)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۷ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
در مورد جامعه امریکا نوشته.نه مردم ایران.ایرانیها اغلب پنج شش ساله اینترنتو شناختند از طریق گوشی هوشمند.ضریب نفوذ اینترنت هم در همین چند سال اخیر بالا رفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۴ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
33
Iran (Islamic Republic of)
نگین
۰۰:۵۲ ۰۱ آذر ۱۳۹۸
ولی تو همین پنج سال(که البته خیلی بیشتر از ۵ ساله)پدر اینترنتی در آوردن مخصوصا نوجوونا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۳ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
از اآنجاییکه ما ایرانیان اکثرا اهل افراط و تفریط هستیم وهمیشه وقت مفیدمان را برای چیزهای غیر واحب تلف می کنیم بهتره اینترنت فقط دررساعات محدود قابل دریافت باشه تا مردم بخصوص جوان ها بموقع بخوابند و بموقع جهت کسب و کار و فعالیت بیدار شوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۵ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
فکر کنم شما مادر دانش اموز هستید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۷ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
شما برو برای خودت برنامه ریزی کن که به موقع بخوابی و بدونی کی چیکار کنی کی چیکار نکنی! اینجا مگه بقیه بیکارالدوله هستن؟؟ خیلیا کسب و کارشون اینترتی هست و برای خیلی کار های ضروری به اینترنت احتیاج دارن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۸ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
از ااآنجاییکه شما کاملا از کسب و کار های حرفه ای و حلال جوانان در فضای اینترنت بین المللی بی خبر هستین، این نظر رو نوشتین و من خیلی محترمانه با شما مخالفت میکنم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۵ ۰۱ آذر ۱۳۹۸
آدمی که توی زندگیش موفق میشه یه آدم خودداره یعنی می‌تونه جلوی خودشو بگیره و کمتر سمت اینترنت بره و وقتشو اونجا هدر نده. اگه به خاطر نبودن اینترنت و از سر اجبار بخواد این کارو کنه هیچی نمیشه.
و این ک اوضاع طوریه ک اینترنت بهترین راه سرگذمیه واسه جوونا.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۴ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
عینع اینع بگی قبل اینکه ماشین و هواپیما نبودن چیکار میکردیم
Iran (Islamic Republic of)
کریم
۰۰:۱۸ ۰۱ آذر ۱۳۹۸
والا
Iran (Islamic Republic of)
یک ایرانی
۱۳:۲۳ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
جوری میگین قبل از اینترنت...بعد از اینترنت....
انگار از جنگ حرف میزنین
بابا اینترنت بد نیست
خیلیم خوبتر شده بعده اینترنت
چ کارهایی که میشه باهاش انجام داد
جدا باید تفکرتونو عوض کنین
Iran (Islamic Republic of)
جغفر
۱۲:۰۴ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
قطعی اینترنت قطعا خاطره نمیشه . تازه خوششون اومده از فردا کوچکترین اتفاقی تو مملکت بیوفته میزنن قطع میکنن اینترنتو تازه برای سایت های داخلی هم که بد نشده. تا صد سال فکر نمی کرد انقدر بازدید داشته باشه. باید از این مملکت رفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۵ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
دزدها پول ها رو برگردونن، ارزش پولمون رو دوباره بالا ببرید، تورم رو بردارید. سرگرمی ایجاد کنید. اشتغال ایجاد کنید که ملت از سر نداری خرده فروشی نکنن تو اینستا. اینایی که گفتم زیر سر اینترنته؟ اگه بله فقط اینترانت باشه. نمیشه که همه اینا باشه اینترنتم نباشه. کامتت منم باید باشه ادمین جان
Iran (Islamic Republic of)
تینا
۰۱:۱۷ ۰۱ آذر ۱۳۹۸
خیلی خاطرتو خواستن نظرتو تایید کردن من دوسه تا نظر اینجوری نوشتم هیچکدوم تایید نشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۶ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
آها حالا از اینکه شما بیاد مردم میندازید دنیا قبل اینترنت چ شکلی بوده دارین به خودتون افتخار کنید آورین آورین
Iran (Islamic Republic of)
یه رهگذر
۱۱:۳۹ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
همین وایستین چرت و پرت تحویله ملت بدین
Iran (Islamic Republic of)
Saeed
۱۱:۰۸ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
دیدنیها نگاه میکردیم
Iran (Islamic Republic of)
دانش اموز 17ساله
۱۰:۳۸ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
ادمین جان خسته نباشی و کامت همیشه شیرین..تورو خدا یه خبری از زمان دقیق وصل شدن نت تهیه کنین.. به خدا ملت کار دارن.ما رو مسخره کردن یعنی چی.تا کی صبر کنیم.والا مردم دوباره میریزن تو خیابون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۳ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
هر کسی که جنبه ی استفاده کردن از فضای مجازی رو نداشته باشه قطعا به مشکل بر میخوره و تحت تاثیر شرایط قرار میگیره که این تعداد از افراد خیلی کم هستند اما دلیل نمیشه بخاطر اون یه عده کم همه ازش محروم شند.
دیگه اعصابمو ریختین بهم وصلش کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۹ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
یه تیتر هم بزنید هزاران کسب و کاری که تو یه هفته نابود شد
Iran (Islamic Republic of)
ساقی
۰۹:۲۶ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
بعد یه مدت دیگه نمیگم تورو خدا وصل کنید....
کمترین حقوق مردم رو رعایت کنید
به ولایت علی قسم این راه اخرت خوشی نداره
Iran (Islamic Republic of)
آیران
۰۹:۰۹ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
به نظرم همگی به یاد عصر یخبندان بریم بشینیم تو غاررررر
Iran (Islamic Republic of)
mehdi
۰۹:۰۲ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
با سلام
نگران نباشید نت هم وصل میشه بعد این قطعی اینترنت میشه براتون خاطره -و سعی کنی حرص نخورید برا سلامتی تون خوب نیست -خدا عاقبت همه مارو ختم بخیر کنه -
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۵ ۰۵ آذر ۱۳۹۸
اگه بیکار شده بودی و ضرر میکردی بازم اینارو میگفتی ؟ :)
Iran (Islamic Republic of)
پژمان تورک
۰۸:۳۵ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
الان خوبه ماهم بگیم قبل اختراع هواپیما مسئولین باچه وسیله ای سفر میکردند الان هم باهمون رفت امد کنن ... یا بگیم بجای برق از نفت استفاده کنید و...
اقا قبل اینترنت ی غلطی میکردیم دگ الان نت و وصل کنید بعد یک هفته دارید ازمون لطیفه میپرسیدا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۴ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
قبلا با دود با قبیله های بغل دستی ارتباط بر قرار میکردیم. دود بهتر از آذری جهرمی کار میکرد.
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۰۴:۰۳ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
باسلام، پدرم عمل کرده. طرف قرارداد بیمه دی هستیم سه روز توی تهران سرگردان بودیم نتونستيم داروهاش را بگیریم. تمام داروخانه های طرف قرارداد ميگفتند سایت قطعه شده با اینکه صدا سیما ميگفت شبکه ملی برقراره اما مجبور شدیم داروها را آزاد دریافت کنیم
Italy
همه
۰۳:۴۶ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
تو رو به هرکس می پرستید وصلش کنید. بازی و دانلود و پژوهش و همش به کنار!!! می تونید یک لحظه خودتونو بذارید جای ما دانشجوهایی که ایران نیسیم؟ حال مارو هیچکس نمی فهمه. از همه عزیزانمون ذوریم و بی خبر. هزینه ها جوری نیست که بشه باهاشون هرروز تماس گرفت. هرکسی هرکاری کرد درست یا غلط یا هرچی چرا باید اینجوری با اعصاب و روان ما بازی بشه؟ بعضی از ما مشکلاتی داریم که باید دایم با خانواده در تماس باشیم. و به امید اینترنت اینجا اومدیم از اول
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۳۸ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
ما از اینترنت کار برای خودمون درست کزدیم و بقیه رو هم بهشون کاردادیم و از بیکاری نجات داذیم لطفا برای وصل شدن اپراتوزهای اینترنت تلاش کنید
Iran (Islamic Republic of)
سجاد
۱۶:۳۹ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
به ما هم کار بدین از اینترنت
Iran (Islamic Republic of)
سروش
۰۳:۱۴ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
کاش اینترنت دیگه هیچوقت وصل نشه...نامزدم تو اینستاگرام با یکی اشنا شد مچشو گرفتم طلاقش دادم.اینستاگرام شده منبع فساد و فحشا.از مسئولان زحمتکش خواهش می کنم اگر هم اینترنت رو وصل کردن در فیلتر کردن اینستا شکی به خودشون راه ندن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۳ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
ادمی که کثیفه کثیفه ،چه اینستاگرام باشه چه نباشه ،ادمیم که درسته ،درسته چه اینستاگرام باشه چه نباشه
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۰:۵۹ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
اونی که بخواد کاری بکنه اگه نت هم نباشه کار خودش رو انجام می ده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۷ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
اشتباه نامزد جنابعالی ربطی به فاسد بودن اینستاگرام نداره. شما با کارد هم میتونی آدم بکشی هم کارای مربوطبه غذا رو انجام بدی. به نحوه استفاده خودتون مربوطه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۵ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
زن خودت رو کنترل میکردی. چیکار به اینستا داری |:
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۹ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
ذات که خراب باشه نیازی به اینستا و غیره نداره. تو خیابون میافته دنبال زن و بچه های مردم
Iran (Islamic Republic of)
@
۱۶:۱۵ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
نامزدو چجوری طلاق می‌دن؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۸ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
نامزدتو طلاق دادی ؟؟! میگن دروغگو کم حافظست . . .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۵۳ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
کم کم باید بریم سمت غار نشینی:):):)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۷ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
خیلی وقته تو غاریم.
Iran (Islamic Republic of)
سینا
۱۰:۳۲ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
غصه نخور درست میشه
Iran (Islamic Republic of)
بهار
۰۲:۳۲ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
چرانظرمنوتاییدنمیکنین حسووووددا
Iran (Islamic Republic of)
محمدرضا
۱۰:۳۳ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
خب الان که تایید شد مثلا میخوایی چیکار کنی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۲۳ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
نت گم گشته باز نیاید به مردم غم بخور.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۹ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
خدا خیرتون بده
Iran (Islamic Republic of)
نگران بهاره رهنما اینا
۰۱:۱۹ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
اینارو ولش کن. من هنوز نگران بهاره رهنما و ساکنان برج کاملیا سه هستم و در پارکینگ شون که خراب بود :((((
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۰۱:۱۰ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
لطفا یه مرورگر ایرانی معرفی کنید باقید ادرس وب که کار کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۲ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
اخرش که چی ؟
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۰۰:۲۴ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
اخه لامصب من بعد عمری عاشق شدم. تازه داشتم گرم میگرفتم باهاش که نت قطع شد. یعنی این رواست که یه جوون دانشجو موقع عاشقی این بلا سرش بیاد؟ این است حقوق جوان؟ مادرشم نمیزاره تلفنی گپ بزنیم. تازه شروع رابطه بود نامردا.... خوش خوشان بود نامردا....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۸ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
الهییییی :(((
وصل میشه ایشالا بازم باهم خوب میشین
هرجا جدایی عاشقارو میبینم احساساتی میشم
Iran (Islamic Republic of)
ممدو
۰۷:۵۳ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
بقول پایتخت 5 : چ بدبختیه اییییین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۴ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
عه جدا توم مث منی پس .منم داشتم تازه نئشه میشدم از عشق و عاشقی که قطعی اینترنت زد فاتجه خونده به رابطمون
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۱۳:۴۰ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
آخی...
قشنگ ترین کامنتی که خوندم همین بود.
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۰۰:۰۲ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
از اول اینترنتو اختراع نمیکردین که الان یادمون بدین چجوری قبلا بدون اینترنت بودیم .....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۲ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
اینترنتومااختراع نکردیم اختراع مادروغ دزدی فریب اختلاس محرومیت و مردم ازاریست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۷ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
کسی حواسش به مانیست؟؟؟
کسی حواسش به مانیست!!!
کسی حواسش به مانیست...
Iran (Islamic Republic of)
حسین باقرپور
۲۳:۰۷ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
الان کلی از استارتاپ ها ، کسب و کار فضای مجازی و بازاریابی ها از طریق اینترنت انجام میشه. کارهای مطالعاتی نیاز به اینترنت داره. اگه شبکه های اجتماعی در حال حاضر به امنیت ضربه میزنه. چرا گوگل و دستیابی به سایت های خارجی رو مسدود کردن؟ کاش مردم رو از بدیهی ترین خواسته شون که یه سرچ ساده توی گوگل هست محروم نمی کردن...
Iran (Islamic Republic of)
هانی
۲۲:۵۸ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
بهتر بود تیترو اینطور می زدین... قبل از گرانی بنزین چه کار می کردیم؟! یا قبل از تولید بنزین چه کار می کردیم؟ یا قبل از کشف نفت چه کار می کردیم؟! یا قبل از کشف آتش چه کار می کردیم؟! :/
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۶ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
عالیی
Iran (Islamic Republic of)
a
۰۹:۲۸ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
با شتر جا به جا میشدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۳ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
عالی
Iran (Islamic Republic of)
Iran
۲۲:۵۰ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
قبلا هواپبما هم نبود .قبلا چرخ هم اختراع نشده بود.قبلا اتش هم اختراع نشده بود.وقبلا حتی انسان بلد نبوده حرف بزنه .و قبلش انسانی وجود نداشته....وقبلش هم کره زمینی در کار نبوده..و این گونه شد که تنها چیزی که بین انسان ها به طور مساوی پخش شد عقل بود.چون همه فکر میکنن دارند
Iran (Islamic Republic of)
رضا135
۲۲:۲۴ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
سلام. حقیر پژوهشگرم و حدود چند هزار جلد کتاب تو رایانم دارم. خب 100 سال پیش باید برای پیدا کردن اینها کل کتابخونه های ایران رو میرفتم. شایدم مجبور میشدم چندتا کشور دیگه رو هم برم اگه توانشو داشتم..
با افراد مختلف در ارتباطم. از تفکرات و نظراشون آگاه میشم. فرهنگ کشورها و افراد مختلف دنیا رو تو همین اینترنت میبینم. اصلا این نگاه که قبلا رو با الان مقایسه کنیم از ریشه اشتباهه. انقدر واضحه مسئله که احتیاج به توضیح نداره. و انقدر مثال زیاد هست که نمیدونم کدوم رو بگم.
Iran (Islamic Republic of)
shoka.
۲۳:۴۳ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
منکه قانع شدم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۷ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
جان خودم اومدم مثبت بدم دستم خورد به منفی .. حلالم کن
Iran (Islamic Republic of)
سهیل
۰۰:۵۰ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
شیر مادرت حلالت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۴ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
کدومو بگم؟
Iran (Islamic Republic of)
سمیه
۱۰:۰۶ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
من که قانع نشدم.مشکل همینه که میگید چند هزار جلد کتاب در یک رایانه!!!ای کاش چند هزار نبود فقط دهوجلد بود ولی واقعی بود کافی بود.من‌خودم هم‌محقق هستم و با اطمینان میگم اینترنت در نهایت باعث انقراض بشر خواهد شد!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۷ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
خداییش راست میگه آقا تو این اوضاع بد و گرونی به جای کمک زدید اینترنت رو هم قطع کردید بعضیا با اینترنت زندگیشون میچرخه رسیدگی کنید مردم را بیشتر از این اذیت نکنید ادمین چرا نظرات رو تایید نمیکنی ؟؟؟؟پیگیر هستید ؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۷ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
سلام. 10 جلد؟ 10 جلد برای کسی که هفته ای یک کتاب میخونه کافی نیست دوست عزیز. در ضمن محقق و پژوهشگر مجبوره به بعضی از نسخ (چه خطی و غیر خطی) دسترسی داشته باشه و منابعش رو چک کنه و یا متنی رو در اون کتاب پیدا کنه و صحتش رو ببینه. اتفاقا این چند هزار جلد رو بنده اول نیاز پیدا کردم بعد دانلود کردم. نه اینکه همینطوری دانلود کنم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۱ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
کاش میومدن با شما مصاحبه می کردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۶ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
سلام
موافقم باشما. بنده هم پژوهشگرم و حسابی مطالعاتم نیمه کاره مونده ولی هیچ گوش شنوایی نیست که بفهمه قطع اینترنت چه خسارتی به کارهای تحقیقاتی ما وارد کرد
Iran (Islamic Republic of)
حمید حق
۲۲:۱۰ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
جدا از همه شوخی ها تا سواد رسانه ایی ما بالا نره نباید اینترنت وصل بشه اون عده ایی که متضرر می شوند باید از راه های مختلف جبران بشه زیانشان.اون عده ایی هم که برای سرگرمی و وقت گذرانی التماس و درخواست می کنن باید بدانن که زندگی دنیا کوتاهه اگه بخواهیم غافل بمونیم بازنده حقیقی ما هستیم.هر موجودی از ان دم که پا به عرصه زندگانی گذاشت به سمت مرگ هدایت میشه.ایا نیرنگ ها و دام ها مادی گرایان دنیا ما رو از عقل و خرد دور نکرده اند؟از پاکی و ازادی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۱ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
مرسی خیلی شادمون کردی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۵۱ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
چرت نگو مومن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۲ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
یعنی همه ما بی فرهنگیم . دمشون هم گرم که قطع کردن.بریم مثل مرتاضهای هندی یه غاری چیزی پیدا کنیم برای عزلت نشینی در دو روز عمر فانی . حرف زیادی هم موقوف ! ! !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۴ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
جناب آقای حق این یکی از ناحق ترین حرفهایی بود که تاحالا شنیدم.
Iran (Islamic Republic of)
a
۰۹:۳۰ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
هزینه کتاب های الکترونیکی و و خرید هایی که کردم رو تو میدی ؟
Iran (Islamic Republic of)
عصبانی
۱۱:۱۳ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
ما فرهنگ رانندگیمون هم خیلی پایینه پس تا فرهنگش ایجاد نشده سوار الاغ شو.خودشناسی و مهارت همسرداری و ازدواج و تربیت فرزند هم که صفره پس لطفا تولید مثل نکن که چند تا مثل خودت را تحویل جامعه بدی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۷ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
قبل اینترنت با اسب اینور اونور میرفتن چاپار ...الان ینی میگید برگردیم ب اون دوران...فکر خوبیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۰ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
نه اونم زیاده... قراره از صفر شروع کنیم... میریم به غارنشنی.
Iran (Islamic Republic of)
غریبه
۲۱:۵۵ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
قبلا تو غار هم زندگی میکردیم
Iran (Islamic Republic of)
آرش آهمند
۲۱:۵۳ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
سلام به شما نویسنده ی عزیز .
اگه اینترنت نبود مشکلی نبود بی شک اما حالا که هست خیلی ها مثل من برنامه نویس هستن و کلی وقت گذاشتن جوونیشون رو گذاشتن پاش . با هزار امید ایده ها رو به برنامه و سایت تبدیل کردن .

الان چند روز هست که درآمد من صفرررررر شده . وام ازدواجم رو با چی پرداخت کنم ؟ کی میاد و جوابگو این عقب افتادن می شه ؟
Iran (Islamic Republic of)
....
۰۲:۱۳ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
باز برید خداروشکر کنید که ازدواج کردید :/ دو هیچ از ما جلویید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۶ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
بانک ها بازن، سایتهاشون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۳ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
برنامه نویسی که نتونه موقعیت جامعه ای رو که در اون زندگی میکنه بفهمه و بره تو این شرایط ازدواج کنه برنامه نویس نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۶ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
دقیقا همین مشکل واسه منم پیش اومده چند روزه دیگه هزینه سرور ها میان اجاره خونه و وام ... تو این مدت هیچ درامدی نداشتم امیدم نامید شده نمیدونم بعد اینکه همچی وصل شد دوباره همچی درست میشه یا محو شدیم
Iran (Islamic Republic of)
فرهاد
۲۱:۳۱ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
بدون اینترنت میشه زندگی کرد به شرطی که توی جنگل زندگی کنی،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۲ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
غار*
Iran (Islamic Republic of)
ریحانه
۲۱:۳۰ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
سلام خواهش میکنم اینترنت وصل کنید با نبود اینترنت کلی از کارهای پروژه وارائه ودفاع کردن از ان عقب افتاده ما تایمی نداریم. همچنین برای نوشتن گزارشکار نیاز بوجود اینترنت داریم وهمچنین برای اطلاع رسانی از تشکیل کلاس و.... نیاز به شبکه مجازی داریم چون این همه راه میریم ووقت میزاریم کلاسها تشکیل نمیشن وتازه جلو دانشگاه متوجه میشیم.
خواهش میکنم رسیدگی کنید تابتونیم حداقل کارهای درسیمون انجام بدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۶ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
این اینترنت بی صاحبو وصل کنید کلی از درسام عقب اوفتاده مسخره کردن هی میگن فردا فردا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۵ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
چرا پیاممم منو نمیزارییییییی
اینکه میگم کارم با نت بوده جرمهههه الان بدبخت شدمممم ندارم حقوق بدم چه خاکی به سرم بریزم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۸ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
قبل اینترنت گاو چرانی می کردی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۸ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
لینک کانال تلگرامتونو میبینم زیر سایت دلم برای تلگرامم تنگ میشه !:(
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۲ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
آخییییییی
Iran (Islamic Republic of)
می
۲۱:۰۲ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
وقتی یه ساعت ازت خبری نیست نگران میشم ، کجایی yjc هانی ؟ برو بگو نت رو وصل کنن زوووووودددددد O_o\ همیییییننننن اااااالللللللاااااااااان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۹ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
لااله الا الله هنوز وصل نکردین که
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۳ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
سبحان الله نه هنوز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۹ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
میبینی حاج آقا
Iran (Islamic Republic of)
دانش اموز 17ساله
۱۳:۱۸ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
اعوذبلله من الشیطان نه والا...انشالله وصل میشه..بسمه تعالی کجا بودی تا تاحالا
Germany
ناشناس÷
۲۰:۴۵ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
`سلام ببین من با اینترنت درس مو میخونم دیگه نه میشه قدیم برگردونید نه هم که فردا میتونم بیاری به قول شکسپیر میگه: گذشته رفته و اینده هم نیامد پس شما حال را دارم حال که اینترنت هست
Iran (Islamic Republic of)
هادی
۲۰:۳۹ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
بچه ها من رفتم لب مرز اینترنتم افتاد رو رومینگ فقط پیامها رو باز کردم 17 هزار شارژم تموم شد در 30 ثانیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۸ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
نوش جونت هههه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۰ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
ارزش داشت؟
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۰:۱۷ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
مثل اینه که بگیم قبلا برق نبود چیکار میکردیم یا ماشین نبود یا لوله کشی آب نبود.چی میگی بابا
Iran (Islamic Republic of)
ممد
۲۰:۱۷ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
همون کاری که الان (سال 1398 شمسی = 2019 میلادی) میکنیم!!!!
حداقل یه سایت معرفی کنین توش بتونیم سرچ کنیم، من کلی از سايتا رو با سرچ از گوگل مياوردم حفظ نیستم ادرسشونو:/
راستی سرچ تو سایت شما هم از گوگله!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۲۰:۱۶ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
خواهش میکنم لطفا مسئولین محترم کمی هم به فکر مزایای اینترنت باشن که چقدر از تحقیقات و کلاس های آنلاین و....توسط همین اینتزنت صورت میگیرد لطفا اینترنت رو وصل کنید چرا ما باید از همه چی محروم باشیم آخه
Iran (Islamic Republic of)
سوری
۰۹:۵۷ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
اره واقعا من کلی پول دادم کلاس زبان انلاین رضا آرش نیا تو تلگرام ثبت نام کردم الانم هیچی ب هیچی دیگه پرید
Iran (Islamic Republic of)
دانش اموز 17ساله
۱۳:۲۰ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
منم کلی از کلاساشو از دست دادم معلم خیلی خوبیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۳ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
بازی میکردیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۵ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
با سنگ بازی میکردیم
Germany
ناشناس
۱۹:۵۴ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
زمان قاجار چکار می کردیم؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۱ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
من ایترنت وصل که خخخخ فقط ملی خخخخ های
Iran (Islamic Republic of)
جاسم
۲۰:۳۵ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
چی زدی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۷ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
چی میگی؟
Iran (Islamic Republic of)
حمید حق
۲۱:۵۲ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
چند روز دیگه اینترنت قطع باشه این اثرات به کلی از ذهنش پاک میشه و دوران پسا مجازی رو تجربه خواهد کرد .وقتی بطور کلی اثار اعتیاد فضای مجازی از ذهن و روح و روانش پاک بشه میتونه چند کلمه و حتی جمله بنویسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۰ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
علی کریمی تویی؟ :)
Iran (Islamic Republic of)
فائزه
۱۹:۵۱ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
قبلا ارزونی بود جمعیت کم بود بعدشم الان کلی کسب و کار تو همین اینترنته اگه قطع میکنید حداقل یه هفته فرصت بدید اونایی که کسب و کار دارن تو اینترنت تو شبکه های ایرانی کانالشو معرفی کنن که حداقل بتونیم از این طرف دنبالشون کنیم بعدشم جستجوگر خوب بزارید اصلا جستجوگر نداریم من همش میخوام یه چیزی سرچ کنم نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۶ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
نسل سوخته
Iran (Islamic Republic of)
M
۱۸:۴۲ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
ادمین جان چرا از منو تایید نمیکنی؟جواب من رو هم نمیدی حداقل یه :) بفرس
Iran (Islamic Republic of)
امییییییر
۱۸:۲۶ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
سال 82 یادمه از شبکه 3 یه مستند راجب اینترنت پخش میشد که در آینده و با توسعه اون چه کاربردهای تو زندگی روزمره خواهد داشت ...یکی از مهم ترین مواردی که گفت این بود که اگر اینترنت در دسترس قرار بگیره عکس های یک بازی فوتبال بلافاصله بعد از اتمام بازی به سراسر دنیا مخابره میشه!خخخخخخخخ
واقعا آدم خندش میگیره ،حالا بعد از 15 سال ملت از قطعی اینترنت به ستوه اومدن !
در اینصورت خیلیا موافقن که باید محقق اون مستند روگیر آورد به جرم نشر اکاذیب در ملا عام ادام کرد !
اما در حقیقت باید قبول کرد که تنها 15 سال پیش درک ما از اینترنت چقدر ناچیز بود ،در حد اینکه وقتی میخاستن اونو واسه مردم جا بندازن ،مخابره عکسهای یک بازی فوتبال رو بلافاصله بعد از پایان بازی به تمام دنیا رو مثال زدن!
پس انقد اینترنت اینترنت نکنید ،قبول کنید که ما در اول راه هستیم و اگر نتونیم در این مورد حرفی واسه گفتن داشته باشیم توسط کشورهای قدرتمند بلعیده میشیم ،بذارید متخصصان و دانشمند های ما با آزمون و طارمی در نوک حمله به هماهنگی برسند و گلزنی کنند ....!اااااا ببخشید ....
دانشمند های ما با آزمون وخطا در این زمینه تجارب مفیدی کسب کنن و به سطح دیگر کشورهای قدرتمند برسند ....صیور باشید و آینده نگر تا مجبور نباشید برای بازی کردن یک گیم که توسط آمریکا برای ایرانیها تحریم شده بخواهید از فیلتر شکن استفاده کنید !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۷ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
شما از اینترنت در حد سایتای ملی استفاده کن و اصلا از گوگل استفاده نکن. چکار به بقیه داری؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۶ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
کم بخور همیشه بخور
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۴ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
درکت از اینترنت در حد گیم هست؟ متوجه نیستی که دنیا یه شبکه جهانیه؟متوجه هستی که ایزوله شدن یعنی چی؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۶ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
موبایل و کامپیوتر هم خیلی وقت نیست اختراع شده. الان میشه گذاشتشون کنار؟؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۲ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
گوگول کی بودی تو
ببخشید گوگل
خخخخخخخخخخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۰ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
اقایون مگه حتما باید کار واجبی باشه تا دلیلی باشه برای وصل ک دارید دلایل مهم میارید؟؟ اصلا مردم برای تفریح نت میخوان مگر اصلا به کسی ربطی هم داره کی چه استفاده ای میکنه؟:؟ این حق مسلمه این حقه انتخابه ک خدا بما داد اما یکسری ها از ما گرفتند...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۸ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
والا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۰ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
ای رحمتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتت
Iran (Islamic Republic of)
سهیل
۰۰:۵۸ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
شیر مادرت حلالت
Iran (Islamic Republic of)
ازادی
۰۱:۲۲ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
سلام.پرسشی دارم.ایا امنیت حق همه نیست؟ایا سلامت روح و روان جامعه حق همه نیست؟اگه یک باغبون یا کشاورز خوبی باشی حتما میوه و محصول فاسد شده رو از سبد و محل نگه داری محصولات و میوه های سالم جدا میکنی اگه نکنی در حق برداشت های{میوه ها} سالم و ازاد جفا و کم کاری کردی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۹ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
آزادی جان باغبان یا کشاورز خوب حتما میوه و محصول فاسد شده رو از سبد و محل نگه داری محصولات و میوه های سالم جدا میکنه نه اینکه کل درختای باغ رو بکنه بندازه دور
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۷ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
بریم خودمون اینترنت درست کنیم ،مثل برق ،آب ،دیگه نیاز نباشه منت کشی کنیم ،خودمون اینترنت تولید کنیم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۰ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
کاری نداره همه چیز درست میشه
Iran (Islamic Republic of)
اد
۰۹:۱۹ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
داداش اینترنت نیمرو نیست که خودمون درست کنیم مگر شهر هرکه تازه بر فرض هم که اینترنت درست کردند محتوا رو چه میکنند . بازی سریال فیلم ، مستند علمی اینها رو چه میکنن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۳ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
چرا نظرم برسی نمیشه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۲ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
کاش استفاده از اینترنت و بلد بودیم و اینطور نمیشد....از ماست که بر ماست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۷ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
از ما نیست از شماست
دیر اقدام کردی دوست عزیز
و من الله توفیق
این آخری رو گفتم که پيامم رو تایید کنن، شما هم امتحان کنید خیلی تاثير داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۱ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
قبلا اینترنت نبود درست من خودم دهه ۷۰هستم حالا که هست چرا نباید درست استفاده بشه که مجبور بشن قطع کنن بابا تروخدا سرتونو از زندگی مردم بکشید بیرون تا یه سوژه تو خیابون میبینید سری فیلم میگیرید میذارینن تو اینترنت کجای دنیا اینجوره اخه بخدا خودمون داریم قبر خودمونو میکنیم فقط کاقیه سرمون تو لتک خودمون باشه تا یه جیزی تو خیابون میبینید سری میفرستید برا برنامه های ماهواره ای که چی خودتونو دست میندازین یه بار شده یکی از خارجیا بیان خودشون خودشونو مسخره کنن فیلم خودشونو نشر بدن تو اینستا و این برنامه ها یا بیان بدن دست برنامه های ایرانی به جای گله کردن از قطعی اینترنت بهتره به خودمون بیایم همیشه کرم از درخته اگه از اینترنت درست استفاده میکردیم مسعولین مجبور به همیچین کاری نمیشدن حتی به خودشونم ضرر زدن با این کار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۷ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
احسنت...بااین حرف حسابت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۸ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
اصلا یه وضعیه ها
ولی خدایی به همه کارام میرسم
تبلت و گوشی پر شارژژژژ
Iran (Islamic Republic of)
کوروش
۱۷:۱۷ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
نبودن اینترنت بد هم نیست، این ۵ روز یکم بیشتر حواسمون به اطرافمون هست
Iran (Islamic Republic of)
بىژن
۱۶:۴۴ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
آقا من موندم اىن فرح و پسرش چه دلى خوش کردن پسره ىه وعده هاىى مىده انگار که تخت رو براش آماده کردن
خدا شفا شون بده انشا الله
Iran (Islamic Republic of)
میثم
۱۶:۳۸ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
برادر گلم الان عصر ارتباطات هست بدون ارتباطات در عصر جدید نمیشه زندگی کرد. اگه راست می گیرد یه هفته ارتباطات بانک ها رو قطع کنیید ببینید چه وضعیتی میشه.
Iran (Islamic Republic of)
صابر
۱۶:۳۴ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
دوران بچگی ما ا همه این کاستی ها بهترین دوران بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۷ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
اره واقعا ما قبل ار اینترنت تو غارها زندگی میکردیم و حالا هم بهترین موقع است که به غارهای خودمان برگردیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۳ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
100 سال پیش اینترنت نبود ولی مردم شاد بودن ما هم برای شاد بودن نیازی به اینترنت و تکنولوژی نداریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۲ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
چقد محدود فکر میکنید متاسفم مگه اینترنت برای شاد بودنه چرا تو کاری ک چیزی نمیدونی نظر میدی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۹ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
قصد بی احترامی ندارم اما همین طرزفکر شماست که ما رو یه کشور جهان سومی نگه داشته....عصر عصر تکنولوژیه ....پیشرفت با شادی میسر نمیشود جناب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۰ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
چه ربطی داره
چطور نمیاین بگین دویست سال پیش خونه ها رو با کاهگل میسازن الان هم با کاهگل بسازین
چطور نمیاین بگین دویست سال پیش سه ماهی یبار میرفتن حموم الان هم سه ماهی یبار برن حموم
چطور نمیاین بگین دویست سال پیش با شتر میرفتن سفر الان هم با شتر برین سفر
چطور نمیاین بگین دویست سال پیش با یه سرماخوردگی میمردن الان هم بمیرن
چطور نمیاین بگین دویست سال پیش نامه میدادن سه ماه تو راه بود الان هم نامه بدن
چط.ر نمیاین بگین دویست سال پیش مالیات و عوارض و تعرفه و این چیزا در این حد نبود الان هم نباشه
.....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۴ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
تو غار بودیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۷ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
شما شاید ولی بقیه مشخصه
Iran (Islamic Republic of)
ساناز
۱۵:۴۲ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
ىه جورى مىگىن انگار ما تو اىنترنت غرق شدىم مگه ما مثل شماىىم فوقش ماهى 2 گىگ استفاده کنىم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۰ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
قبل از اینترنت با تیرکمون شاه رینگ دوچرخه بازی میکردیم خخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۷ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
درآمد هامون از طریق اینترنت هست
الان جوابگو این هستید که این مدت چقدر ضرر کردیم
خودتون ام میگین وقتی نداشتم از دنیا عقب بودیم
آیا الان واقعا اینجوری هست
هرکسی تو هر زمینه ای استعداد پیدا کرده است
و اصلا ا اینا بگذریم من زندگیم رو از این طرق درمی آوردم
میشه وصل کنید
پول ندارم الان نان بخرم
Iran (Islamic Republic of)
و
۲۱:۱۴ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
از شدت استرس دچار رفلکس معده شدم
کارم اینترنتیه T_T یسری منتظرن حقوقشونو بدم چیکار کنم از کجا بیارم بدبخت شدیمممم
وصلش کنین اینترنتو چقدددر صبرکنیم
یا بگین حتما چه روزی وصل میشه ادم بدونه چیکار کنه خدایا
Iran (Islamic Republic of)
ف
۱۵:۲۷ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
باشگاه جان یه سوال
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۰:۰۷ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
بپرس عزیزم خجالت نکش
Iran (Islamic Republic of)
ali
۱۵:۲۳ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
سلام تروخداااااااااااوصل کنیددلم برای اینترنت تلگرام خیلی تنگ شده مافامیلهامون عاشق اینترنت هستیم که وصل میشه اینترنت
Iran (Islamic Republic of)
هعی دنیا
۱۵:۱۸ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
قبل اینترنت چیکار میکردم ؟؟؟ یه قل دوقل تو کوچه بازی میکردم
Iran (Islamic Republic of)
دخترایرانی
۱۴:۵۴ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
چمچاره
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۴:۴۷ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
به شرطی که به شرلیط قیمت قبل گرونی بنزین برسیم چشم دیگه اینترنت که اوفه رو روشن نمیکنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۶ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
آقا ما اصلا می خواهیم کند ذهن باشم! اینترنت مارو وصل کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۵ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
یه سوال اساسی تر بپرسید..قبل از کشف آتش و آهن چکار می کردید؟
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۴:۳۲ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
چند روزه نت قطعه نه میتونیم مقاله دانلود کنیم نه تحقیق ولی بازم استاد داریم میگه قطعی نت مشکل توهه ن من و بخاطر همین نمره پروژه مارو هم نمیده
خاهشا شرایطو درک کنید ما علامه نیستیم که اطلاعاتمون بالا باشه همه منابع ما برا پروژه اینترنت هست که بدونیم چی بخونیم و چکار کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ماجیا
۱۴:۲۹ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
هورررررررررا
اینترنت مشهد آزاد شد.






ما گفتیم آزاد شد شمام بگین شد. خوبیت نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۱ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
نه نشده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۲۸ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
واقعا ؟
Iran (Islamic Republic of)
تینا
۰۷:۰۷ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
خدایا واسه شفا دادن اینو بذار تو اولویت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۸ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
همون کاری که شما قبل اینترنت میکردید با این تفاوت که اینترنت ما قطع شده برای شما نشده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۶ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
دمتتتتتت گرررررم
Iran (Islamic Republic of)
حامد
۱۴:۲۲ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
فک کنم اولین باره که عمدا اینترنتو قطع کردن...
Iran (Islamic Republic of)
GGG
۱۶:۰۵ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
داداش تو خبلی می فهمی. حذفت نکنن:))
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۴:۱۹ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
من که همیشه خبرها ازyjcدنبال میکنم خداروشکر که اين سايت باز میشه
۱۲۳۴