رژیم صهیونیستی و معضلی به نام انتخابات

شکاف‌های ایدئولوژیک در رژیم صهیونیستی که در بافت احزاب سیاسی آن انعکاس یافته است، کار را به جایی رسانده که هیچ سیاستمداری قادر به تشکیل ائتلافی پایدار برای تشکیل کابینه نیست.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، رژیم صهیونیستی در حال تجربه شرایطی است که تاکنون در تاریخ آن سابقه نداشته است: بن‌بست سیاسی مستمر و کابینه موقتی که اکنون عمر آن به یک سال رسیده است. به تعبیر «لاهاو هارکو»، تحلیلگر روزنامه جروزالم پست، «اسرائیل به واسطه ناتوانی سیاستمدارانش در سازش و مصالحه، به گروگان گرفته شده است.» اکنون، شکاف‌های نژادی، مذهبی و ایدئولوژیک در فلسطین اشغالی که در بافت احزاب سیاسی آن انعکاس یافته است، بیش از پیش در حال خودنمایی است و کار را به جایی رسانده است که هیچ سیاستمداری قادر به تشکیل ائتلافی پایدار نیست. به عبارت دیگر، رژیم صهیونیستی گرفتار تسلسل انتخابات شده است.

رژیم صهیونیستی و معضلی به نام انتخابات

شکست‌های متوالی در تشکیل ائتلاف

پس از فروپاشی کابینه رژیم صهیونیستی در روز‌های پایانی سال ۲۰۱۸، انتخابات زودهنگام در ماه آوریل سال میلادی جاری برگزار شد و شکست بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، در تشکیل ائتلاف، کار را به برگزاری انتخابات اخیر در ماه سپتامبر کشاند. پس از این انتخابات، روون ریولین، رئیس‌ این رژیم، ضمن انتخاب نتانیاهو به‌عنوان مأمور تشکیل کابینه گفت که در صورت موفقیت نشدن وی، گانتس نیز چنین فرصتی خواهد داشت، اما هشدار داد که «ملت دیگر توقع تحمیل یک انتخابات دیگر را ندارد.»

نتانیاهو نیز در سخنرانی همان شب اذعان کرد که شانس بیشتری برای تشکیل کابینه ندارد و تنها ناتوانی‌اش از آقای گانتس کمتر است. پیش‌بینی نتانیاهو درست از آب درآمد و وی بار دیگر با ناکامی، وظیفه تشکیل کابینه را به ریولین تحویل داد. محول کردن این وظیفه از سوی ریولین به بنی گانتس نیز دردی از اوضاع سیاسی آشفته رژیم صهیونیستی درمان نکرد. مذاکرات تشکیل «کابینه وحدت» طی فرصت گانتس نیز تنها با جدال لفظی اعضای دو حزب و مقصر دانستن یکدیگر در شکست مذاکرات همراه شد. بنی گانتس نیز چهارشنبه شب، وظیفه تشکیل کابینه را به ریولین، رئیس رژیم صهیونیستی بازگرداند تا این رژیم برای نخستین بار در تاریخ خود، وارد دوره ویژه ۲۱ روزه‌ای شود که در آن هر کدام از نمایندگان کنست ممکن است مأمور به تشکیل کابینه شوند.

رژیم صهیونیستی و معضلی به نام انتخابات

سازش نکردن نتانیاهو و گانتس و تیر خلاص لیبرمن به مذاکرات

نتانیاهو حاضر به شکستن بلوک راست‌گرای خود نیست و گانتس نیز حاضر نشده است نخست‌وزیری چرخشی را بپذیرد که دو سال اول آن برای نتانیاهو باشد؛ اما تیر خلاص به شقیقه این مذاکرات را آویگدور لیبرمن، رئیس حزب «اسرائیل خانه ما» و وزیر جنگ سابق این رژیم، شلیک کرد.

لیبرمن در سخنرانی روز چهارشنبه اعلام کرد که از هیچکدام از احزاب «لیکود» به رهبری نتانیاهو و «آبی و سفید» به رهبری بنی گانتس حمایت نخواهد کرد. لیبرمن با اعلام اینکه تمام تلاش خود را برای تشکیل کابینه وحدت انجام داده است، گفت نتانیاهو و گانتس، هر دو مقصر به شکست کشاندن این مذاکرات هستند و تنها چیزی که مانع از تشکیل چنین ائتلافی شد، خصومت‌های شخصی بود نه مسائل جدی سیاسی؛ وی گفت «گانتس نمی‌خواهد قدرت را سهیم شود و نتانیاهو، برده حریدی‌ها (مذهبی‌های افراطی) است.» وی در مورد پیوستن به ائتلاف گانتس یا نتانیاهو گفت به ائتلافی که عرب‌ها یا حریدی‌ها حضور داشته باشند، نخواهد پیوست.

مسئله اینجاست که تعداد کرسی‌های بلوک راستگرای نتانیاهو، متشکل از احزاب لیکود با ۳۲ کرسی، «شاس» با ۹ کرسی، «یهودیت تورات متحد» با ۷ کرسی و «یامینا» با ۷ کرسی، به عدد ۵۵ میرسد و تعداد کرسی‌های بلوک چپ- میانه‌رو گانتس، متشکل از احزاب آبی و سفید با ۳۳ کرسی، «کارگر» با ۶ کرسی و «اردوگاه دموکراتیک» با ۵ کرسی به همراه مشارکت احتمالی «فهرست مشترک» عرب با ۱۳ کرسی، به عدد ۵۷ میرسد؛ بنابراین هر دو برای تشکیل ائتلاف، نیازمند ۸ کرسی حزب «اسرائیل خانه ما» به رهبری آویگدور لیبرمن هستند. لیبرمن نیز نه حاضر است به نتانیاهو بپیوندد و با احزاب به اصطلاح مذهبی همکاری کند و نه حاضر است به ائتلافی با حضور عرب‌ها تن دهد. به همین دلیل هم هست که بر کابینه وحدت  بدون حضور عرب‌ها و مذهبی‌ها تأکید می‌کند.

رژیم صهیونیستی و معضلی به نام انتخابات

تداوم بن‌بست سیاسی

با توجه به حمایت نکردن لیبرمن از هر دو حزب و شکست گانتس در تشکیل ائتلاف، طبق قوانین رژیم صهیونیستی، پارلمان سه هفته فرصت خواهد داشت که نامزد دیگری را که قادر به کسب اکثریت لازم برای تشکیل کابینه (۶۱ کرسی) باشد، معرفی کند. این نامزد می‌تواند هر کدام از نمایندگان کنست از جمله گانتس و نتانیاهو باشد. اگر این اقدام نیز شکست بخورد، پارلمان رأی به انحلال خود خواهد داد و این رژیم برای برگزاری انتخابات آماده خواهد شد. از آنجا که نتانیاهو و گانتس شانس خود را آزمون کرده‌اند و در حال حاضر، سیاستمدار دیگری در حد و اندازه آن دو وجود ندارد، انحلال پارلمان، تقریباً قطعی به نظر می‌رسد و این رژیم برای بار سوم، روانه انتخابات سوم در عرض یک سال خواهد شد.

فارغ از دلایل بن‌بست سیاسی موجود، تداوم آن، نگرانی‌هایی را در میان مقامات و تحلیلگران صهیونیست در باب پیامد‌ها و تأثیرات آن ایجاد کرده است که طیف متنوعی از پیامد‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و امنیتی را در بر می‌گیرد. بر این اساس، تداوم وضع کنونی، علاوه بر هزینه‌های فوق‌العاده زیاد آن برای اقتصاد اسرائیل، تصمیمات کلان در مورد بودجه امنیتی، نظام سلامت و کل بودجه سال ۲۰۲۰ را به حالت تعلیق در می‌آورد. به علاوه، در نحوه مواجهه این رژیم با چالش‌های امنیتی از شمال و جنوب، اختلال ایجاد می‌کند. ورای تمام این پیامدها، شکاف‌های شدید موجود در میان صهیونیست‌ها را عمیق‌تر می‌کند و احساس سرخوردگی و بی‌تفاوتی  را به دنبال خواهد داشت.

انتخابات سوم و تلاش نتانیاهو برای بقا

رژیم صهیونیستی و معضلی به نام انتخابات


«گلدامایر»، نخست‌وزیر اسبق رژیم صهیونیستی، زمانی به «ریچارد نیکسون»، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا، گفته بود: «شما رئیس‌جمهور ۱۵۰ میلیون آمریکایی هستید؛ من نخست‌وزیر ۶ میلیون نخست‌وزیر هستم.» سیاست اسرائیل مدت‌هاست که پرده رنگارنگی از احزابی است که بر اساس خط مشی‌های ایدئولوژیک، قومی و مذهبی منشعب شده‌اند و انعکاسی از جامعه چند پاره و مجمع‌الجزایری آن هستند. در این میان تنها سیاست‌مدارانی قادر به تشکیل کابینه هستند که هوش سیاسی و توان ائتلاف‌سازی بالایی از خود نشان دهند و به تمام حیله‌های خاصِ عرصه سیاسی این رژیم مجهز باشند. گرچه نتانیاهو مدت‌ها مصداق بارز چنین سیاستمداری بود، اکنون گرفتار بن‌بستی شده است که ریشه آن را باید در جامعه و احزاب چند پاره رژیم صهیونیستی و البته عطش پایان‌ناپذیر شخص او برای کسب قدرت تمام عیار جست‌وجو کرد.

در نهایت، به نظر می‌رسد این نتانیاهو است که در حال هدایت رژیم صهیونیستی به سمت انتخابات سوم است تا شاید رقم خوردن حوادثی جدید بتواند بار دیگر ورق را به سمت وی بازگرداند؛ چنانچه برخی از تحلیلگران نیز ترور ابوالعطاء، فرمانده ارشد جهاد اسلامی را در همین چارچوب تحلیل کردند. به همین دلیل هم هست که نمی‌توان به سادگی فاتحه نتانیاهو را خواند. با این حال، باید در نظر داشت که ممکن است برگزاری انتخابات سوم، در کوتاه مدت به نفع نتانیاهو باشد، اما در بلند مدت، موقعیت او و نیز سیاست رژیم صهیونیستی را لرزان‌تر خواهد ساخت.

نویسنده: فاطمه فتاحی

انتهای پیام/

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۸ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
ننگ بر رژیم صهیونیستی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۷ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
بنظر من در انتخابات اسرائیل هم مثل آمریکا تقلب خواهد شد
Iran (Islamic Republic of)
کیان
۱۹:۲۷ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
نت جون من کجای دلم برات یه ذره شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۶ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
مرگ بر اسرائیل
Iran (Islamic Republic of)
سالار
۱۵:۱۴ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
ادمین yjc عزیز
معلوم هست حوصله خودت هم سر رفته یکی یکی وایسادی کامنت ها پاسخ میدی
خدا قوت میگم به شما و تمام دوستان و عزیزان خبرنگار در این سرما وایسادین اطلاع رسانی می کنید.اینترنت هم حل میشه و همه اینا میشن خاطرات تلخ و شیرین روزهای زمستون سالهای پیری.....
مدیر پایگاه باشگاه خبرنگاران جوان
۱۵:۱۴ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
با تشکر از شما خواننده گرامی و محترم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۴ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
رژیم صهیونیستی 25سال اینده را نخواهد دید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۰ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
میخواستی ببینی چقدر دیسلایک میگیره؟
Iran (Islamic Republic of)
زین العابدین باقری کوشه
۱۳:۵۱ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
"شرایطی است که تاکنون در تاریخ آن سابقه نداشته است: "

60 هفتاد سال هم شد تاریخ؟
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۳:۳۸ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
آقا یه گزارش تهیه کنید از تعطیلی مغازه های گران فروش تا مردم بازاری حساب کار دستشان بیاد لقمه در خون مردم نزنند
Iran (Islamic Republic of)
عرفان
۱۳:۳۲ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
ب درک ک اسرائیلیا چ غلطی دارن میکنن. خدایی کی ب نتانیاهو اصن فکر میکنه چ برسه پیگیرش باشه.
تو نتو وصل کن بابا اه
United States of America
ناشناس
۱۴:۳۶ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
عرفاناینترنت چه ربطی به این موضوع داره?????
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۷ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
ادمین جون اخبار داخل رو گزارش بده درباره نت آقا دعوای اینا به ما چه حضرت علی می فرماید چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است کلی مدرسه کپری تو ایرانه و هزار تا مشکل دیگه اونا هم گزارش بده همراه اخبار نت
مدیر پایگاه باشگاه خبرنگاران جوان
۱۳:۲۷ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
دوستان عزیز، ضمن احترام به دغدغه های شما، وظیفه سرویس بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، بررسی امور بین المللی است نه داخلی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۴ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
پس لطف کن دیگه اخبار داخلی رو نزار که مردم کمتر حرص بخورن و کمتر بهت فوش بدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۳ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
مسئولین نت رو وصل کنید سنگ این کشور و اون کشور به سینه نزنید مردم فلسطین و اسراییل از ما بهتر و در رفاه زندگی میکنن فقط زندگی برای ما تو ایران خار داره ...ادمین نظرم ارسال کن
Iran (Islamic Republic of)
رضوی
۱۳:۲۰ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
چند تا از مسئولین ما رو بفرستید تشکیل کابینه بدهند اونجا ... تا لنگ نمونن خدا خوش نمیاد دولت تعطیل بشه فقط چیزی اونجا گرون نکنن مسئولان
Iran (Islamic Republic of)
داوود
۱۳:۱۸ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
بهتره تو این روزای سخت مردم مظلوم فلسطینو از یاد نبریم.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۳:۲۲ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
فعلا که مردم ایران مظلوم تر از فلسطینن
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۳:۵۰ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
مردم فلسطین؟فعلا مردم خودمون بدبخت تر از اونان لازم نیست به یاد اونا باشه کسی..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۵ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
منم بنزین گرون شده خیلی تو فکرشونم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۱ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
ببین الان چهار روزه تو ترکم کم نت .نت کنید اگر دوباره معتاد شوم از ته جگر اهی سر خواهم داد که هفت پشتت بسوزد فهمیدی بترس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۱ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
تو معتادی به ما چه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۵ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
چشم یعقوب نبی
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۱۳:۰۱ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
اونها هم همین نظر رو برای ملت ما دارن
افکار عمومی رو مشغول نکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۰ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
میگن سرعت اینترنت افغانستان از اینترنت ایران بهتره ، راسته ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۸ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
اقا بسه دیگه چکار به کشور های دیگه دارین مردم خودتون دارن از گشنگی میمیرن یک هفتس اینترنت رو قطع کردین بعد میگید ما حقوق بشرو رو رعایت میکنیم کدوم بشر مگه ما بشر نیستیم پس چرا چیزی نمیبینیم .حواهشن اینو بذار هشتاد تا پیام فرستادم هیچ کدوم نمیذاری همینجا معلومه که هرچی ب نفع خودتون باشه میذارین خواهش میکنم همرو بذارید
مدیر پایگاه باشگاه خبرنگاران جوان
۱۲:۵۸ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
دوست عزیز، ضمن احترام به دغدغه های شما، وظیفه سرویس بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، بررسی امور بین المللی است نه داخلی.
Iran (Islamic Republic of)
داوود
۱۳:۲۳ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
Yjc اگه وظیفتون برسی امور بین الملل هست پس خواهشن کم کاری نکنید و پیگیر باشید و صدای این مردمو که این همه کامنت میزارن مو به مو به مسئولین برسونید که اینترنت بین الملل رو هر چی سریع تر وصل کنن
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۳:۲۴ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
اخوی پس آگه وظیفه شمابررسی امور بین المللی هست پس لطفا از عوامل داخلی دفاع نکن
Iran (Islamic Republic of)
Gole Maaaaaaan
۱۳:۴۱ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
گلم اومدی تو سایت خبری میگی خبر نذار ؟ شفا میده نگران نباش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۵ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
هر چه به ضررشون باشه اصلا نمیخونن
مدیر پایگاه باشگاه خبرنگاران جوان
۱۲:۵۸ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
دوست عزیز، ضمن احترام به دغدغه های شما، وظیفه سرویس بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، بررسی امور بین المللی است نه داخلی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۹ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
عزیزم پیام رو درست بخون کی گفته خبر نذار میگم ب جای حواشی کشور های دیگه ب ملت برسن که ملت داره رو اینترنت میچرخه قطعش کردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۹ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
ای کاش یکی پیدامیشد این فاجعه ملی رو ب گردن میگرفت و حلش میکرد ب خدا اینترنت نباشه کشور فلج میشه امید وارم یکی پیداشه از مردم معذرت خواهی کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۶ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
دروغ میگن من ده بار پیام دادم نزاشتن چون به مزاقشون خوش نیومد!کامنت های توهین آمیز هم مسلک های خودشونو میزارن !مرگ بر این مرگ بر اون مرگ بر فلان این توهین و بد آموزی نیست ؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۰ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
انتخابات اونا به ما چه ربطی داره... اینترنت رو وصل کنید
Iran (Islamic Republic of)
کاربر
۱۲:۴۰ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
رژیم صهیونیستی دشمن ماست.ولی مردمانش نه
امریکا و انگلیس هم همینطور
ما همه انسانیم و همه متحد و دوست
خودم دوست مجازی از کشواری دیگه زیاد داشتم
همشون دوست داشتنی و خوب
ولی رسانه ها و کشورای دیگه باعث شدن خیلیا فکر کنن ما تروریستیم
مردم دنیا با هر دینی با هم دوست هستن و همه بر علیه ظلم
#کشور_دنیا
#نه_به_جنگ
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۳:۱۴ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
اره واقعا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۰ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
ای کاش از این شعار ها بیشتر میشنیدیم تا مرگ بر فلان مرگ بر بیسان واقعا دمت گرم که انقدر انسانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۷ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
عالی بود دوست عزیز
من که دهنم کف کرد از بس اینو به اطرافیانم توضیح دادم
Iran (Islamic Republic of)
Farhad
۱۲:۳۹ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
شما که میگین مداخله در امور کشورها جرم هست به ماچه که در اسرائیل و فلسطین و لبنان وعراق و...چه خبره خود مردم را دریابین اون اعتراضهای به حقشان را
Iran (Islamic Republic of)
داوود
۱۳:۱۴ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
افرین. حرف دل اکثر مردم همینه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۰ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
درود به شرفت
Iran (Islamic Republic of)
کاظم کاظم مرکز
۱۶:۲۸ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
درود بر شما هموطن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۳ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
انتخابات؟
فعلا به فکر خودتون باشید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۱ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
اینترنت وصل کنید از خدا بی خبرا مگه ملت غلاف شماست
Iran (Islamic Republic of)
گرجعلی
۱۱:۵۷ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
اینترنت وصل کنید دیگه اه
Iran (Islamic Republic of)
سرباز
۱۱:۴۷ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
یا حسین
Iran (Islamic Republic of)
پیمان
۱۱:۴۱ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
هه شما فعلا کلاه خودتونو بچسبید تا برسید به اسراییل
Iran (Islamic Republic of)
دانشجو
۱۱:۳۸ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
برادر عزیز دوست گرامی.
مرگ بر اسرائیل مرگ بر آمریکا .مرگ بر ضد ولایت فقیه.
اسرائیل شرور.اسرائیل بد.اسرائیل باید از صحنه روزگار حذف بشه.
اما شما از معضلات کشور خودمون بگو .از گرفتاری و بدبختی مردم بگو.از قطعی اینترنت بگو که کل زندگی ما دانشجوهارو ریخته بهم.از بیکاری و
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۴ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
اینترنت رو وصل کن
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۰:۵۸ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
نگران رژیم صهیونیستی نباشید انتخابات خودتون رو هم می بینیم
آخرین اخبار