مؤسسه اقتصاد و صلح: شمار قربانیان حملات تروریستی در جهان کاهش یافته است

بر اساس گزارش «شاخص جهانی تروریسم» شمار کسانی که سال ۲۰۱۸ در جهان در حملات تروریستی کشته شده‌اند در مقایسه با سال گذشته آن کاهش داشته است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، بر اساس گزارش «شاخص جهانی تروریسم» که مؤسسه اقتصاد و صلح (آی‌ای پی IEP) روز چهارشنبه منتشر کرد، شمار کسانی که سال ۲۰۱۸ در جهان در حملات تروریستی کشته شده اند در مقایسه با سال گذشته آن ۱۵،۲% کاهش داشته و در مجموع ۱۵ هزار و ۹۵۲ نفر بوده است.

از آنجا که جامعه بین المللی تعریفی مشخص از «اقدام تروریستی» ندارد‏، محققان مؤسسه آی‌ای پی تعریف دقیقی از آن ندارند.

این اندیشکده مستقر در سیدنی (استرالیا) که آمار آن براساس اطلاعات جمع آوری شده توسط دانشگاه مریلند است، اعلام کرد در این گزارش برای چهارمین سال متوالی شمار کشته‌ها به شکل قابل توجهی رو به کاهش است. این در حالی است که در سال ۲۰۱۴ این تعداد در اوج قرار داشت.

بر اساس اطلاعات دانشگاه مریلند، حملات تروریستی حملاتی توصیف شده که در آن بازیگران غیردولتی با استفاده غیرقانونی از زور یا خشونت، با اهداف سیاسی، اقتصادی، مذهبی یا اجتماعی و با اعمال تهدید یا زور و ارعاب دخالت دارند.

بر اساس این گزارش‏، در اروپا، برای دومین سال متوالی شمار کسانی که براثر حملات تروریستی کشته شده اند از ۲۰۰ نفر در سال ۲۰۱۷ به ۶۲ نفر در سال ۲۰۱۸ کاهش یافته است.

کارشناسان این گزارش نوشتند: «فروپاشی داعش در سوریه و عراق در اروپا احساس شد. در اروپا، در سال ۲۰۱۸، هیچ یک از کشته‌شدگان مرتبط با حملات داعش نبود. البته ۱۶ نفر به دست تندرو‌هایی که از ایدئولوژی داعش الهام گرفته بودند، کشته شدند».

در سال ۲۰۱۸، افغانستان همانند سال پیش از آن‏، با ۱۴۴۳ حمله که به کشته شدن دست کم ۷۳۴۹ نفر منجر شد کشوری بود که بیشترین آسیب را از تروریسم دید. پس از افغانستان، عراق (۱۱۳۱ حمله، ۱۰۵۴ کشته)، نیجریه (۵۶۲ حمله، ۲۰۴۰ کشته) و سوریه (۱۳۱ حمله، ۶۶۲ کشته) قرار دارند.

بر اساس این گزارش، با افزایش ۷۱ درصدی شمار کشته‌های حملات طالبان، این گروه از داعش فراتر رفته و مرگبارترین گروه تروریستی در جهان شده است. در سال ۲۰۱۸، طالبان مسئول کشته شدن ۳۸ درصد از کسانی است که بر اثر اقدامات تروریستی در جهان کشته شده اند.

در این گزارش آمده است شکست گروه تروریستی داعش در سوریه و عراق برای دومین سال متوالی ادامه دارد. در سال ۲۰۱۸، شمار کشته‌های مرتبط با این گروه و شمار حملات آن به ترتیب ۶۹ و ۶۳ درصد کاهش پیدا کرد. 

کارشناسان این تحقیق به ویژه به افزایش شدید تروریسم راستگرای افراطی به ویژه در غرب اروپا، آمریکای شمالی و اقیانوسیه اشاره کردند. طی پنج سال گذشته شمار حوادث نیز در این مناطق ۳۲ درصد افزایش یافته است.

در خاتمه این گزارش آمده است: «با وجود آنکه از سال ۲۰۱۳ شمار قربانیان ناشی از تروریسم به کمترین حد خود رسیده، اما تروریسم همچنان تهدید اصلی به شمار می‌آید. در ۶۷ کشور دست کم یک کشته و در ۱۹ کشور بیش از ۱۰۰ نفر بر اثر تروریسم کشته شده اند و به همین علت تروریسم همچنان یک پدیده گسترش یافته است.»

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار