تعیین جنسیت ماهیان خاویاری به روش اولتراسونوگرافی

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان فارس از تعیین جنسیت ماهیان خاویاری به روش اولتراسونوگرافی در استان خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، علی فلاحی مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان فارس اظهار کرد: جنسیت ۵ هزار و ۵۰۰ قطعه ماهی سیبری با وزن میانگین ۵ تا ۶ کیلوگرم و یک هزار و ۹۰۰ قطعه فیل ماهی ۴ ساله با وزن میانگین ۱۸ تا ۲۵ کیلوگرم در مزرعه رنگین کمان ملوسجان به روش اولتراسونوگرافی تعیین شد.

او با اشاره به اینکه در ماهیان خاویاری استحصال خاویار از جنس ماده و در مرحله سنی خاصی صورت می‌گیرد، افزود: امکان تشخیص جنسیت آن ها در سنین پائین از طریق نشانه های ظاهری غیرممکن است چرا که این ماهیان دیر به بلوغ جنسی می‌رسند.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان فارس ادامه داد: در روش غیرتهاجمی اولتراسونوگرافی امکان تمایز جنس نر از ماده و تشخیص مراحل اوولاسیون تخمک به منظور تعیین زمان دقیق استحصال خاویار وجود دارد.

فلاحی تصریح کرد: ماهیان خاویاری ماده سیبری در سن پنج الی ۶ سالگی و فیل ماهی در سن ۱۰ الی ۱۲ سالگی به رسیدگی جنسی رسیده و امکان استحصال خاویار وجود دارد.

این مقام مسئول اضافه کرد: در مزرعه رنگین کمان ملوسجان واقع در شهرستان سپیدان ۶۰ تن بیوماس ماهیان خاویاری از گونه های فیل ماهی، سیبری، ازون برون، قره برون، استرلیاد، شیپ به تعداد ۱۹ هزار و ۵۰۰ قطعه تولید می‌شود.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان فارس افزود: این مزرعه با استفاده از تجهیزات و مکانیزاسیون آبزی پروری (امکان بازچرخش آب، تصفیه فیزیکی و تزریق اکسیژن) شرایط مناسبی برای افزایش توان تولید ماهیان خاویاری در استخر‌های پرورشی فراهم کرده است.

انتهای پیام/

تعیین جنسیت ماهیان خاویاری

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار