گوشه چشمی هم آثار باستانی را بس است/ تخریب، پایان غم انگیز قلعه اژد‌ها پیکر لارستان

این روزها اگر سری به آثار باستانی لارستان در استان فارس بزنید شاید غم فرسودگی را هر بیننده ای با جان و دل بفهمد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، آثار تاریخی هر خطه، نشان از هویت و گذشته هر جامعه است که به همین دلیل مهم باید برای حفظ و نگهداری آثار بیش از پیش توجه داشت. در گوشه گوشه سرزمین لارستان کهن نشانه‌هایی از آثار ارزشمند باستانی به چشم می‌خورد که طی سالیان متوالی متأسفانه کمترین توجه به آن‌ها شده است.

استاندار فارس در بهمن ماه سال گذشته و در همایش ثبت شهر آباده به عنوان شهر جهانی منبت ضمن تاکید بر لزوم ثبت جهانی برخی آثار تاریخی استان فارس گفته بود: امیدواریم شاهد حمایت‌های هرچه بیشتر معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در زمینه ثبت آثاری همچون زندیه شیراز، قلعه ایزدخواست و قلعه اژد‌ها پیکر لارستان که می‌تواند در زمینه رونق گردشگری اثرگذار باشد، باشیم.

هر چند طی یکی دو سال اخیر با بودجه‌ای قطره چکانی، ساختمان معروف به «برج ننه نادر» واقع در مجموعه تاریخی قلعه اژدهاپیکر تعمیر شد، اما این اثر باستانی شامل گستره‌ای وسیع شامل مسجد، آب انبار، دولاب (چاه عمیق)، قلعه، آبراهه، مقبره و ... است که به دلیل عدم توجه کافی به این اثر ارزشمند شاهد تخریب بخشی یا تمام بعضی از این آثار شده است.

فرماندار ویژه لارستان در شهریور ماه سال جاری در جلسه شورای اداری که با حضور سرپرست وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور برگزار شد با اذعان به اینکه در بحث تاریخی بازار قیصریه، قلعه اژد‌ها پیکر، باغ نشاط و کاروانسرا‌های متعددی که از ورودی شهرستان در بخش جویم شروع می‌شود و تا خروجی شهرستان ادامه دارد، گفت: حدود ۱۴۰۰ آثار تاریخی در شهرستان داریم که ۱۹۰ اثر از آن ثبت شده است.

جلیل حسنی با بیان اینکه بالغ بر ۵ هزار آب انبار در لارستان داریم که بر اساس آماری که در سال‌های ۱۳۴۵ و ۱۳۵۰ اعلام کرده‌اند ۲۴ هزار آب انبار بوده است که به دلایل مختلف حداقل به ۵ هزار آب انبار رسیده است و اکنون نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد، خاطر نشان کرد: امکانات گردشگری همچون برخورداری از فرودگاه بین‌المللی می‌تواند رونق بخش گردشگری در لارستان باشد.

معاون استاندار فارس با اشاره به اینکه همانگونه که قلعه اژدهاپیکر و باغ نشاط ثبت ملی می‌شود، انتظار داریم برای این‌ها اعتباری در نظر گرفته شود و خطاب به مسئولان حاضر در جلسه گفت: انتظار داریم در زمینه سرمایه‌گذاری از تهران به نوعی تمرکززدایی شود همچنین در بحث تقویت اداره میراث فرهنگی لارستان که از نظر نیروی انسانی و امکانات از فقیرترین ادارات محسوب می‌شود، حمایت صورت گیرد.

همچنین رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لارستان یکی از دلایل آسیب زدن به اثر تاریخی قلعه اژدهاپیکر لار را کمبود نیرو اعلام کرده است به گفته سیما علویه در حال حاضر نیرویی برای حفاظت کامل از این میراث تاریخی در یگان حفاظت میراث فرهنگی شهرستان لارستان وجود ندارد.

او با بیان اینکه این شهرستان حدود یک پنجم وسعت استان فارس را شامل می‌شود که آثار تاریخی و باستانی بسیاری نیز در این خطه وجود دارد، گفت: یگان حفاظت میراث فرهنگی لارستان یک نفر پرسنل دارد که وظیفه پایش و حفاظت از کل میراث لارستان بر عهده او است و با توجه به حجم کار و وسعت منطقه نیاز است که تعداد نیروی یگان حفاظت این شهرستان افزایش یابد.

گوشه چشمی هم ما را بس است/ تخریب پایان غم انگیز قلعه اژد‌ها پیکر لارستان

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لارستان افزود: تنها نیروی یگان حفاظت میراث فرهنگی لار هر روز از قلعه اژد‌ها پیکر (آرامگاه مادر نادرشاه) بازدید و از این میراث ملی سرکشی می‌کند، اما این امکان وجود ندارد که به طور ثابت در این محل حضور داشته باشد، زیرا یادمان‌های دیگری هم در این شهرستان وجود دارد که باید روزانه رصد شود.

او در پاسخ به این سوال که آیا امکان حصارکشی و کنترل این محل با استفاده از دوربین‌های مداربسته و تجهیزات مدرن دیگر وجود ندارد؟ گفت: سیم، کابل و سایر تجهیزاتی که شهرداری لار برای نورپردازی این محل به کار برده توسط افرادی به سرقت رفته است.

علویه ادامه داد: می‌توان با اقدامات و تجهیزاتی نظیر دوربین نظارت بر این میراث تاریخی را افزایش داد که این امر نیز مستلزم بهره از بودجه‎های کلان ملی است که در سفر اخیر وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور وعده‌هایی در این زمینه داده شد که امیدواریم سریعا محقق شود تا بتوان دور تا دور این اثر تاریخی را فنس کشی کرد.

او اضافه کرد: حفاظت از میراث تاریخی و ثبت ملی شده آرامگاه مادر نادرشاه مستلزم این است که از نظر فیزیکی این محل فنس کشی شود و همچنین یک الی دو نیروی انسانی نیز شبانه روز در این محل مستقر شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لارستان در پاسخ به اینکه پیش‌بینی چه میزان هزینه برای ارتقای سطح حفاظتی از میراث ملی قلعه اژدهاپیکر و آرامگاه مادر نادرشاه می‌شود، بیان کرد: در حال حاضر حدود یک میلیارد تومان اعتبار برای انجام اقدامات حفاظتی این اثر تاریخی مورد نیاز است.

لازم به ذکر است با توجه به جایگاه قرارگیری مجموعه تاریخی قلعه اژدهاپیکر و همچنین قدمت طولانی آن، علاوه بر اختصاص بودجه در امر مرمت و نگهداری این اثر ارزشمند، باید برنامه‌ریزی لازم برای انجام کاووش‌های باستان‌شناسی در آن صورت گیرد. قلعه اژدهاپیکر لارستان دوم آبان سال ۸۲ با شماره ۱۰۵۰۴ در فهرست میراث ملی ایران به ثبت رسید.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار