دو اجلاس کارگروه راهگذر جاده‌ای شروع به کار کرد

پنجمین اجلاس راهگذر جاده‌ای بین پاکستان، ایران و ترکیه موسوم به ITI و چهارمین اجلاس راهگذر جاده‌ای بین قرقیزستان، تاجیکستان، افغانستان و ایران موسوم به KTAI آغاز به کار کرد.

دو اجلاس کارگروه راهگذر جاده‌ای شروع به کار کردبه گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابط‌عمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس این سازمان در مراسم افتتاحیه این اجلاس گفت: گسترش روزافزون علم لجستیک در روند جهانی شدن، پدیدآمدن بازار‌های منطقه‌ای و سهم قابل توجه هزینه‌های حمل ونقل به ویژه مسیر‌های جاده‌ای در آن، پی ریزی بنیان‌های جدیدی از همکاری‌های منطقه‌ای را می‌طلبد، که پایه گذاری راهگذر‌های ترانزیتی بالاخص راهگذر‌های جاده‌ای ITI , KTAI زیر نظر سازمان همکاری‌های اقتصادی (اکو) از آن جمله است.

عبدالهاشم حسن نیا با بیان این که اجرایی شدن این راهگذر رویدادی بسیارمهم است که حاصل مشارکت منطقه‌ای و خرد جمعی بین المللی است، افزود: ملت‌های منطقه هرگز نخواهند توانست منافع ملی یا بین المللی خود را به تنهایی به منصه ظهور برسانند؛ لذا به طور قطع، فعالسازی این دو راهگذر، موجب جهشی در تجارت منطقه‌ای خواهد شد.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اضافه کرد: برگزاری دو اجلاس هم زمان و به منظور بهره برداری از فرصت‌های تجاری در منطقه و متعاقب ارائه گزارش تهیه شده توسط مشاور طرح، باعث شناخت دقیقتر فرصت‌ها و چالش‌های توسعه ترانزیت در این دو راهگذر و فرصت ارائه دیدگاه‌ها و نظرات در آن ارتباط می‌شود.

حسن نیا گفت: موقعیت ممتاز جغرافیایی کشور‌های عضو این دو راهگذر به عنوان فصل مشترک مناطق فوق اشاره با اوراسیا و اروپا و پیوند اقیانوس هند با دریای مدیترانه، انگیزه‌ای دوچندان برای عزم ملی و جدیت همکاری فیمابین در توسعه ترانزیت از قلمرو یکدیگر در چارچوب این راهگذر‌ها است.

وی افزود: بدیهی است فراهم آوری زیرساخت‌های مناسب، بالاخص در بخش عمده‌ای از راهگذر KTAI، به فوریت به تقاضا‌های عمده موجود پاسخ داده شده و به صورت گسترده در جهت ارتقای تجارت فیمابین، موثر واقع خواهدشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: در قلمرو جمهوری اسلامی ایران، نوسازی ناوگان حمل ونقل کالا و مسافر، به رغم برخی مشکلات ناشی از شرایط جدید بین المللی، با جدیت ادامه داشته و تاسیسات زیربنایی مهم از جمله گذرگاه‌های مرزی و مجتمع‌های خدمات رفاهی به مقدار کافی احداث و در حال توسعه کمی و کیفی بوده و جزئیات اطلاعات آن‌ها علاوه بر تارنمای سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای در دیگر تارنما‌های رسمی از قبیل سازمان جهانی راه‌ها (IRU) ​ قابل دسترس بوده و در گزارش مشاور اکو نیز به درستی به آن اشاره شده است.

حسن نیا گفت: علاوه بر آن، بهسازی معابر ترانزیتی و رفع نقاط سانحه خیز نیز در دست پیگیری و از اولویت‌های سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای بوده و تسهیل مقررات اداری و تسریع در جریان عبور کالا از کشور از جمله اولویت‌های مهم در بخش ترانزیت است.

وی افزود: سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای همواره از مشارکت نهاد‌های بین المللی و شرکت‌های خارجی در طرح‌های سرمایه گذاری متنوع بخش جاده‌ای استقبال کرده است.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ادامه داد: حمل ونقل بین‌المللی جاده‌ای مسافر و کالا، علاوه بر تبعیت از مقررات ملی، تابعی از قرارداد‌های دو یا چندجانبه بوده، تغییرات این قوانین نیز نتیجه تغییر ملاحظات حمل و نقلی و تجاری دولت‌ها و تحولات بین المللی است.

وی گفت: اگرچه اسناد حقوقی برای حمل ونقل جاده‌ای و در نتیجه برای کلان تجارت اهمیت وافری دارند، اما جزئیات مهم عملیات حمل ونقل، تابع قرارداد‌های خصوصی است که بین شرکت‌های حمل و صاحبان کالا منعقد شده و از این رو است که کاربرد هوشمندانه از راهگذر‌های بین المللی، اهمیتی فزاینده یافته است.

حسن نیا پیشنهاد کرد گزارش تهیه شده، در پنج محور از جمله با رویکرد بررسی توانمندی ها، امکانات حمل ونقلی و ترانزیتی در این دو راهگذر، بررسی سیاستگذاری‌ها و رویه‌ها و متناظراً قوانین و مقررات ناظر بر احیای راهگذرها، بررسی زمینه‌های سرمایه گذاری و مشارکت تشکل‌های فراملیتی بخش خصوصی و نهاد‌های بین المللی علاقمند به توسعه راهگذرها، با رویکرد توسعه بازار و تجاری سازی راهگذر‌های ITI و KTAI و بررسی کشور‌های هدف آن، چالش‌ها و راهکار‌های توسعه زیرساخت‌ها و تسهیلات حمل ونقلی در این دو راهگذر توسط اکو مورد بررسی و دقت قرار گیرد.

وی اظهار امیدواری کرد فرصت پیش رو، در جهت گفتگو در زمینه‌های مختلف حمل‌ونقل جاده‌ای و مباحث متنوع نمایندگان کشورها، باعث تقویت همگرایی و همکاری بین المللی در حوزه حمل ونقل به عنوان زیربنای توسعه اقتصادی شده و این دو اجلاس باعث ایجاد گفتگو‌های سازنده بین تجار و فعالان حمل ونقلی شود.

این گزارش حاکی است مهمترین دستور کار پنجمین اجلاس کارگروه ITI و چهارمین اجلاس کارگروه KTAI، که با حضور نمایندگان دبیرخانه سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو و اتحادیه حمل و نقل بین المللی جاده‌ای ایرو، وزارت راه و شهرسازی، وزارت امور خارجه، گمرک جمهوری اسلامی ایران و اتاق بازرگانی و تشکل‌های صنفی حمل و نقل بین المللی برگزار می‌شود، ارائه گزارش مطالعه میدانی مشاور اکو و بررسی کارشناسی آن توسط نمایندگان کشور‌های عضو این دو راهگذر، است.

در این دو اجلاس، مسئولان حمل و نقل جاده‌ای کشور‌های عضو در سطوح معاون وزیر، مدیرکل و مشاوران ملی کشور‌های عضو شرکت کردند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار