مدیر کل صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صمت در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

۳ تا ۴ نشان تجاری ملی در کلاس جهانی ثبت خواهد شد

هاشمی گفت: تا سال ۱۴۰۴ حداکثر ۳ تا ۴ نشان تجاری ملی برای تولید و صادرات در سطح بین المللی ثبت خواهد شد.

///عباس هاشمی مدیر کل صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: گردش مالی تولیدات لوازم خانگی سالیانه حدود ۵.۵ تا ۶ میلیارد دلار برآورد می‌شود. صنعت لوازم خانگی را می توان جزو یکی از مهم ترین صنایع دانست.

او با اشاره به روند بومی سازی در صنعت لوازم خانگی، اظهار کرد: صنعت لوازم خانگی در کشور‌های در حال توسعه از مرحله اول که تولید تحت لیسانس است شروع و به مهندسی معکوس، اصلاح و طراحی پایه و نوآوری ختم می‌شود.

هاشمی گفت: هم اکنون با توجه به این فرآیند می‌توان گفت صنعت لوازم خانگی ایران در بخش اصلاح و طراحی قرار دارد تا به طراحی پایه و نوآوری برسد. وزارت صمت استراتژی کلی را در صنعت لوازم خانگی پیش گرفته است.

مدیر کل صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: یکی از مهم ترین محور‌های توسعه در صنعت لوازم خانگی  بحث تولید در مقیاس اقتصادی است که به تبع آن این محصولات نشان تجاریسازی خواهد شد. خوشبختانه اقدامات زیادی در زمینه نشان تجاریسازی محصولات ایرانی انجام شده است.


بیشتر بخوانید: آخرین پیش بینی قیمت در بازار لوازم خانگی / قاچاق، نفس کشیدن تولیدکنندگان را سخت کرده است


او بیان کرد: در نظر داریم تا سال ۱۴۰۴ حداکثر ۳ تا ۴ نشان تجاری ملی در کلاس جهانی ایجاد کنیم تا در تولید و صادرات  از آن ها استفاده شود. بحث ارتقای رتبه انرژی در محصولات را در استراتژی توسعه صنعت لوازم خانگی داریم که رتبه مصرف انرژی بخاری‌های گازسوز به گرید انرژی A و یخچال فریزر به گرید A پلاس ارتقا یافته اند.

هاشمی  با بیان اینکه بحث ارتقای خدمات پس از فروش باید عملیاتی انجام و ارزیابی شود، ادامه داد: در برنامه ریزی هایمان بحث حمایت از صنعت قطعه سازی را داریم که سیاست گذاری‌هایی در جهت تأمین ساخت داخل از طریق تعدیل تعرفه‌های ارزان صورت گرفته که تکمیل و در زنجیره تأمین داخل قرار گرفته اند.

مدیر کل صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: شبکه تأمین قطعات لوازم خانگی را در برنامه‌هایمان داریم و به همین جهت سایت توانا ایران راه اندازی شده است. باید بتوان از توان تولیدی کشور حداکثر استفاده را برد، زمانی که بتوان از ورود قاچاق پیشگیری کرد می توان به این هدف دست یافت.

او با بیان اینکه پیشنهاد ایجاد بخشی از گمرکات تخصصی لوازم خانگی در دست پیگیری و اقدام است، گفت: افزایش تولید یکی از محور‌های اساسی است که وزارت صمت آن را پیگیری می‌کند. همانگی‌های لازم با بانک‌های عامل به جهت تأمین سرمایه در گردش حساب واحد‌های مورد نیاز تولیدی انجام شده است.

هاشمی تصریح کرد: کارگروه بانکی و گمرکی برای رفع مشکلات واحد‌های تولیدی در جهت افزایش تولید واحد‌های صنعتی را پیش رو قرار دادیم. برای تأمین مواد اولیه داخلی برنامه‌هایی داریم که از طریق بورس و سامانه مچینگ آن را پیگیری خواهیم کرد.

مدیر کل صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: افزایش صادرات و تنوع بخشی بازار‌های هدف جزو برنامه‌های وزارت صمت است که در این زمینه همکاری نزدیکی با سازمان توسعه تجارت، گمرکات، وزارت دارایی و وزارت امور خارجه داریم.

او با بیان اینکه تسهیل فرآیند صادرات کالا از طریق سازمان توسعه تجارت از برنامه های پیش رو وزارت صمت است، گفت: بحث ارتقای استاندارد‌های زیست محیطی جهت توسعه پایدار اهمیت دارد. در صنعت لوازم خانگی بحث کاهش مصرف گاز‌های مخرب محیط زیست از طریق سهمیه بندی و محدودیت در واردات گاز‌های مخرب مطرح است که در این زمینه با سازمان حفاظت محیط زیست همکاری بسیار نزدیکی داریم.

هاشمی افزود: با سازمان ملی استاندارد و سازمان بهره وری انرژی و سازمان بهینه سازی سوخت، ارتقای بهره وری و کاهش مصرف انرژی را داریم.

مدیر کل صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به آمار تولید لوازم خانگی، گفت: در صنعت لوازم خانگی نسبت به سال گذشته ۱۵ درصد رشد داشته است به نحوی که  پارسال، ۹۶۰ هزار دستگاه یخچال و فریزر تولید شد که در هفت ماه امسال ۶۷۰ هزار دستگاه تولید و در نظر داریم تا پایان سال آن را به یک میلیون و ۵۰ هزار دستگاه برسانیم.

او افزود: در تولید ماشین لباسشویی ۵ درصد عقب تر از میزان برنامه ریزی ها هستیم به نحوی که در سال گذشته ۶۵۰ دستگاه تولید شد و در نظر داشتیم امسال به ۸۰۰ هزار دستگاه برسانیم.  خوشبختانه در تولید رادیاتور‌های پنلی ۱۰ درصد جلوتر از برنامه پیش می‌رویم.

مدیر کل صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به صادرات لوازم خانگی، اظهار کرد: خوشبختانه با همت تولید کنندگان داخلی توانستیم در بخش صادرات یخچال فریزر موفق پیش برویم و تاکنون جلوتر از برنامه ریزی‌های انجام شده پیش رفته ایم. تولید کولر آبی با ۵ تا ۶ درصد کاهش روبرو بوده و به خوبی نتوانستیم آن را به صادر کنیم اما مقداری صادرات به عراق و افغانستان داشته ایم.

او با تاکید بر اینکه واردات لوازم خانگی محدود شده است، افزود: برای افزایش توان تولید کشور واردات لوازم خانگی محدود شد و بیشتر متمرکز بر روی تأمین مواد اولیه و اجزا و قطعات وارداتی و مورد نیاز واحد‌های تولیدی بودیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار