مدیر کل اداره آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو مطرح کرد؛

صادرات ۱۸۰ میلیون دلاری محصولات آرایشی ایرانی/ کاهش واردات لوازم آرایشی و بهداشتی

بهفر گفت: ۱۸۰ میلیون دلار لوازم آرایشی و بهداشتی تولید شده در کشور به کشور‌های مختلف دنیا صادر می‌شوند.

کاهش واردات لوازم آرایشی و بهداشتیبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، عبدالعظیم بهفر مدیر کل اداره آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو در نشست خبری دومین همایش و نمایشگاه بین المللی فرآورده‌های آرایشی، بهداشتی، شوینده، صنایع سلولزی و وابسته (ایران کازمدیکا) که در سازمان غذا و دارو برگزار شد، گفت: فرآورده‌های آرایشی محصول سلامت محوری محسوب می‌شوند که افراد از سنین کودکی تا سالمندی از آن استفاده می‌کنند.

او افزود: استفاده از محصولات آرایشی و بهداشتی تقلبی و قاچاق در طولانی مدت عوارض بسیاری برای مردم به دنبال دارد و به همین دلیل مصرف محصولات سلامت محور و با اصالت بسیار حائز اهمیت است.

بهفر اظهار کرد: به دنبال حمایت از تولید داخل، اداره کل آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو در سال ۹۰ راه اندازی شد و تلاش کردیم تا صدور مجوز‌های تولید را به انجمن‌ها برون سپاری کنیم و انجمن تولیدکنندگان محصولات آرایشی و بهداشتی با سازمان غذا و دارو به منظور تولید این محصولات همکاری می‌کند.

مدیر کل اداره آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو گفت: توانمندی علمی بالایی در حوزه دارویی و علم شیمی در کشور وجود دارد و به همین دلیل به دنبال آن هستیم که با تکیه بر توان داخلی از ظرفیت‌های خالی کارخانه‌های تولید کننده محصولات آرایشی بهداشتی استفاده کنیم.

کاهش واردات لوازم آرایشی و بهداشتی

او ادامه داد: از سال ۹۶ تولید محصولات آرایشی و بهداشتی افزایش پیدا کرده است. در سال گذشته شاهد کاهش ۷۵ درصدی پروانه‌های واردات محصولات آرایشی و بهداشتی بودیم و ۱۰۱ پروانه تأسیس کارخانه تولید محصولات آرایشی و بهداشتی صادر شد و میزان واردات از ۱۲ هزار و ۶۸۰ مورد در سال ۹۶ به ۳ هزار و ۳۵۰ مورد کاهش پیدا کرد.

بهفر با اشاره به رقم صادرات محصولات آرایشی و بهداشتی اظهار کرد: صادرات محصولات آرایشی ایرانی ۱۸۰ میلیون دلار برآورد می‌شود و ما برای مجوز تولید محصولات آرایشی بهداشتی استاندارد‌های اروپا را در نظر گرفتیم. یعنی هر محصولی که بخواهد تولید و وارد بازار شود باید این استاندارد‌ها را به دست آورد.


بیشتر بخوانید:  ۱.۶ میلیون دلار قاچاق لوازم آرایشی و بهداشتی/ ۴.۵ درصد هزینه‌ خانوار ایرانی صرف محصولات آرایشی می‌شود


مدیر کل اداره آرایشی بهداشتی سازمان غذا و دارو با اشاره به مصوبه وزارت صمت در ممنوعیت واردات محصولات آرایشی اظهار کرد: به نظر ما در سازمان غذا و دارو محدودیت برای واردات باید با افزایش تولید همراه باشد و با توجه به استعلام‌هایی که وزارت صمت از ما می‌گیرد به نظر می‌رسد وزارت صمت رویه محدودیت برای واردات را به جای ممنوعیت در پیش گرفته است، اما به هرحال وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو در این مصوبه دخیل نبودند.

او یادآوری کرد: محصولات آرایشی به کانادا، آلمان، ترکیه، عمان و کشور‌های منطقه صادر می‌شود و حتی تولید کنندگانی داریم که در کشوری مانند ترکیه اقدام به تولید محصولات آرایشی می‌کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.