۶۷ درصد دانش آموزان استان قم در مدارس دو شیفته تحصیل می‌کنند

مدیرکل نوسازی،توسعه و تجهیز مدارس استان قم گفت: حدود ۶۷ درصد دانش آموزان در مدارس دو شیفت و ۳۳ درصد در مدارس تک شیفت مشغول به تحصیل هستند.

۶۷ درصد دانش آموزان استان قم در مدارس دو شیفته تحصیل می‌کنندبه گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، محسن پور گلیان ظهر امروز در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان که در سالن جلسات امام جواد (ع) استانداری برگزار شد، وضعیت جمعیت دانش‌آموزی استان قم در دو رده دولتی و غیردولتی را مورداشاره قرار داد و اظهار داشت: ۵ درصد از ۲۵۶ هزار دانش‌آموز استان قم در مدارس روستایی مشغول به تحصیل هستند.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان قم افزود: از تعداد ۲۵۶ هزار دانش‌آموز استان، ۸۹ درصد در مدارس دولتی مشغول به تحصیل هستند که ۱۱۳ هزار دانش‌آموز پسر و مابقی دانش‌آموز دختر هستند.

او با اشاره به وضعیت مدارس تک شیفت و دو شیفت استان قم گفت: حدود ۶۷ درصد دانش آموزان در مدارس دو شیفت و ۳۳ درصد در مدارس تک شیفت مشغول به تحصیل هستند.

پور گلیان با اشاره به وضعیت سرانه آموزشی استان قم به کل کشور ابراز کرد: ۹۲۱ هزار مترمربع فضای آموزشی استان قم بوده و سرانه آموزشی استان ۲۷/۴ است که رتبه استان قم ۲۷ کشوری به لحاظ سرانه آموزشی است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان قم با اشاره به شاخص‌های اساسی کشوری عنوان کرد: نسبت جمعیت دانش‌آموزی نسبت به کل کشور ۶۷/۱ درصد است، فاصله کل ما نسبت به آن چیزی که باید باشد ۲۰۸ هزار مترمربع است، اگر این رقم را در یک طرح ۵ ساله تقسیم کنیم سالانه ۹۶ میلیارد ریال نیاز داریم تا به نقطه میانگین برسیم.

او با اشاره به اینکه سالانه حدود ده هزار نفر به جمعیت دانش‌آموزی استان اضافه می‌شود، افزود: نرخ سالانه افزایش جمعیت در استان قم ۸۳/۲ درصد است، به ازای این ده هزار نفر دانش آموز در استان قم به ۳۳۳ کلاس درس نیاز دارد تا وضع موجود را بتوانیم حفظ کنیم که نیازمند ۱۴۰ میلیارد ریال اعتبار است.

پور گلیان رشد ناشی از جمعیت اتباع خارجی را مورداشاره قرار داد و گفت: ۴۵۰ هزار نفر کل جمعیت دانش‌آموزی اتباع در کشور است، حدود ۴۰ هزار دانش‌آموز اتباع در استان داریم که رقمی حدود ۱۴ درصد جمعیت دانش‌آموزی را شامل می‌شود ازاین‌جهت نیاز است نهاد‌های کل کشور در این زمینه ورود کنند.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان قم تأکید کرد: سالانه ۲۳۶ میلیارد تومان اعتبار برای نوسازی مدارس استان نیاز داریم، اگر ۳۰ درصد را سهم خیرین و ۷۰ درصد سهم دولت بدانیم، باید تلاش بیشتری کنیم تا از منابع استانی و ملی سهم بیشتری را به مدارس اختصاص دهیم.

او با بیان اینکه ۵۰ درصد مدارس استان مستحکم و ۱۸ درصد نیز نیازمند تخریب و بازسازی هستند، خاطرنشان کرد: ۳۵ درصد استحکام سازی و مقاوم‌سازی را انجام داده‌ایم که جزو استان‌های میانگین هستیم. پور گلیان ابراز کرد: از سال ۹۲ تا سال ۹۷، ۳۵۱ پروژه داشتیم که شامل هزار و ۵۲ کلاس درس می‌شود، اما نیاز به جهش در اختصاص اعتبارات برای نوسازی مدارس استان هستیم.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان قم با بیان اینکه از ابتدای سال ۹۸ تاکنون ۲۱ پروژه تحویل‌شده است، ادامه داد: در بحث‌های شاخص‌های کیفی وضعیت مطلوبی داریم و جزو ۵ استان نخست کشور هستیم، اما به لحاظ شاخص‌های کمی در مرز نیاز و یا حتی عقب‌تر از شاخص‌ها در حال حرکت هستیم.

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار