کام کارگران کارخانه قند سلیمان دورود شیرین می شود؟

باوجود گذشت ۹۳ روز از افتتاح کارخانه قند سلیمان دورود در هفته دولت به دلیل عدم تأمین مواد اولیه این کارخانه تعطیل و کارگران آن از کار بیکار شدند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ،کارخانه قند سلیمان دورود در تیرماه ۹۸ تأسیس شد و ۵ شهریورماه ۹۸ در چهارمین روز از هفته دولت با ظرفیت اسمی ۴۰۰ تن به بهره‌برداری رسید. این کارخانه با سرمایه‌گذاری ۳ میلیارد تومانی فعالیت خود را با اشتغال ۲۰ نفر توسط بخش خصوصی آغاز کرد و در مدت یک سال ساخته شده است.

پس از بهره‌برداری طرح کارخانه قند سلیمان در هفته دولت، مشکلات از جمله تأمین مواد اولیه (شکر) آغاز شده که این موضوع آنجا را با مشکلاتی روبه‌رو ساخته است.

تشدید مشکل تأمین مواد اولیه به حدی رسید که مدیر کارخانه قند سلیمان شهرستان دورود تصمیم به تعطیلی رسمی این کارخانه گرفته و اکنون ۲ روز است که این کارخانه تعطیل شده است. در همین راستا به سراغ مدیر کارخانه قند سلیمان شهرستان دورود رفتیم که بفهمیم ماجرا از چه قرار است.

احتمال تعطیلی کامل کارخانه قند سلیمان؛ کام کارگران دورود تلخ شد

سلیمان طیوری در این رابطه اظهار داشت: این کارخانه برای ظرفیت روزانه ۱۰ تن در روز و ۱۰ تن در شب طراحی شده که خطوط آن را نیز خودم طراحی کرده‌ام. مسئولان صنعت معدن و تجارت خودشان تأیید کردند که این کارخانه با ظرفیت سالانه ۵۰۰۰ تن یعنی تقریباً ماهی ۴۰۰ تن شکر را باید تبدیل به قند کند.

او با بیان اینکه متأسفانه از زمان تأسیس کارخانه قند سلیمان دورود که تقریباً چند ماه می‌گذرد، فقط ۹۰ تن شکر را دریافت کرده‌ام، افزود: واقعاً پروسه اداری بسیار سخت و پیگیری‌های مکرر به اینجا رسیده که واقعاً سهمیه من را به ۵ تن در روز کاهش دادند؛ یعنی من اکنون ۵ تن سهمیه دارم می‌گیرم.

نبود مواد اولیه دلیل تعطیلی کارخانه قند سلیمان دورود

مدیر کارخانه قند سلیمان شهرستان دورود در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه در چند روز اخیر شایعاتی مبنی بر اینکه کارخانه قند سلیمان تعطیل می‌شود، در فضای مجازی مطرح شده آیا واقعیت دارد، عنوان کرد: بله از ۲ روز پیش به‌دلیل نبود مواد اولیه شکر مجبور به تعطیلی کارخانه قند سلیمان در دورود شدم که این کارخانه اکنون تعطیل است.

او با بیان اینکه علت اصلی تعطیلی کارخانه قند سلیمان دورود همکاری نکردن مسئولان با این کارخانه است گفت: به ما سهمیه شکر نمی‌دهند و در حد تناژ پائین شکر می‌دهند در حد ۴ تا ۵ تن هم کفاف کارخانه ما را نمی‌دهد آن‌ها شکر را ۵ تن، ۵ تن می‌دهند؛ یعنی هر موقعِ شکر را بیاوریم همان لحظه می‌فروشیم، چون خط تولید ما بر اساس ۱۰ تن طراحی کرده‌ایم.

احتمال تعطیلی کامل کارخانه قند سلیمان؛ کام کارگران دورود تلخ شد

طیوری بیان کرد: قبل از اینکه کارخانه قند سلیمان در شهرستان دورود تعطیل شود به‌صورت مستقیم ۲۰ نفر و به‌صورت غیرمستقیم ۱۵ نفر در این کارخانه کار می‌کردند. ما شکر کارخانه قند لرستان را می‌گیریم و آن را تبدیل به قند می‌کنیم که متأسفانه شکر آن‌ها در بازار آزاد یا هر جا فروختند و شکر دیگر اکنون موجود نیست. از استان‌های دیگر باید شکر بگیریم.

تلاش برای تأمین شکر کارخانه قند سلیمان دورود

او تصریح کرد: شخصاً ۲ بار برای تأمین شکر کارخانه قند سلیمان دورود به همدان سفر کردم تا پروانه بهره‌برداری من را نگاه کردند گفتند مربوط به لرستان است ما به شما شکر نمی‌دهیم بروید. دوباره به کارخانه قند لرستان رفتیم گفتند شکری نداریم به شما بدهیم در صورتی‌که ۱۲۰۰۰ تن شکر تولید کرده‌ایم. الان تنها یک کیسه شاید در کارخانه قند سلیمان شکر موجود باشد.

مدیر کارخانه قند سلیمان شهرستان دورود خاطرنشان کرد: ۳ آذرماه ۹۸ به مسئولان نامه نوشتم و به ادارات اعلام کرده‌ام که اگر شکر به این کارخانه نرسد کارخانه قند سلیمان دورود را تعطیل می‌کنم و شکر از این بیشتر ندارم. گفتم پیگیر باشید کارخانه قند لرستان شکرش را به ما نمی‌فروشد ما مشکل پیدا می‌کنیم اصلاً اهمیت ندادند. برای ما صرف نمی‌کند؛ سهمیه شکر کارخانه قند سلیمان را افزایش دهند.

شکر موردنیاز کارخانه قند سلیمان دورود تأمین شود

او اظهار داشت: زمان فریبا بهاری سرپرست سابق فرمانداری دورود همان موقع من زیاد بهانه‌ای برای تعطیلی این کارخانه نداشتم، چون شکر در کشور نبود و کم بود کارخانه تازه تأسیس شده بود از این طرف و آن طرف با پیگیری وی شکر را گرفتیم و تاکنون کار کردیم.

طیوری افزود: شهریورماه که چغندر به کارخانه قند لرستان در چالانچولان دورود رسید نامه‌ای به مدیرعامل این کارخانه نوشتم که پروانه بهره‌برداری کارخانه قند سلیمان شهرستان دورود ۴۰۰ تن شکر است حداقل ۲۰۰ تن شکر را به ما بدهند تا کارخانه ما منظم کار کند نه اینکه یک روز بخوابد و کار نکند آن‌ها نامه به تهران فرستادند، اما تهران هیچ پاسخی به ما نداد. شکر را ۵ تن، ۱۰ تن و ۱۵ تن و ... در این ۲ تا ۳ ماهه از شهریورماه تاکنون همین تناژ به ما دادند.

احتمال تعطیلی کامل کارخانه قند سلیمان؛ کام کارگران دورود تلخ شد

او عنوان کرد: ۹۰ تن شکر به من دادند واقعاً این چند ماه زجر کشیدم. کارخانه روزی ۱۰ تن باید کار کند اگر هم شکر باشد شب هم کارخانه قند سلیمان دورود با ۲ نوبت با کارگر بیشتر می‌تواند کار کند. تیرماه ۹۸ پروانه بهره‌برداری این کارخانه را گرفتم و آن را هفته دولت افتتاح کردم ۲ روز است که کارخانه تعطیل شده، چند نفر از کارگر‌ها زنگ زدند و می‌گویند حقوق ما را بدهید. نمی‌شود که ۲۰ نفر کارگر من علاف ۵ تن شکر شوند به‌جز هزینه و استهلاک دستگاه چیزی برای ما در این کارخانه عایدی ندارد.

نبود مشکل فنی و مکانیکی در کارخانه قند سلیمان دورود

مدیرکارخانه قند سلیمان شهرستان دورود با بیان اینکه کارخانه قند سلیمان دورود از لحاظ فنی و مکانیکی دستگاه آماده است و هیچ مشکلی ندارد بیان کرد: همه دستگاه‌های کارخانه را خودم نصب‌کرده‌ام و نیازی به کسی ندارم که بیاید و برایم کاری انجام دهد نیازم شکر بود که متأسفانه این چند ماه مسئولیتش به دست مسئولان شهرستان و استان افتاد که البته بی‌خیال هستند و وقتی نامه را برایشان بردم گفتند پیگیر می‌شویم.

او خطاب به مسئولان استان لرستان و شهرستان دورود تصریح کرد: از ۳ آذر ۹۸ ماه تاکنون چه پیگیری برای کارخانه قند سلیمان انجام دادید. چقدر شکر برای من گرفتند و آوردید؟ حداقل باید ۱۰۰ تن شکر در انبارمان باشد که فقط ۱۰ روز تأمین شود و وقفه در تولید نیفتد.

راه‌اندازی مجدد کارخانه قند سلیمان دورود

طیوری با بیان اینکه کارخانه قند لرستان شکر دارد، ولی باید به‌جا‌های بدهد که عوایدی خوبی گیرشان بیاید و کارخانه سلیمان سوددهی برای آن‌ها ندارد اظهار داشت: متأسفانه مواد اولیه ما ۱۰۰ درصد شکر است یعنی ۱۰۰ درصد شکر باید باشد که قند در کارخانه قند سلیمان دورود تولید شود. در صورت افزایش سهمیه شکر این کارخانه مجدد راه‌اندازی می‌شود.

او افزود: کارخانه‌های قند که در استان همدان، اصفهان، کرمانشاه و ... وجود دارند سهمیه شکر آن‌ها که ۴۰۰ تن است ۲ تا ۲۰۰ تن شکر به آن‌ها داده می‌شود و خیالشان راحت است.

احتمال تعطیلی کامل کارخانه قند سلیمان؛ کام کارگران دورود تلخ شد

مدیر کارخانه قند سلیمان شهرستان دورود عنوان کرد: ۲ کارخانه تعطیل بود ما آن‌ها را قبل از عید راه‌انداختیم الان ۲ تا ۱۵ نفر آنجا کار می‌کنند این ۲ کارخانه سمت ملایر هستند. کارخانه قند جام الان ۴۰۰ تن شکر گرفتند که استان همدان همکاری کرد. من ۴ نفر از بچه‌های دورود به سمت همدان برای کار فرستادم و آمدم اشتغال برای همشهریان دورودی درست کنم که متأسفانه جلومان سنگ می‌اندازند.

از این رو باهدف پیگیری موضوع تعطیلی کارخانه قند سلیمان دورود به سراغ مدیر اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی دورود رفتیم.

محمد صحرایی مدیر اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی دورود در این رابطه با اشاره به اینکه کارخانه قند سلیمان دورود در هفته دولت با هماهنگی این اداره افتتاح شده اظهار داشت: مدیر این کارخانه یکی از کارفرمایانی است که هیچ‌گونه تسهیلاتی از دولت نگرفته و با سرمایه شخصی خود شروع کرد.

او بیان کرد: مدیر کارخانه قند سلیمان دورود ۳ بار به بنده مشکل عدم تأمین مواد اولیه را گفتند و در جلسه‌ای که معاون سیاسی، امنیتی استانداری لرستان هم حضور داشتند قضیه تأمین شکر خود را مطرح کرد. این قضیه باید از طریق سازمان صمت پیگیری شود.

مدیر اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی دورود مشکل اصلی کارخانه قند سلیمان دورود را عدم تأمین مواد اولیه دانست و تصریح کرد: موافق تعطیلی کارخانه قند سلیمان در شهرستان دورود نیستم و شدیداً مخالف تعطیلی این کارخانه هستم. مدیر این کارخانه نگرانی‌های خودش را در ارتباط با بحث کمبود شکر اعلام کرده و ما هم گفتیم در این راستا شما با ما مکاتبه کنید تا برایتان پیگیری کنیم.

او گفت: هنوز مکاتبه‌ای در راستا تعطیل شدن کارخانه قند سلیمان دورود به ما ابلاغ نشده؛ رئیس این کارخانه جز سرمایه‌گذاران توانمند شهرستان دورود است، دولت هیچ کمکی به این کارفرما نکرده و خودش حدود ۳ میلیارد تومان برای احداث این کارخانه هزینه کرده است.

سرمایه گذاران در دورود حمایت شوند

صحرایی ضمن حمایت از سرمایه‌گذاران در شهرستان دورود اظهار داشت: مسئولان باید از سرمایه‌گذاران حمایت کنند. به‌عنوان مسئول اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی دورود این شهرستان نگران تعطیلی کارخانه قند سلیمان دورود برای همیشه هستم.

مدیر اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی دورود افزود: با توجه به وضعیت بیکاری که در این شهرستان وجود دارد این تعداد کارگر هم اگر بیکار شوند واقعاً نگران‌کننده است. توقع ما این است که مسئولان استان لرستان و شهرستان دورود در بحث تأمین مواد اولیه به این کارخانه کمک کنند.

او با اشاره به اینکه قطعاً تعطیلی کارخانه قند سلیمان دورود سبب تشدید بیکاری در این شهرستان می‌شود عنوان کرد: علیرضا لرستانی رئیس اداره صنعت معدن و تجارت دورود باید سهمیه شکر کارخانه قند سلیمان را پیگیری کند و اگر سهمیه شکر کافی به این کارخانه داده نشود ممکن است به تعطیلی ۱۰۰ درصدی برای همیشه منجر شود.

احتمال تعطیلی کامل کارخانه قند سلیمان؛ کام کارگران دورود تلخ شد

مدیر کارخانه قند سلیمان شهرستان دورود با نوشتن نامه‌ای خطاب به مدیرعامل کارخانه قند لرستان در رابطه با عدم تأمین مواد اولیه جهت تولید قند در ۳ آذرماه ۹۸ اعلام کرد که متن این نامه به شرح زیر است:

«با سلام و احتراماً؛ در راستای تولید روزانه با یک نوبت‌کاری و ۲۰ نفر شاغل در این مجموعه جهت تأمین مواد اولیه با توجه به پیگیری‌های مدام و حضور در کارخانه قند لرستان در چند ماه اخیر و نامه‌های ارسالی از طرف صنعت معدن و تجارت و همچنین درخواست‌های مکرر این‌جانب بر اساس پروانه بهره‌برداری که ماهانه حداقل ۴۰۰ تن در این کارخانه در ۲ ماه باید تبدیل به قند می‌شد که فقط ۹۵ تن حواله شکر به ما تحویل داده شد که عملاً موجب ضرر‌های بسیار و نزدیک به ورشکستگی این کارخانه تازه تأسیس شده است.

شایان‌ذکر است با توجه به اینکه پروانه بهره‌برداری این واحد در استان لرستان است و تأمین شکر آن به عهده نزدیک‌ترین کارخانه شکر است کارخانه‌های استان‌های هم‌جوار به صنف‌های مربوط به استان خود سهمیه شکر می‌دهند و از دادن سهمیه شکر به این مجموعه خودداری می‌کنند که این امر خود باعث بدتر شدن شرایط و بیکار شدن پرسنل این مجموعه شده است؛ لذا خواهشمند است دلایل عدم اختصاص سهمیه شکر این کارخانه را به‌صورت کتبی اعلام کنید».

منبع تسنیم

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.