مازندرانی‌ها ثبت هیرکانی را جشن می‌گیرند

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران گفت: جشن ملی ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی ۱۸ آذر ماه امسال در استان برگزار می‌شود.

مازندرانی‌ها ثبت هیرکانی را جشن می‌گیرندبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، سیف الله فرزانه مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی مازندران  با اشاره به اینکه جشن ملی ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی ۱۸ آذر ماه امسال در استان برگزار می‌شود گفت: محل برگزاری این جشن شهرستان بابلسر خواهد بود.

او با اشاره به اهمیت آشنایی مردم مازندران با جنگل‌های هیرکانی و ظرفیت‌های ثبت جهانی و گردشگری آن افزود: هدف از برگزاری این جشن علاوه بر معرفی جنگل‌های هیرکلانی برای مردم استان، زنده نگه داشتن تصور جهانی بودن این ظرفیت در خاطر و زندگی مردم مازندران است.
 
فرزانه ،رونمایی از لوح ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی را یکی از برنامه‌های این جشن معرفی کرد و گفت: اغلب برنامه‌ها بر پایه آیین و رسوم بومی و مراسم آئینی مازندران خواهد بود تا در کنار معرفی جنگل‌های هیرکانی، داشته‌های فرهنگی و اجتماعی سبزترین خطه کشور نیز زنده شود.

او رونمایی از پوستر مستند، گزارش رویداد پرسبوک و مانور یگان‌های حفاظت میراث‌ فرهنگی، منابع طبیعی و محیط زیست را از دیگر برنامه‌های جشن بزرگ ثبت ملی جنگل‌های هیرکانی معرفی کرد.

فرزانه بیان کرد: در حاشیه جشن ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی گروهی از هنرمندان با اجرای طرحی در قالب هنر‌های مفهومی به موضوع این جنگل‌ها می‌پردازند.

بر اساس گزارش کمیته ملی میراث جهانی، ۶ لکه از ۱۲ لکه ثبت شده جنگل‌های هیرکانی در مازندران واقع است، این لکه‌ها شامل جنگل بولا درشهرستان ساری، جنگل واز در شهرستان نور، جنگل الیمستان در شهرستان آمل، حوزه ۴۵ و ۴۶ جنگل بخش کجور شهرستان نوشهر، جنگل خشکه داران شهرستان تنکابن و جنگل چهارباغ شهرستان چالوس است.

بعد از باغ عباس آباد بهشهر، جنگل‌های هیرکانی دومین میراث جهانی استان مازندران در یونسکو محسوب می‌شود.

جنگل‌های هیرکانی با ۱.۹ میلیون هکتار وسعت، از آستارا در شمال استان گیلان تا گُلی‌داغ در شرق استان گلستان، در گستره‌ای به طول تقریبی ۸۰۰ کیلومتر و عرض ۲۰ تا ۷۰ کیلومتر پراکنش دارد. البته لازم به ذکر است که بخشی کوچکی از جنگل‌های هیرکانی در کشور آذربایجان قرار دارد.

جنگل هیرکانی در چهل و سومین اجلاس کمیته میراث جهانی که ۱۴ تیر ماه امسال در باکو برگزار شد در فهرست میراث جهانی قرار گرفت.


بیشتر بخوانید:ثبت جهانی جنگل های هیرکانی مازندران

انتهای پیام/س

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار