پرندگان مهاجراولین عامل بیماری آنفلوآنزای پرندگان/ افزایش فوت شدگان آنفلوآنزای انسانی گلستان به ۵ نفر

معاون سلامت دامپزشکی گلستان گفت: اولین عامل انتقال یا شیوع بیماری آنفلوآنزای پرندگان، پرندگان مهاجر هستند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان،  عبدالوند معاون سلامت دامپزشکی گلستان امروز در نشست خبری ویژه بیماری آنفلوآنزا گفت: خوشبختانه تاکنون علایمی از ویروس آنفلوآنزای پرندگان در گلستان نداشته ایم و کارشناسان در حال بررسی و پایش دایمی هستند.

او افزود: تاکنون ۱۵ هزار سرم ضد ویروس کار کرده ایم و ما علاوه بر انجام اقدامات تخصصی از مردم خواهش می‌کنم از خرید طیور زنده جدا خودداری کنند.
 
به گفته عبدالوند ،از مجموع ۳۲۰ تالاب کشور ۴ میلیون پرنده مهاجر در کشور وجود دارد که بخش اعظم آن در قسمت‌های شمالی خواهد بود که ورود این پرندگان را در استان داریم ،ممنوعیت شکار پرندگان با نگاه کارشناسی و علمی انجام شده است، چون دلیلی وجود ندارد که ویروسی در این پرندگان مهاجر نباشد.

گلستان جزو ۵ استان نخست شیوع آنفلوآنزای انسانی

عارف نیا معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفت: تاکنون آمار قطعی فوتی‌ها به علت بیماری آنفلوآنزا در استان، ۵ مورد و گلستان جزو ۵ استان نخست شیوع آنفلوآنزای انسانی بوده است.

او با اشاره به اینکه تاکنون مرگ ۵ نفر در استان بر اثر ابتلا به بیماری آنفلوآنزا تائید شده است، گفت: تمامی این افراد دارای بیماری زمینه‌ای از جمله دیابت، بیماری قلبی، دیالیز و سن بالا بودند. مرگ به علت کمبود دارو نداشتیم و تمامی این افراد واکسن دریافت کرده بودند.

عارف نیا تأکید کرد: در حال حاضر هیچ مشکلی برای تأمین داروی مورد نیاز برای گروه‌های در معرض خطر در بحث بیماری آنفلوآنزا در استان نداریم.

رصد زیستگاه‌های آبی پرندگان

کنعانی مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان هم در این نشست خبری گفت: کارشناسان محیط زیست در کنار دیگر کارشناسان در حال پایش و رصد زیستگاه‌های آبی هستند تا درصورت مشاهده اولین علایم از شیوع آن جلوگیری شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان تاکید کرد: باشکار غیر مجاز برخورد می‌کنیم و برای حفظ سلامت مردم شکار و صید پرندگان را ممنوع کرده ایم.

انتهای پیام/ن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.