دژپسند:

سازمان حسابرسی باید مستقل عمل کند / امکان کاهش ۴۰ درصدی فساد با حسابرسی دقیق

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: باید در سیستم حسابداری و حسابرسی کشور سازمان متولی استقلال کافی را داشته باشد.

سازمان حسابرسی باید مستقل عمل کندبه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی در مراسم گرامیداشت مقام حسابدار  اظهار کرد: همواره جایگاه حسابداری حلقه مفقوده در اقتصاد کشور بوده است. هنوز آنطور تبیین نشده است که این حرفه اگر به جایگاه واقعی خود برسد چقدر نقش پر اهمیتی در شکل گیری حکمرانی دولت, شفافیت و سالم سازی سیتم مالی  دارند.
 
او ادامه داد: شاید یکی از دلایل بروز فساد در سیستم اداری عدم توجه به جایگاه حسابداران و حسابرسان است. وقتی گزارشی توسط حسابدار و حسابرس امضا می شود حتما باید این اطمینان وجود داشته باشد که  این گزارش تایید خواهد شد.
 
دژپسند با اشاره به این جایگاه ترسیمی حسابداری در ایران گفت: برای رسیدن به جایگاه هدف حسابرسی حقگویی استقلال فعالیت حرفه ای  بر اساس دیدگاه های تخصصی لازم است.  در انتصاب مدیریت  سازمان حسابرسی کشور  معتقد بودم که این نهاد باید مستقل باشد.

او ادامه داد: حرمت جامعه حسابداران و حسابرسان باید تسط متولی این سازمان حفظ شود. باید کمک شود تا نهاد سازی صورت بکیرد. حسابرسی طی گزارشات بین المللی می تواند تا ۴۹ درصد فساد را در سیستم اداری کاهش دهد.
 
دژپسند گفت: معتقدم حسابرسان داخلی در نهاد ها دوره ای باید تغییر کند و حسابرسان باید به قدری قوی عمل کنند که تایید نهایی بر ترازنامه ها و گزارش های حسابداری امضای آن ها باشد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی لازمه پیشبرد اهداف خصوصی و قیمت گذاری را دقت نظر حسابرسان و اعتمادسازی آن هاست، بیان کرد: در بحث خصوصی سازی نباید به یک هیئت بسنده کنیم، وقتی که قرار است قیمت گذاری کنیم به گروهی که قیمت گذار است امین ماست.


 بیشتر بخوانید: افشای اطلاعات بیش از ۹۱ درصد شرکت های خصوصی


او ادامه داد: در کارهای حسابرسی و حسابداری نیز دقت ها باید به مانند جراحان پزشکی صورت بگیرد.

دژپسند تاکید کرد: جامعه ای می خواهد مسیر سالم و شفافی را طی کند بدون ارزش گذاری به حسابرسان شدنی نیست. حتما برای رسیدن به جایگاه متعالی حسابداری ایران نیازمند همفکری و ایجاد اعتماد در جامعه نیازمندیم.

او تاکید کرد: دولت ها باید دامنه حضور حسابداران و حسابرسان را افزایش دهیم و حال که زمان تغییر روش بودجه ریزی از سنتی به مبتنی بر عملکرد زمان مناسبی برای بالا بردن جایگاه حسابداران است.

او در پایان گفت: دنیای امروز سنتی محور حرکت کردن را نمی پذیرد و هوشمندسازی بیانی قوی برای عملکرد دنیاست. حسابرسان باید همواره با تکنولوژی دنیا پیش بروند.

 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار