در تیتر امشب مطرح شد؛

توان صادرات سالانه ۱۰۰ میلیارد دلار به کشورهای همسایه/ساختار اقتصادی کشور بر مبنای صادرات نیست

رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: با توجه به توان تولید داخلی، امکان صادارت سالانه ۱۰۰ میلیارد دلار به کشورهای همسایه وجود دارد.

توان صادرات سالانه  ۱۰۰ میلیارد دلار به کشورهای همسایهبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،، حمید زادبود، سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران  دربرنامه تیتر امشب در خصوص صادرات و چالش های پیش روی آن تصریح کرد: کشور‌های همسایه مهمترین مشتریان صادراتی ایران در دوران تحریم است و  تمرکز ما در صادرات به این کشور‌هاست.

او ادامه داد: سال ۲۰۱۸ این ۱۵ کشوری که در اطراف مرز‌های آبی یا خاکی ما قرار دارند، حدود ۱۱۶۰ میلیارد دلار از ما واردات داشتند و نخستین بخش مطالعات ما شناسایی کالا‌هایی بود که سهم بزرگی در این رقم دارند.

سرپرست سازمان توسعه تجارت افزود: تحلیل‌ها ما برای شناسایی گروه کالا‌هایی که این کشور‌ها وارد می‌کنند نشان داد که خودرو، قطعات خودرو، صنایع الکترونیک و موبایل بیشترین سهم واردات این کشور‌ها را تشکیل می دهد.

او بیان کرد: همچنین به تحلیل انواع محصولات صادراتی خود به این کشور‌ها پرداختیم.  محاسبات ما نشان داد با توجه به نیاز‌های این کشور‌ها و توان تولید ما، امکان صادارت سالانه ۱۰۰ میلیارد دلار به همسایگان وجود دارد.

زادبوم اضافه کرد: البته این بدان معنی نیست که ما اکنون می‌توانیم ۱۰۰ میلیارد دلار به کشور‌های همسایه صادر کنیم، بلکه حرف ما این است که فعالان اقتصادی در نظر داشته باشند که در این عرصه ظرفیت ۱۰۰ میلیارد دلاری وجود دارد و باید برای سهم گرفتن از آن اقدام کرد.

او تصریح کرد: : ما بخشنامه های یک شبه در حوزه صادرات نداریم. باید عوارض و ممنوعیت ها را با شرایط امروز اقتصاد مقایسه کنیم .

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران گفت: وقتی ما روزی را به عنوان روز ملی صادارت معرفی می‌کنیم، به این معنی است که عزم ارتقای این بخش اقتصادی وجود دارد.

زادبوم افزود:  تحریم ها نوک پیکان تجارت را نشانه رفته و بازار داخلی را هدف گرفته است.  در این شرایط باید بازار داخل را تنظیم کنیم و در عین حال نمی خواهیم مانع صادرات شویم. ما برای صادرکننده ها ماده ۱۱ مکرر داریم که اگر کسی تمام مراحل صادرات را داراست تصمیم های یک شبه او را دچار مشکل نمی کند.

این مقام مسئول تصریح کرد: از سوی دیگر  همه مشکلات کشور ناشی از تحریم نیست و یکی از بزرگترین نقایص اقتصاد ما، ساختاری است.

وی تصریح کرد: ساختار اقتصادی ما صادرات محور نبوده و بیشتر به تولید توجه شده است.


بیشتر بخوانید: رشد ۱۷ درصدی صادرات از ابتدای سال تاکنون / رصد قیمت ۴۴ قلم کالای تولیدی در کنار کالا‌های اساسی


 

در ادامه جمشید نفر، رئیس کمیسیون صادرات اتاق ایران  گفت: با وجود ظرفیت‌های صادراتی کشور، ساختار اقتصادی ما بر مبنای صادرات نبوده و به همین دلیل هیچ وقت به پتانسیل‌های صادراتی توجه نشده است.

او ادامه داد: در بهترین شرایط ما ۲ درصد بازار کشورهای همسایه را در اختیار گرفته ایم در حالی که ظرفیت ۹ درصد را داریم.

رئیس کمیسیون صادرات اتاق ایران مهمترین مانع بر سر پیشرفت در امر صادرات را بی توجهی عمومی دانست و گفت: اگر فقط بتوانیم از نظر روانی، مسئولان و مردم را متوجه نقش مهم صادارت کنیم، بخش عمده‌ای از مشکلات حل می‌شود .

نفر تاکید کرد: برای توسعه تجارت خارجی،  هیچ بخشنامه و دستورالعملی که سد راه صادرات شود، نباید صادر شود.

رئیس کمیسیون صادرات اتاق ایران در ادامه با بخشی از سخنان زادبوم مخالفت کرد و گفت: بخش عمده‌ای از صادرات ۴۰ میلیاردی ما پتروشیمی و فولاد است که هریک به نوعی از سوی دولت حمایت می‌شوند.

او با اشاره به پیشرفت‌های اقتصادی کره جنوبی، مالزی و ترکیه گفت: اگر بتوانیم یک سپر محکم برای دفاع از صادرات ایجاد کنیم تا مانع از صدور هر بخشنامه‌ای علیه آن شود، موثرترین کمک به صادرات صورت گرفته است.

نفر توجه رسانه‌ها و حتی برنامه‌های تلویزیونی به امر صادرات را ناکافی دانست و گفت: امیدواریم در آینده نزدیک شاهد شتاب گرفتن توجهات باشیم.

در ادامه پیمان مولوی کارشناس اقتصادی سیاست سرمایه گذاری را از مهمترین عوامل مورد نیاز ارتقای صادرات دانست و گفت: بدون سیاست سرمایه گذاری منسجم در کلیت اقتصاد، کره جنوبی، ژاپن، مالزی، ترکیه و حتی امارات و گرجستان پیشرفت فعلی را نداشتند.

او افزود: صندوق ضمانت صادرات ایران ۱۰۰ میلیون دلار پتانسیل دارد، اما همین صندوق در ترکیه برای حمایت از صادرکنندگانش ۲ میلیارد دلار اعتبار دارد.

این کارشناس اقتصادی گفت: این امر نشان می‌دهد که ما در زمینه سیاست سرمایه گذاری در جهت توسعه صادرات با خلاء مواجه ایم.

مولوی تاکید کرد: در سیاست تجارت خارجی تصمیم های یک شبه زحمات صادر کننده را بر باد می دهد و بازار هدف را از دست ما خارج می کند.

انتهای پیام/

برچسب ها: صادرات ، تجارت خارجی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار