تشریح جزئیات برگزاری جشنواره سینما حقیقت/ رشد ۸ درصدی آثار مستند

نشست خبری جشنواره سینما حقیقت با حضور مسئولان و اصحاب رسانه برگزار شد.

آغاز نشست خبری جشنواره سینما حقیقتبه گزارش حوزه سینما  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، علی صفاجو مدیر روابط عمومی در نشست جشنواره سینما حقیقت گفت:امیدوارم میزبان خوبی برای شما در این دوره از جشنواره که از ۱۸ تا ۲۴ آذرماه در پردیس سینمایی چارسو برگزار می‌شود، باشیم. جشنواره امسال با دوره‌های گذشته تفاوت‌هایی دارد. امسال ۱۶۸ فیلم در بخش‌های مختلف داخلی و بین المللی که شامل ۱۱۴ فیلم ایرانی و ۵۴ فیلم خارجی از ۳۹ کشور جهان است در جشنواره نمایش داده می‌شوند.

محمد حمیدی‌مقدم مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و دبیر جشنواره بین المللی سینما حقیقت نیز در ادامه این نشست با ارائه آماری درباره مجموع فیلم‌های ارسالی به دبیرخانه بیان کرد: آمار مستندسازی امسال هشت درصد رشد داشته که شامل ۶۸۷ فیلم در بخش ملی است. این تعداد شامل ۷۴ فیلم مستند بلند، ۱۸۸ فیلم مستند نیمه‌بلند، ۴۱۳ فیلم مستند کوتاه می‌شود و این آمار نشانگر رشد هشت درصدی متقاضیان شرکت در جشنواره نسبت به دوره گذشته است.

وی افزود: ارسال فیلم به دبیرخانه از ۷۳ شهر ایران صورت گرفته است، ۳۵۲ فیلم توسط مستندسازان سایر شهر‌ها ساخته شده و ۳۳۵ فیلم توسط مستندسازان تهرانی یا ساکن شهر تهران، ۳۶ فیلم توسط مستندسازان اهل کرج و ۳۵ فیلم از مستندسازان اصفهانی به دبیرخانه راه یافته است.

حمیدی‌مقدم خاطر نشان کرد: سیزدهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت در بخش مسابقه ملی شامل ۶۲ فیلم است. از این تعداد ۲۷ فیلم به گونه مستند کوتاه، ۱۵ فیلم به گونه مستند نیمه بلند و ۲۰ فیلم به گونه مستند بلند اختصاص دارند.

حضور  ۲۹ فیلم در بخش جایزه شهید آوینی  

دبیر جشنواره درباره بخش جایزه شهید آوینی توضیح داد: در بخش جایزه شهید آوینی ۲۹ فیلم حضور دارند که ۷ فیلم آن با مسابقه ملی مشترک است. در بخش مسابقه مستند‌های کارآفرینی تعداد ۱۳ فیلم نمایش داده می‌شوند. همچنین در بخش مسابقه بین‌الملل امسال که حدود ۶۰۰۰ فیلم از بیش از ۱۰۰ کشور جهان متقاضی شرکت در این رویداد بوده اند، ۵۴ فیلم در ۷ بخش مسابقه و غیر رقابتی پذیرفته شدند.

 وی ادامه داد: در بخش مسابقه بین‌الملل به تفکیک ۸ مستند کوتاه، ۸ مستند نیمه‌بلند و ۸ مستند بلند نمایش دارند. همچنین نمایش‌های ویژه ۸ فیلم و پرتره شامل ۸ فیلم می‌شود.

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی با اشاره به مرور سینمای مستند بالکان و جشنواره مستند میلینیوم بلژیک در جشنواره عنوان کرد: چشم‌انداز سینمای مستند بالکان در جشنواره شامل ۷ فیلم و مرور جشنواره مستند میلینیوم بلژیک شامل ۷ فیلم است. همچنین تنوع فیلم‌ها در جشنواره چشم گیر است و به آن رنگ می‌بخشد.

حمیدی مقدم با اشاره به حضور ۳۹ کشور در جشنواره سینماحقیقت گفت: فیلم‌های بخش مسابقه بین الملل از ۳۹ کشور در جشنواره شرکت کرده اند که سهم آلمان از آن‌ها ۸ فیلم، فرانسه ۷ فیلم، ایتالیا و آمریکا هر کدام ۶ فیلم، هلند، نروژ، لتونی، لیتوانی، قطر هر کدام ۳ فیلم و کشور‌های روسیه، اسپانیا، لهستان، ترکیه، مصر، صربستان، بوسنی، استونی، افغانستان، اتریش، انگلستان، مجارستان نیز هر کدام از حضور در سیزدهمین جشنواره بین المللی سینماحقیقت ۲ فیلم سهم دارند.

دبیر جشنواره درباره مخاطبان این رویداد سینمای مستند توضیح داد: مخاطبان ما اهالی رسانه، صاحبان آثار و تمام افرادی هستند که به جریان سینمای مستند متصل هستند. انجمن صنفی کارگردانان و تهیه کنندگان سینمای مستند ایران که هر دو نماینده و عضوی در شورای سیاستگذاری جشنواره نیز دارند، موظف شده اند اعضای خود را از ثبت نام و برگزاری جشنواره آگاه کنند و سایر صنوف سینمای ایران از حوزه‌های داستانی و ... نیز از ثبت نام جشنواره مطلع شدند. اهالی رسانه نیز اقدام به ثبت نام کرده اند.

 حمیدی مقدم با اشاره به آغاز به کار باشگاه فیلم مستند و فرصت حضور علاقه‌مندان در جشنواره عنوان کرد: فضایی برای سایر علاقه‌مندان نیز از طریق باشگاه فیلم مستند فراهم شده است. با توجه به نمایش فیلم‌های مستند طی هر هفته در مرکز قرار شد اعضای باشگاه فیلم با تعداد حداکثری ۱۰۰ تا ۱۵۰ عضو و پرداخت هزینه‌ای کم برای عضویت شان، بتوانند بلیت‌های جشنواره را به طور رایگان دریافت کنند. این بلیت‌ها بعد از رزرو آنلاین باید یک ساعت قبل از جشنواره در بخش حاضر در فضای جشنواره دریافت شود. هزینه عضویت در این باشگاه که شامل مزایای تخفیف ۲۰ درصدی خرید اقلام جشنواره، استفاده از کافی شاپ چارسو، بلیت فیلم ها، عضویت در پاتوق فیلم مستند و... می‌شود، ۲۵۰ هزار تومان است.

وی ادامه داد:تفاوت امسال ما با سال‌های گذشته درهویت بصری جشنواره است. رضا عابدینی برای اولین بار مدیر هنری است که در فضا سازی هنری،  و ... کارهایش مشخص است. تفاوت ویژه‌ دیگر در بحث ساماندهی کارت و ورود به اکران است.

وی با بیان اینکه بهتر است فضای جشنواره از فضای عمومی خارج شود، گفت: ما مخاطبان را دسته بندی کردیم با توجه به فضای محدود برای اصحاب رسانه، از سینما فلسطین به چارسو تغییر مکان دادیم تا مشکل حل شود.

حمیدی مقدم گفت:خود صاحبان آثار اهالی رسانه انجمن تهیه کنندگان و انجمن مستند در شورای سیاست گذاری ما حضور دارند. صنوف دیگر را به جشنواره اضافه کردیم اهالی رسانه که مخاطبان اصلی هستند، ثبت نام کرده اند. باز هم علاقه‌مندان از طریق باشگاه فیلم مستند می‌توانند حضور داشته باشند. ما جلسات متعدد گذاشتیم که خبرنگاران آزاد از این باشگاه استفاده کنند. خبرنگاران می‌توانند رایگان بلیت رزرو کنند و باید اول هر روز یا یک ساعت پیش از اکران بلیت دریافت کنند. اعضای باشگاه مستند می توانند با پرداخت ۲۵۰ هزارتومان از امکانات مختلف جشنواره از اکران تا پذیرایی استفاده کنند. خرید بلیت برای سانس شب ۱۰ و سانس صبح ۵ هزار تومان است.

علت پذیرفته نشدن فیلم بهمن کیارستمی مشخص شد

 حمیدی مقدم درباره علت نپذیرفتن فیلم بهمن کیارستمی گفت: با توجه به شرایط و مقررات، ارائه چنین فیلمی به جشنواره سینماحقیقت امکان پذیر نیست، بخش عمده فیلم با توجه به پلان هایی که دارد و ... راجع به محتوای فیلم نظر نمی دهم اما در مورد بحث حجاب و بی پردگی در این زمینه که دو سوم فیلم را در بر می گیرد قابل نمایش نیست و هیچ گونه امکان نمایشی برای آن وجود ندارد.

حمیدی‌مقدم اظهار کرد: ما برای هر سالن ده صندلی به صاحب فیلم می دهیم، چیزی حدود ۱۰ تا ۱۲ صندلی برای اصحاب رسانه در نظر گرفته شده است، ده صندلی هم برای مهمانان بین الملل، گروه داوری و ... است. ما پلت فرمی به نام ویدیو لایبرری داریم که امکان ۱۵ مصرف کننده دارد. اهالی رسانه و مهمانان بین الملل اگر فیلمی را از دست بدهند می‌توانند در آنجا تماشا کنند.

حمیدی مقدم گفت:سهم بلیت فروشی با تصویب شورای سیاست گذاری جشنواره متشکل از هفت نفر سهم فروش کامل به مالک پرداخت می‌شود. البته هنوز مالکیت برای مستند به شکلی که برای سینما وجود دارد، نیست. شاید برخی بگویند صاحب اثر سازمان گسترش مستند باشد و با تایید شورای سیاست گذاری تمام مبالغ به تولید کننده می‌رسد.

وی افزود:مرکز گسترش تقریبا مالک بسیاری از فیلم هاست که مرکز این حقوق را به صاحبان فیلم ها می دهد. یک اتفاق خوب دیگر رخ داده است که اضافه شدن یکی از سالن های اصلی موزه سینما به پخش «سینماحقیقت» است و سالن فردوس برای این امر در نظر گرفته شده است. یعنی ۴۲ سانس در این سالن خواهیم داشت. تمام بلیت های آنجا به فروش می‌رود و استفاده کارتی نداریم ضمن اینکه تاکنون ۱۳ استان علاقه مند به نمایش آثار مستند هستند که این امر بسیار پر اهمیت است درواقع با این تمهیدات جشنواره می تواند به شهرستان ها برود. دانشکده سینما هنر دانشگاه هنر هم به نمایش آثار برای دانشجویان می پردازد.

حمیدی مقدم درباره پخش تلویزیونی ویژه جشنواره بیان کرد: امسال تعامل خوبی با تلویزیون داریم تا صدای مستندسازان به گوش همه برسد اصلی ترین پایگاه ما هم شبکه چهار است. یک برنامه گزارشی از شبکه یک خواهیم داشت، شبکه دو هم برنامه خواهد داشت، شبکه مستند هم یار همیشگی ماست از همین رو سعی شده است این برنامه ها در زمان های مختلف در طول جشنواره پخش شوند. آی فیلم هم ۶ برنامه پخش می کند، شبکه های عربی و ... هم این اتفاق را گزارش می‌کنند.

وی درباره صدور کارت ها گفت: صدور کارت ها تا جمعه ادامه  دارد و از روز هفدهم در مجموعه چارسو قابل ارائه است البته همیشه فرصتی برای ارائه کارت به آنهایی که جا مانده‌اند، وجود دارد.

حمیدی مقدم گفت:اضافه شدن سالن فردوس موزه سینما برای اکران از نکات دیگر است. دانشکده سینما هنر مورد توجه ویژه ما برای اکران  بود. با توجه به رشدی که در دوازده دوره داشته و به گفته کارشناسان بهترین جشنواره ایران و از بهترین‌ها درخاورمیانه است.

وی بیان کرد:فیلم «سرزمین عسل» که از کاندیدا‌های اسکار است و محل بحث محافل سینمایی است و فیلم‌های پرتره در این جشنواره داریم. آندره تایکوفسکی فیلمی است که کسانی که به بالکان علاقه دارند می‌توانند این فیلم را ببینند.  می‌خواهیم وارد تولید مشترک شویم. ما باید وارد بازار جهانی شویم و ۱۱۸ طرح داریم. امسال کار ریشه‌ای برای موفقیت فیلم‌ها داریم و پیگیری کردیم که چقدر یک فیلم پس از جشنواره می تواند موفق باشد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.