هانی زاده در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

تلاش وزیر خارجه عمان با استفاده از ظرفیت ایران برای پایان دادن به جنگ یمن

کارشناس مسائل بین الملل گفت:ماموریت بن علوی با سفر به کشورمان پایان دادن بحران یمن و استفاده از نقش مثبت ایران برای حل آن است.

وزیر خارجه عمان درصدد استفاده از ظرفیت ایران برای پایان دادن به جنگ عربستان علیه ملت یمن/حسن هانی زاده  کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌و‌گو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره ماموریت و هدف سفر یوسف بن علوی وزیر خارجه عمان به ایران، گفت: با توجه به اینکه پادشاهی عمان در میان شش کشور عضو شواری همکاری خلیج‌فارس رابطه ای ممتاز با ایران دارد، نقش مسقط بین تهران و کشور‌های عضو شورای همکاری خلیج فارس یک نقش مثبت و قابل قبول به حساب می آید.

درخواست میانجیگری عربستان از عمان برای ارتقای روابط با تهران

اوافزود: در طول چهار دهه گذشته پادشاهی عمان همواره در بحران‌های منطقه‌ای و حل آن مسئله ایفای نقش کرده، همچنین با توجه به شرایط موجود در منطقه و وضعیت عربستان که در باتلاق یمن  سخت گرفتار شده است، به نظر می‌رسد که پادشاهی عمان درصدد بازنگری در سیاست‌های خود به ویژه در رابطه با ایران برآمده است، در نتیجه می‌توان گفت که عربستان از مسقط درخواست کرده که رابطه ریاض و تهران را به شرایط مثبتی ارتقا دهد.

هانی زاده تصریح کرد: رایزنی‌های وزیر خارجه عمان در ایران می‌تواند در رابطه آینده تهران و کشور‌های عضو شورای همکاری خلیج فارس و برجام مثبت و تاثیر گذار باشد در نتیجه این دیدار از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه بن علوی در تهران با بسیاری از مقامات جمهوری اسلامی ایران دیدار داشته، گفت: وزیر خارجه عمان با رئیس جمهور کشورمان، وزیر امور خارجه ایران، رئیس مجلس شورای اسلامی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و سایر مقامات دیدار کرده است. این ملاقات ها نشان از پیامد‌های بسیار مهمی برای ایران و منطقه دارد.

او در رابطه با مذاکرات عربستان با یمن، توضیح داد: طبیعتا پادشاهی عمان به  این خاطر که نقش بی طرفانه‌ای داشته و تلاش کرده این بحران را به پایان برساند، سفر به ایران را می توان  در این زمینه خواند که وزیر خارجه عمان درصدد  استفاده تا از ظرفیت ایران برای پایان دادن به جنگ عربستان علیه ملت یمن است.

هانی زاده تاکید کرد: با توجه به شرایط یمن و اینکه عربستان بعد از ۴ سال نتوانسته اوضاع یمن را به نفع خود را تغییر دهد، یوسف بن علوی در دیدار با مقامات ایران مسئله پایان دادن به بحران یمن و نقش مثبت ایران برای حل این بحران را مورد بحث قرار دهد.

عربستان سعودی دیگر قادر به ایفای نقش تخریبی در منطقه نیست

کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: انصارالله یمن برای صلح با عربستان شرایطی دارد که ریاض باید آن را برآورده کند، همچنین سعودی‌ها نیز باید نقش تخریبی خود در رابطه با لبنان و انصارالله را پایان ببخشد و شرایطی فراهم کند که بتواند تعامل قابل قبولی را با همه محور‌های مقاومت از جمله سوریه، یمن، عراق و لبنان داشته باشد.

او افزود: عربستان سعودی اکنون به این نتیجه رسیده که دیگر قادر به ایفای نقش تخریبی در منطقه نیست به ویژه اینکه آمریکا و شخص ترامپ که حامی سیاست‌های عربستان است، اکنون شرایط ناپایداری دارد و چه بسا رئیس جمهوری واشنگتن از سوی کنگره استیضاح شود، در نتیجه عربستان بدون پشتوانه بین المللی نخواهد توانست نقش تخریبی خود را ادامه دهد.

گفتنی است؛ «یوسف بن‌علوی» وزیر امورخارجه عمان ۳۰ اردیبهشت ماه به منظور انجام سفری چند ساعته به تهران آمد و با همتای ایرانی خود دیدار و گفت‌وگو کرد و پنجم مرداد ماه نیز برای دومین بار به تهران سفر و با ظریف دیدار کرد.این سومین سفر بن علوی به تهران ظرف ۸ ماه گذشته است.

وزرای خارجه ایران و عمان شهریور سال‌جاری نیز در حاشیه هفتاد و چهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک با هم دیدار کرده بودند. بن علوی هفته گذشته نیز در سفر به واشنگتن با مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا دیدار کرده بود.

به‌نظر می‌رسد اصلی‌ترین محور سفر یوسف بن‌علوی به تهران جدا از روابط دوجانبه، موضوع ابتکار صلح هرمز است که در یک ماه اخیر به کانون رایزنی‌ها و گمانه‌زنی‌های منطقه‌ای تبدیل شده است. روزنامه کویتی الجریده پنجم آذر ماه در مطلبی از سفر وزیرخارجه عمان به تهران خبر داد و نوشت که قرار است «یوسف بن‌علوی» هفته آینده برای ابلاغ موافقت کشورش با طرح صلح هرمز به تهران سفر کند. رئیس‌جمهوری ایران اخیرا در نامه‌ای به سران شورای همکاری با ارائه طرح ابتکار صلح هرمز، همسایگان جنوبی را به گفت‌وگو دعوت کرده است.


بیشتر بخوانید:عمان به دنبال نقش سازنده در توسعه روابط کشورهای عربی با ایران است 


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار