در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد;

مولودی که ظهور امام زمان (عج) را تثبیت کرد/ نقش کلیدی امام حسن عسکری (ع) در رفع شبهات مهدویت

حجت الاسلام و المسلمین سعید مراد زاده منزلت امام حسن عسکری (ع) را در جوامع اسلامی تشریح کرد.

حجت الاسلام و المسلمین سعید مراد زاده تولیت امام زاده زید(ع) بازار تهران و کارشناس مذهبی در گفت و گو  با خبرنگار  حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،با اشاره به اینکه سیره سبک زندگی زمان ولادت امام حسن عسکری (ع) حائز اهمیت بود و نقش زیادی در جریان آماده سازی مهدویت منجی عالم بشریت داشت که در زمان امام رضا (ع) در جوامع اسلامی و ادیان آسمانی مطرح بود، اظهار کرد: موضوع مهدویت آنقدر اهمیت داشت که در ادیان آسمانی و جوامع اسلامی به وضوح به آن پرداخته می‌شد و امامان معصوم (ع) به ویژه از زمان امام رضا (ع) تا امام حسن عسکری (ع) تلاش‌های بسیاری برای تبیین و گسترش مهدویت انجام دادند.

وی افزود:حاکمان در دوران ولایت این امامان معصوم (ع) سعی در سرکوب این جریان بزرگ الهی داشتند ولی خوشبختانه به لطف فضل الهی این امر میسر نشد.

ابن رضا چه کسانی بودند؟

حجت الاسلام و المسلمین مراد زاده تصریح کرد: زمان ولایت امام رضا (ع) اوج تبلیغ، تبیین و گسترش نهضت مهدوی و پاسخ به شبهات در این جریان بزرگ الهی بود بنابراین امام رضا (ع) دارای جایگاه خاصی در جوامع اسلامی به خصوص شیعیان بودند و همه‌ فرزندانی که از نسل ایشان بودند به ابن رضا مشهور شدند. از امام جواد (ع) تا امام زمان (عج) و فرزندان دیگر امام رضا (ع) به این نام شهرت پیدا کردند که در جریان مهدویت نقش مهمی را عهده دار بودند.

مولودی که ولایتمداری و مهدویت را تثبیت کرد

این کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه در زمان نا بسامانی که در امامت امام هادی (ع) وجود داشت و هر روز بر سختگیری‌های حاکمان استعمارگر آن زمان افزوده می‌شد و آن‌ها در تلاش بودند تا ریشه مهدویت را از بین ببرند، مولودی متولد شد که مهدویت را تثبیت و ماندگار کرد، افزود: حاکمان دوران امامت امام رضا (ع) و امامان معصوم (ع) بعد از ایشان بر اساس روایات و احادیث اهل بیت (ع)،کاملا آگاه بودند که جریان مهدویت و این نهضت بزرگ الهی جهانی و عمومی می‌شود  به همین دلیل بدترین سختگیری ها را امام هادی (ع) متحمل شدند تا فرزندی از ایشان در جریان مهدویت متولد نشود اما به خواست خداوند این مولود بزرگ در خانه امام هادی (ع) متولد شد و نقش مهمی در تثبیت مهدویت داشت.

حصری که محصول  آن تبیین مهدویت بود

حجت الاسلام و المسلمین مراد زاده مطرح کرد: امام هادی (ع) و امام حسن عسکری (ع) در حصر کامل حاکمان زمان خود به سر می‌بردند و متحمل سختی‌های زیادی بودند اما این حصر مانع از اهداف بزرگ آن‌ها نشد و تبیین مهدویت محصول این حصر بود و زمینه‌ای برای جریان سازی نهضت مهدویت و ظهور امام زمان (عج) شد؛ در این عصری که ارتباط شیعیان با امامان معصوم خود محدود شده بود با درایت این بزرگان ترویج شرعیت اسلام و نهضت مهدوی به نحو احسن انجام شد.

امام حسن عسکری (ع) مرجع اصلی شیعیان

این کارشناس مذهبی  تاکید کرد: در کنار نقش بزرگ امام هادی (ع) در تثبیت دین مبین اسلام، نهضت عاشورا و مهدویت امام حسن عسکری (ع) نقش مرجعیت اصلی شیعیان را داشتند. امام حسن عسکری (ع) فرزند سوم ذکور امام هادی (ع) بودند و قبل از ایشان جعفر بن علی و سید محمد (ع) متولد شده بودند که سید محمد (ع) قبل از پدر بزرگوارشان از دنیا رفتند؛ در جوامع عرب دو تن از امام زادگان جایگاه ویژه‌ای داشتند؛ حضرت عباس (ع) و سید محمد (ع) که هر دو از باب الحوائج هستند .

وی بیان کرد: امام عسکری (ع) در زمانی به دنیا آمد که بحث مهدویت مطرح و شبهات زیادی در این زمینه و اسلام وجود داشت. ایشان با درایت و علم و دانشی که داشتند با تبلیغ دین اسلام و نهضت مهدوی همه شبهات را رفع کردند.یکی از سیره مبارزاتی امام حسن عسکری (ع) استخراج علوم قرآنی برای پاسخگویی به شبهات موجود در آن زمان بود.

تثبیت قانون مهدویت و اسلام در تاریخ

حجت الاسلام و المسلمین مراد زاده با اشاره به اینکه مرجع و قانونی که امروز در اختیار جوامع اسلامی و شیعیان است همان مرجع و قانونی است که امام حسن عسکری (ع) تثبیت کردند، گفت:  آخرین کتابی که امروز شیعیان در اختیار دارند همان قانونی است که امام عسکری (ع) تثبیت کردند که پاسخگوی همه شبهات در دین مبین اسلام ، شیعیان ، ادیان آسمانی و نهضت مهدوی است; شبهاتی که همه شبهات قرآنی، اعتقادی، احکام و... را پاسخگو است که بر گرفته از یک فرهنگ زیرساختی، منبر ،کتاب و... است. امام حسن عسکری (ع) شاگردان زیادی را در این حوزه تربیت کردند نهضتی که  امروز از آنها دست به دست در تاریخ به دست ما رسیده است نتیجه تلاش های این امام بزرگوار است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۶ ۱۳ بهمن ۱۴۰۰
یعنی بدترین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۷ ۱۴ آذر ۱۳۹۸
لبیک یا ائمه اطهار _ع_
-
a.n
۰۸:۰۲ ۱۴ آذر ۱۳۹۸
الهم عجل لولیک الفرج...
آخرین اخبار