مرمت کتیبه باستانی چهار هزار ساله ثلاث باباجانی

معاون میراث فرهنگی ادره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه از مرمت کتیبه باستانی چهار هزار ساله ثلاث باباجانی که اخیرا تخریب شده بود و تهیه پرونده ثبت ملی این اثر خبر داد.

مرمت کتیبه باستانی چهار هزار ساله ثلاث باباجانیبه گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، علیرضا برشاهی با اشاره به کشف نقش برجسته باستانی در شهرستان ثلاث باباجانی در اواخر سال گذشته، اظهار کرد: بخش‌هایی از این اثر به علت زلزله‌های دو سال پیش و بخشی نیز توسط وندالیسم‌ها دچار تخریب شد.

او تاکید کرد: باتوجه به اینکه کارشناسان میراث فرهنگی استان در زمان بازدید از اثر قطعات شکسته شده را جمع آوری کرده بودند، به سرعت پرونده مرمت آن را تشکیل دادیم و به وزارت میراث فرهنگی ارسال کردیم با مساعدت‌های وزارت میراث فرهنگی، هفته گذشته یک تیم مرمتی متشکل از کارشناسان خبره این وزارتخانه به کرمانشاه اعزام شدند تا کار مرمت اثر را انجام دهند.

او بیان کرد: باتوجه به شرایط نامناسب محل و صعب العبور بودن منطقه، به سختی توانستیم این گروه را در منطقه اسکان دهیم و در گام ابتدایی کار مستندنگاری و تهیه عکس‌های سه بُعدی از آن را آغاز کردیم.

برشاهی یادآور شد: تهیه این عکس‌های سه بعدی کمک کرد تا بتوانیم تصویر نقوش روی کتیبه را با وضوح بیشتری ببینیم و پس از آن کار مرمت را با بهترین مواد اولیه مخصوص مرمت بناهای تاریخی انجام دادیم.

او بااشاره به پایان کار مرمت این بنای باستانی، یادآور شد: هم اکنون کارشناسان میراث فرهنگی استان درحال تهیه پرونده ثبت ملی کتیبه چهار هزار ساله ثلاث باباجانی هستند و بزودی آن را به وزارتخانه ارسال می‌کنیم تا با ثبت ملی این اثر توجه بیشتری به آن شود.

معاون میراث فرهنگی استان اضافه کرد: همچنین نتایج پژوهش‌های باستان شناسی در خصوص این اثر توسط کارشناسان این اداره کل و اعضای هیات علمی دانشگاه رازی زیرچاپ است و بزودی در سطح بین المللی منتشر خواهد شد.

انتهای  پیام/ز

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار