ادبیات در هفته‌ای که گذشت؛

تاریخ اختتامیه جایزه ادبی جلال مشخص شد/ انتشار اولین آمار رسمی از فروش کتاب در طرح پاییزه

هفته گذشته زمان برگزاری اختتامیه دوازدهمین جایزه ادبی جلال آل احمد مشخص شد.

زمان برگزاری اختتامیه جایزه ادبی جلال آل احمد مشخص شد ارائه اولین آمار از فروش کتاب در طرح پاییزه

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، اتفاقاتی در حوزه ادبیات در هفته گذشته روی داد که در اینجا به مهمترین آنها اشاره می‌کنیم:

کتابی که با عنایت امام حسین (ع) منتشر شد

مجموعه نمایشنامه «حیرت‌بازار»، تازه‌ترین اثر منتشر شده در حیطه ادبیات نمایشی از عبدالرضا فرید‌زاده است که در برگیرنده پنج نمایشنامه کوتاه از اوست. فریدزاده در مقدمه این اثر با اشاره به اتمام نگارش آن در ایام ماه محرم سال ۱۳۸۷ عنوان کرده است که این نمایشنامه‌ به دنبال انجام و ادای یک نذر هفت ساله در دست تألیف قرار گرفت که بر مبنای آن نویسنده با خود عهد کرده سالانه یک اثر در گونه ادبیات نمایشی و مرتبط با سید‌الشهدا (ع) تولید کند که در نهایت پس از اتمام این نذر در ایام محرم آن سال، این کتاب به خود شکل و شمایل انتشار می‌بیند.

زمان برگزاری اختتامیه جایزه ادبی جلال آل احمد مشخص شد

نشست خبری دوازدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد با حضور مهدی قزلی دبیر اجرایی جایزه ادبی جلال آل احمد و محمدرضا شرفی خبوشان دبیر علمی جایزه ادبی جلال آل احمد در بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان برگزار شد.

در این مراسم، مهدی قزلی دبیر اجرایی جایزه ادبی جلال آل احمد در خصوص این دوره این رویداد فرهنگی گفت: دوازدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد ۲۳ آذر ماه به انتهای راه می‌رسد. در مراسم اختتامیه این رویداد ادبی، معرفی برگزیدگان و تقدیرشدگان احتمالی انجام خواهد شد. اعضای هیئت علمی جایزه ادبی جلال کار خود را آغاز کرده اند.

او افزود: در بخش‌های مختلف جایزه ادبی جلال آل احمد داوران و نامزد‌هایی داشتیم که قبلاً اعلام شده است. برای اولین بار تعداد نامزد‌های جایره جلال آل احمد بیشتر از ۵ نفر شد. میانگین سنی جایزه ادبی جلال آل احمد براساس آنچه در فیپا اعلام شده بود، ۴۶ سال است. ۲۳ عنوان کتاب نامزد شده و ۲۶ نویسنده داریم؛ چون برخی کتاب‌ها دو نویسنده دارند، این اختلاف میان تعداد کتاب و نویسندگان وجود دارد. در ۵ دوره اخیر جایزه جلال به غیر از این دوره، ۲۲ ناشر کتاب هایشان به عنوان برگزیده و تقدیری معرفی شدند.

برگزیدگان بخش علمی جشنواره بین‌المللی قصه گویی تقدیر شدند

ویژه برنامه هفته پژوهش و معرفی برگزیدگان بخش علمی بیست و دومین جشنواره بین المللی قصه گویی در سالن غدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد. سجادیان مدیر کل آموزش و پژوهش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اشاره به اینکه براساس سیاست ده‌گانه مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان امسال تغییراتی در برنامه هفته پژوهش انجام شد، گفت: امسال بخش علمی جشنواره قصه گویی با هفته پژوهش ادغام و بر همین اساس فراخوان هردو بخش توزیع شد.

داوران قصه‌های ۹۰ ثانیه جشنواره قصه‌گویی کانون معرفی شدند

رسول صدرعاملی، حبیب رضایی، مسعود فروتن،گلاره عباسی و مهدی رجبی قصه های ۹۰ ثانیه بیست و دومین جشنواره قصه گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را داوری می کنند.

نامزدهای جشنواره نقد کتاب در دو گروه معرفی شدند

مقاله‌های راه یافته به مرحله دوم شانزدهمین جشنواره نقد کتاب در گروه های کلیات و اطلاع ­رسانی و فلسفه، کلام و عرفان معرفی شدند.

در گروه کلیات و اطلاع ­رسانی از میان آثار ارسالی، تنها مقاله نقد و تحلیل کتاب روش تحقیق به زبان ساده، مراد اسماعیلی، پژوهشنامه انتقادی متون، ش۲، اردیبهشت ۱۳۹۷ به مرحله دوم داوری راه پیدا کرد.

ابونصر فارابی و عطار نیشابوری در فهرست گرامیداشت یونسکو قرار گرفتند

حجت‌الله ایوبی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو- ایران با اشاره به بزرگداشت شیخ شهاب‌الدین سهروردی و گرامیداشت هزار و هفتصد و پنجاهمین سالروز تاسیس دانشگاه جندی‌شاپور از سوی کمیسیون ملی یونسکو در سالی که گذشت، اظهار کرد: هر دو سال یک‌بار کشور‌ها می‌توانند دو شخصیت برجسته خود را که تولد و وفات آنان در مضربی از ۵۰ است به یونسکو معرفی کنند و بزرگداشت این شخصیت‌ها برگزار شود.

ارائه اولین آمار از فروش کتاب در طرح پاییزه/ ۶۵ هزار نفر خرید کردند

در طرح پاییزه کتاب ۹۸، ۳۲۱هزار و ۸۲ نسخه کتاب به مبلغ ۹۸ میلیارد و ۶۱۳ میلیون و ۹۶ هزار و ۳۹۷ ریال از سوی ۶۵هزار و ۳۴۷نفر خریداری شده است.

۶۰۸ کتاب‌فروشی از سراسر کشور، در پاییزه کتاب ۹۸ فعالیت داشتند که از این تعداد، ۱۳۱ کتاب‌فروشی در شهرستان‌ها و ۴۷۷کتاب‌فروشی در مراکز استان‌ها در این طرح شرکت کردند.

ترکیه ششمین مهمان ویژه نمایشگاه کتاب تهران شد

چهارمین جلسه شورای سیاست‌گذاری سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، با ریاست محسن جوادی معاون امور فرهنگی در معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

در ابتدای این جلسه درباره مهمان ویژه نمایشگاه کتاب تهران بحث و گفت‌وگو شد و از گزینه‌های موجود، کشور ترکیه به عنوان کشور مهمان انتخاب شد.

انتهای پیام/ 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار